Het is nu za nov 18, 2017 11:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 3:48 pm 

Sorry als ik hiervoor beter in een ander topic had kunnen reageren, maar de topics die ik heb gezien komen niet helemaal overeen met mijn 'probleem', denk ik.

Sinds twee weken heb ik twee ratjes; Momo & Pabu, broertjes uit hetzelfde nestje. Wel zijn ze een week bij mijn moeder geweest omdat ik een plan moest opstellen etc. om te laten zien dat ik voor ze kan zorgen e.d. Nu zijn ze dus terug en ben helemaal blij, heb ze gemist!

Maar net ging ik de keutels in de (nieuwe) toiletjes doen en heb wat nieuw hennep-nest materiaal in de kooi gelegd. Momo zat aan m'n vingers en nagels te knabbelen en dus duwde ik hem (zachtjes!) aan de kant, vervolgens hang ik de sputnik boven weer goed omdat 'ie aan één kant los zat en ineens bijt Momo me heel hard in de top van mijn middelvinger! o.o
De hele top doet nu pijn en ben ook beetje huiverig om Momo nu uit de kooi te halen... Wil natuurlijk geen angst voor hem ontwikkelen, maar weet niet goed wat ik nu moet doen? Straffen als het weer gebeurd? En zo ja; hoe? Zo niet; wat dan wel?
Pabu heeft nog nooit gebeten en is ook wat aanhankelijker dan Momo, maar ik pak ze allebei ongeveer even vaak uit de kooi.

Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? En hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Alvast bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 10:12 am 

In ieder geval niet bang worden. Ik heb laatste een kleine aanvaring gehad met Bing (mijn oudste) die een beetje aan het draken was. Ik duw hem iets aan de kant en knauw.... grijpt me vol in mijn duim (tot op het bot). Ik heb overigens de volgende dag een tetanus spuit gehaald.. (tip!).

En bij mij kwam het puur omdat Bing een beetje geirriteerd was en toen ik hem dan ook nog eens aan de kant duwde beet hij letterlijk en figuurlijk van hem af.

Wel in de gaten houden, dus alert zijn. Maar als je het toch eng vind, kun je misschien een ovenhandschoen aan doen als je iets in de kooi moet doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 10:33 am 

Bedankt voor de reactie in ieder geval! Heb inmiddels mijn hand weer gewoon in de kooi gehad een paar keer en Momo kwam wel naar mijn hand toe en heb deze er gewoon ingehouden, inderdaad om te voorkomen dat ik bang zou blijven.

Moet je ook een tetanus prik halen als 'ie niet zo heel diep is (de wond)? Heb namelijk beetje moeite met prikken -rilt bij idee-

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 11:26 am 
Opperfikkiestoker

Tetanus kun je krijgen bij het kapot gaan van de huid. Eigenlijk heb je zelfs meer kans tetanus te krijgen van buiten vallen en een schaafwond. Tetanus zit in principe in 'straatvuil' ed. Dus dat je het krijgt van ratjes die binnen zitten is heel klein.
Ik weet niet hoe oud je bent? maar tot je +/- 25ste ben je nog beschermt. Toch wordt er vanaf je 20ste (als je valt oid) aangeraden een nieuwe tetanus prik te gaan halen, deze werkt +/- 10 jaar.
Het kan dus nooit kwaad er 1 te halen (heb ik ook gedaan, altijd handig om te hebben), maar ik denk dat het niet direct nodig is bij een (huisdier)ratten beet. Tetanus 'moet' je binnen 48 uur halen trouwens, het liefst binnen 24 uur. Haal je je tetanus prik daarna (is het nogsteeds handig te hebben) maar dan 'helpt' het niet meer voor deze wond.
Hou je wond wel in de gaten, wordt het rood, dik, warm (of krijg je koorts) ga dan direct naar de huisarts en vertel erbij dat je bent gebeten door een tamme rat.

Over het bijten, de rug van je hand eerst aanbieden kan ook helpen (kunnen ze niet zo makkelijk in bijten als in een vinger). En inderdaad niet bang worden/terugtrekken als ze wel bijt, dan leert ze alleen maar dat jij weggaait als ze bijt en dat is niet wat je wil bereiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 11:35 am 

Ah zo, super bedankt voor de tip; weer wat geleerd! Maar ja, toen 'ie beet trok ik terug van de schrik :roll:

Ben nu 21, dus zou nog niet hoeven? Misschien dat ik er over een tijdje één ga halen dan, want ben deze week beetje heel erg druk ;p
Maar nogmaals, heel erg bedankt voor de reactie en het advies!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 11:45 am 
Opperfikkiestoker

Als je 21 bent mag je ervanuit gaan dat je nog beschermt bent, mits je als kind je inentingen hebt gehad. (je bent dan 3 keer ingeent tegen tetanus, de laatste keer op 9 jarige leeftijd en bied een bescherming van 15 jaar. Elke 'her'vactinatie beschermt weer 10 jaar). Overigens is tetanus gelukkig erg zeldzaam geworden want het is nog steeds vaak (in 20% van de gevallen) een dodelijke ziekte (ook met de juiste behandeling!)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 8:55 pm 

Het beste is gewoon om je ratje weer op te pakken en er mee aan het werk te gaan. Als je twijfelt kun je beste handschoenen/handdoek of iets om je hand doen tot je weer vertrouwen hebt. Als je er lang mee wacht word het steeds enger.

