Het is nu zo nov 19, 2017 9:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 7:19 pm 

Hoi hoi,

Ik ben Jesse, een jongen van 17 jaar uit Groningen.
Dit is mijn allereerste post hier, omdat ik me wat afvroeg.

Ik heb drie ratten gehad, waarvan de laatste twee een half jaar geleden zijn overleden. Deze twee vrouwtjes, Neva en Bloem, ongeveer 2 jaar en 4 maanden geworden, hadden allebei kanker. Ik heb hier, vooral met Bloem, erg veel gedoe mee gehad.

Omdat ik nogal een emotioneel persoon ben (met zijn voordelen maar helaas ook zijn nadelen), had ik besloten om in elk geval nu geen ratten meer te nemen, omdat het me teveel verdriet en stress op zou leveren als ze weer bij één jaar last krijgen van tumoren waar je dus zelf vrij weinig tegen kan doen.

Nu mis ik toch iets, en steeds als ik langs de dierenwinkel loop neem ik toch even een kijkje bij de knaagdieren waar ik altijd een tijd bij de ratten/muizen blijf staan, maar vanwege de 'garantie' van kanker zeg ik toch nog steeds nee tegen mezelf.
Ik vroeg me nou af, welk geslacht sneller/meer kans heeft op tumoren? Een vrouwtje heeft haar geslachtsdelen (baarmoeder/eierstokken etc.) en haar melkklieren, waar de tumoren vaak zitten, een mannetje heeft die daarentegen niet, behalve zijn prostaat enzo.

Groetjes,
Jesse

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 8:18 pm 

ik heb voornamelijk mannen (en soms een keer wat meisjes) en ik heb hier weinig last van tumoren. Vrouwen krijgen vaak last van melkkliertumoren en dat krijgen mannen een stuk minder snel (het is geloof ik wel eens voorgekomen maar dat was echt een uitzondering). Maar over het algemeen is 2 jaar en 4 maanden wel een mooie leeftijd, ratten worden nou eenmaal niet veel ouder meestal. Dat is ook meteen het grootste nadeel van ratten en voor veel mensen de hoofdreden om ermee te stoppen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 8:18 pm 

De procenten zijn niet precies, maar ik zeg altijd vrouwen hebben 80% kans op tumoren en mannen 20% puur om te laten zien hoe groot het verschil is in kans op tumoren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 9:30 pm 

Mmh, ja dat is inderdaad zeer vervelend bij ratten. Als mannen over het algemeen minder snel deze tumoren krijgen, waar krijgen ze dan wel last van?

Bedankt voor de snelle reacties :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 9:59 pm 

kaakabcessen (in mijn ervaring meer mij mannen dan bij vrouwen) dominatie dus castreren die handel .
Ik denk dat dieren houden een vorm van geluk hebben is want de ene wordt ziek met anderhalf en de ander drentelt door dot de drie jaar.......

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 10:00 pm 

meer BIJ, wou ik schrijven maar na 1 seconde kun je niet meer corrigeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 10:46 pm 

Ik zie eventueel moeten bij castreren bij mannen als een voordeel, wordt een vrouw dominant heb je echt een probleem..

Blaasontsteking of kaakabcessen heb ik bij mannen en vrouwen ongeveer evenveel gehad. Ander voordeel van mannen is ook dat ze geen baarmoederontsteking kunnen krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 11:31 pm 

Ik heb zelf nog nooit een dominante vrouw gehad dus daar kan ik niet over meespreken gelukkig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 12:07 am 

Okaii, dan zou je dus kunnen denken dat mannetjes langer blijven leven, omdat ze een hoop vervelende (of fatale) aandoeningen minder kunnen krijgen, maar wat ik heb gelezen (ook het weinige dat op Google te vinden is) is dat ook weer niet het geval.

Ik geloof niet dat ratten lichaampjes maar 2 jaar mee kunnen. Cavia's leven gemiddeld ook zo'n 5-7 jaar, en die zijn vaak maar iets groter dan een mannetjes rat en in een vergelijkbare situatie.

