Het is nu vr nov 24, 2017 4:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ratje moet alleen verder
BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2013 9:17 pm 

Hallo iedereen,

Ik hoop dat hier ervaren rattenliefhebbers zijn die mij tips kunnen geven.
2,5 jaar geleden kreeg ik Enzo en Sento, ze waren gedumpt in het bos en via ratjetoe heb ik ze gekregen.
Nou wist ik dat ratjes niet heel oud worden, maar ik had Enzo nog graag een jaartje bij me willen houden.
Vandaag heb ik hem moeten inslapen. Zaterdag naar de dierenarts geweest en ik kreeg een antibiotica kuur,
geprobeerd hem te laten drinken via een pipetje, fruit geperst, maar het mocht niet baten. Hij heeft ws een hersenbloeding gehad.

Nu is Sento alleen en ik vroeg me af; zouden jullie een 'nieuwe' oude rat aanschaffen of hem alleen laten?
Ik ben bang dat ik in een cirkeltje kom, want wat als Sento overlijdt... moet ik dan weer een 'nieuwe' rat voor de 'nieuwe' rat aanschaffen?
Of hebben jullie tips om hem niet alleen te laten voelen zonder een nieuwe rat? Ze waren broers, en zijn altijd samen geweest.
Het lijkt alsof het Sento weinig doen, maar ja... ik kan niet in zn hoofdje kijken.
Sento heeft sinds het ziekbed van Enzo ook een wondje, het is droog en niet geïnfecteerd, weet iemand wat dat kan zijn?

Natuurlijk zal ik hem veel aandacht geven. Groetjes, Enfermera.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2013 10:48 pm 

Allereerst sterkte met het verlies van Enzo... :hug:
Je kunt diverse wegen inslaan, maar het belangrijkste is om Sento niet alleen te laten zitten, hij heeft dringend een nieuw vriendje nodig.
1. Je kunt bij de opvang een nieuwe vriend zoeken, ook al op leeftijd. Zou mooi zijn om twee heren nog samen hun oude dag laten slijten...
2. Wanneer je wilt stoppen met het houden van ratten, om welke reden dan ook, zou je Sento kunnen proberen onder te brengen bij iemand anders waar hij in de groep kan, eventueel bij de opvang, maar daar zitten al oudjes genoeg.. zou fijn zijn hem ergens onder te brengen waar hij tot zijn dood mag blijven
3. Wanneer je verder wilt gaan met het houden van ratten, zou je bij de opvang een leeftijdgenootje kunnen halen en hem daaraan introduceren (bij de opvang helpen ze je hiermee als dat nodig zou zijn) en daarnaast zou je nog twee ratten van rond het jaar er misschien bij kunnen zetten, zo blijf je niet met 1 oudje over mocht er eentje overlijden.

Informeer eens bij de opvang, zij kunnen je daar heel goed advies over geven, succes met het nemen van je beslissing

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 03, 2013 2:46 pm 

Ik ben het met Vicky eens.
Een ratje moet nooit alleen blijven.
Dat wondje kan vanalles zijn,
dat hoeft nix met de andere rat te maken hebben gehad
(of wel en heeft ie er een knauwtje van gehad)
Maar als je twijfelt,
zekerheid wilt advieseer ik je naar een goede da te gaan
Je schrijft dat jou Enzo wss een hersenbloeding heeft gehad.
Volgens mij komt dat niet echt vaak voor bij ratjes.
Meestal is het dan toch iets van een tumor oid geweest
Maar goed dat even terzijde.
Het gaat nu even om zijn broer.
Wat Vicky ook al aangaf is dat je zal moeten bedenken of je verder wilt met ratten of niet.
Zo niet is afstand doen van je vriendje
hoe moeilijk dat ook voor je zal zijn,
voor hem het beste.
Hij heeft of hij nou nog 1 maand of 1 jaar meegaat recht op de gezelschap van een ander rattenvriendje.
Wil je wel verder met ratten,
dan zou ik er 2 vriendjes van 1 á 1 1/2 jaar bij zoeken.
Sterkte met het verlies van jou lieve Enzo.
:grouphug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 03, 2013 5:24 pm 

Ter aanvulling: je kunt als je opvangrat(ten) adopteert vaak met de opvang afspreken dat die weer teruggaan als je huidige ratje overleden is. Zo hoef je geen afstand van je huidige ventje te doen, maar krijg je ook niet die eeuwige cirkel omdat er altijd eentje overblijft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 03, 2013 8:41 pm 

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om of 2 ratten van een wat ''oudere'' leeftijd te nemen of een opvang ratje ''leasen'' en deze terug brengen als je eigen ratje is overleden.

Het laatste is met veel opvangen te regelen in overleg natuurlijk.

Want mocht je geluk hebben kan je ratje nog wel een tijdje mee gaan en je wilt natuurlijk niet dat deze nog een aantal maanden tot misschien wel jaar alleen moet zitten. Dit is natuurlijk niet heel erg fijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 06, 2013 8:19 am 

Na mijn laatste groepje wilde ik stoppen met ratjes houden. Toen er nog twee over waren heb ik twee opvangertjes in huis gehaald. Toen mijn twee laatste ratjes waren overleden heb ik, zoals afgesproken, (met pijn in mijn hart) de twee opvangrtjes teruggebracht.
Als je door wilt gaan met ratjes houden kun je er het best twee jongere ratjes bij nemen.

En zoals Heidy al zei: hersenbloedingen komen zelden voor bij ratjes. Dierenartsen die niet zoveel over ratjes weten, en dat zijn er meer dan je denkt, verwarren het nogal eens met een middenoor ontsteking :confused:

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]