Even over de tetanus spuit.

Mij is aangeraden om hem rond je 18e toch weer opnieuw te halen. Ik heb zelf ook gedaan omdat ik werd gebeten door ''wilde'' kitten en dit echt keihard ging bloeden en ik er een week niet op kon steunen.

Was toen zelf een twijfel geval van wel geldig/niet geldig en was toen 20.

En voor mij is het sowieso wel verstandig aangezien ik vrijwilligerswerk doe op een asiel en daar regelmatig een krab of beet krijg van katten. En hier thuis heb ik ook nog een hele grote beesten bende. En haal mijn handen/benen nog wel eens open zonder dat ik weet hoe ik het doe :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 10, 2013 1:49 am 
Opperfikkiestoker

je bent vanaf je 9e, mits inentingen gehad, minimaal 15 jaar beschermt, dus tot 24 jaar. Bij elke revactinatie weer minimaal 10 jaar. Dus met 21 ben je nog beschermd.
Tentanus zit vooral in straatvuil. De meeste besmettingen onstaan door oppervlakkige verwondingen die in aanraking komen met straatvuil. Bij grote ongelukken e.d. wordt iemand boven de 24 automatisch geënt dus zijn er vrijwel nooit tetanus besmettingen.

En nu weer ontopic ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 10, 2013 2:14 am 

Mooi zo, hoef ik er voorlopig dus nog geen! Want die heb ik inderdaad gehad, dat waren volgens mij toen twee inentingen tegelijk, waarvan er één best veel last gaf daarna, maar de ander niet.

Maar Momo probeerde me weer te bijten, begon eerst aan m'n nagel en toen ineens aan de knokkel van m'n duim. Heb niet teruggetrokken, maar wel gewaarschuwd zo van 'Eh!' ;p Hopen dat dat misschien helpt. Pabu is helemaal niet zo van 't knabbelen/bijten aan m'n huid/nagels, hij likt het liever :'D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 10, 2013 11:20 am 

Je hebt bijten en (ik noem het altijd) proefhappen. En nagels zijn een bijzonder geliefd bijtobject voor ratten... Als mij nagels lang zijn (en dat is regelmatig) moeten ze daar ook altijd even in bijten. En als je bijv. net een broodje kaas hebt gegeten dan heb je kans dat je handen nog naar iets lekkers ruiken en dan gaan ze meestal proefbijten... dat zie ik meer als knabbelen. Maar ik kan me voorstellen dat je een beetje op je hoede bent. Probeer vooral niet terug te trekken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 11, 2013 5:29 pm 

mijn ratjes 'bijten' me vaker. dat is dan dus eigenlijk proefhappen.. vooral mijn nagels zijn inderdaad geliefd, maar ook vaker bijten ze wel eens eventjes een beetje om te proeven. één keer (laatst nog) heeft een van mijn ratjes me harder gebeten toen ik een plateautje schoonmaakte. Ik denk dat ze toen wat gestressed was, omdat ik bezoek had. ik heb zo snel mogelijk weer mijn hand in de kooi gedaan na de schrik (wel als een vuist) om angst te voorkomen. daarna heeft ze het nooit meer echt zo hard gedaan, op wat herhaalde proefbijtjes na. Het verschil is misschien wel dat jij je ratjes nog niet zo lang hebt, ik heb die van mij nu al een behoorlijke tijd en weet dat ze me nooit opzettelijk kwaad zullen doen, dus daarom is het ook makkelijker denk ik om ze meteen weer te vertrouwen en niet bang te zijn. Eigenlijk kan ik alleen de reacties boven mij beamen..

Succes ermee !

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 11, 2013 10:41 pm 
Moderator

Uh, toch ff iets verduidelijken: als er gebeten wordt komt er bloed en peisters bij kijken. De rest (inclusief krasjes enzo) is happen en proeven.
Gewoon door blijven gaan met benaderen en oppakken, jij bent de baas! Laat ze wel weten dat je er aan komt, ratjes hebben nou eenmaal geen haviksblik, roodoogjes zijn nog kippiger dan een ei. Als je ze zomaar oppakt kunnen ze daar van schrikken en primitief reageren. Proeven kun je bestraffend toespreken, bij bijten hangt het van de situatie af maar streng en duidelijk zijn helpt. Lichamelijk straffen werkt niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2013 2:00 am 

Ah, oké! Bedankt! Nou, sinds die ene keer heeft 'ie me niet meer gebeten, dus hij zal wel geïrriteerd geweest zijn of zo?

Ander vraagje trouwens... Ik gebruik nu Corbo korrels in de toilet bakjes, ze willen nog steeds niet helemaal hun behoefte in de toiletjes doen namelijk... =/ Dacht; misschien helpt dat? Alleen... Nu zag ik dat ze de korrels eten? o.O Lijkt me niet echt de bedoeling, maar vraag het toch even voor de zekerheid; kan het kwaad?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2013 2:37 am 
Opperfikkiestoker

Ik denk dat ze er alleen aan knabbelen. Of eten ze het echt op?
Corbo is gemaakt van mais, dus waarschijnlijk zullen ze daardoor even testen of het eetbaar is. Mijn dames hier die testen eigenlijk alles wat op de bodem of toiletjes komt (en ik wissel nog wel eens). Meestal komen ze er na een hap al achter dat het niet eetbaar is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]