:)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 12:14 am 

Een rat en cavia zijn totaal verschillende diersoorten dus dat kun je niet met elkaar vergelijken. Want dan kun je ook zeggen ja een schildpad kan ook 100 worden. Dus dat is beetje appels met peren vergelijken.

Maar ga met ratten maar rond de 2 a 3 jaar uit. Soms heb je geluk en worden ze ouder, soms heb je pech en halen ze het niet.

Zelf merk ik weinig verschil in gezondheidsklachten bij mijn groepen. Heb nooit geen last gehad van tumoren of abcessen gelukkig. Dus daar kan ik je niet veel over vertellen. Maar zoals hier eerder al vermeld hebben vrouwen sneller last van melkklier tumoren, komt overigens bij heel veel vrouwelijke diersoorten voor.

Maar het is ook deels geluk hebben en deels goede ratten kopen dus geen broodfok. En je kunt geen garantie geven op een levend iets, tenminste niet vergelijkbaar met bv een wasmachine. Maar je kunt er wel van uit gaan dat je er eigenlijk 2 jaar van moet kunnen genieten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 12:17 am 

Mijn mannen werden over he algemen ca een half jaar tot een jaar ouder dan mijn vrouwen, je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen die wel jong overlijden.

Mijn oudste man(dierenwinkel) is 4 jaar 1 maand en 12 dagen oud geworden en mijn oudste vrouw(rattery) 3 jaar en 2 dagen. Maar dat waren beiden ontzettende uitschieters.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 12:28 am 
Opperfikkiestoker

volgens mij verschillen mannen en vrouwen niet echt in leeftijd.
Ook kun je ratten en cavia's idd niet vergelijken, totaal verschillende diersoorten en andere levenswijze. Ratten worden in het wild vaak niet ouder dan een jaar. Dus de selectiedruk daar is vooral snel leven en snel succesvolle ratten. Daarbij nog eens dat ratten een heel snel metabolisme (stofwisseling) hebben en een rat van 2-3 jaar is gewoon meestal op.

Overigens heb ik vrouwen en ja, deze krijgen makkelijk melkkliertumoren (maar verwijderen + eierstokken weghalen doet wonderen). Toch vind ik in het algemeen de karakters van de vrouwen veel leuker en neem ik dat dan maar op de koop toe. Er zijn ook dingen die alleen mannen kunnen krijgen dus zul je net zien dat je daarmee pech hebt.
Daarnaast speelt voeding ook een niet te onderschatten rol. Ik denk echt dat veel (oa tumoren) voorkomen kunnen worden met een goede, natuurlijke (schrale) voeding.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 9:28 am 

:stupid: (Nou ja, niet stupid, maar wel met Vera eens. :mrgreen: )

Overigens is voor zover bekend de gemiddelde levensverwachting van de tamme rat ± 2 jaar, vergeet daarbij niet dan een deel dus de 2 jaar níet haalt. :( Maar zoals Vera al zei, er is een boel waar je zelf invloed op hebt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 2:50 pm 

ursels-ratten schreef:

Maar het is ook deels geluk hebben en deels goede ratten kopen dus geen broodfok.

Om het even wat duidelijker te maken: Bijna alle ratjes en andere knaagdieren die in dierenwinkels worden verkocht komen bij broodfokkers vandaan. Waarom je daar beter geen dieren kunt kopen kun je hier lezen: http://www.ratz.co.uk/rodentfarm.html
Het is een engelse site, maar de foto's zijn gemaakt in Nederland.
Ik zou je dan ook willen adviseren om ratjes bij een goede rattery of uit de opvang te halen. Voor als je geen oudere ratjes wilt: ook in de opvang zitten vaak nestjes/jonge ratjes.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 3:03 pm 
Ere-lid

Even inhakend op wat al gezegd is, als ventjes een tumor krijgen is dat vaker een vetbult maar ook mammatumoren komen voor. Ventjes hebben echter wel vaker te maken met een agressieve vorm van tumoren die lastig tot niet te verwijderen zijn.

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]