Het is nu ma nov 20, 2017 4:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 3:46 pm 

Als je tegelijk met een tumor ook de eierstokken verwijdert, heb je over het algemeen veel minder 'gedoe' omdat je daar meestal de oorzaak mee wegneemt. Als je je dames karig en goed voert, heb je ook veel minder kans op tumoren.

Ik heb zelf de indruk dat mannen dan weer sneller last hebben van abcessen en nierproblemen. Nierproblemen kunnen onopvallende symptomen hebben of het kan lijken dat de rat gewoon 'oud wordt' dus ze worden vaak over het hoofd gezien.

Als je het te moeilijk vindt dat ze niet ouder dan 2-3 jaar worden dan kun je misschien beter geen ratten meer nemen, want dat hoort er nou eenmaal bij en de verwachting dat ze ooit veel ouder gaan worden is niet realistisch. En ze moeten uiteindelijk toch ergens aan dood gaan dus je zult altijd wel een keer gezondheidsproblemen tegenkomen.
Levenslang blijven tobben is gelukkig dan weer niet normaal, dat zou ik ook niet trekken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 5:17 pm 

Hahah, jongens zo erg is het nou ook allemaal niet. Ik dacht dat net als hun voorouders de tegenwoordige tamme ratten door oa. het labaratorium fokken juist tumoren en dergelijke krijgen, omdat hun voorouders zo 'geprogrameerd' waren door de mens, en tumoren moesten krijgen; dat ze hierdoor (vaak) maar 2-3 worden.

Wat ik over cavia's zei was misschien inderdaad iets te kort door de bocht. Ze zijn even groot, knaagdier, leven in groepjes en zijn ook prooidieren, dus vandaar dat ik vond dat deze wel redelijk vergelijkbaar waren.

Maargoed, helaas zit er dus geen verschil en worden mannetjes niet vanzelfsprekend veel ouder, ook al krijgen ze minder snel kanker. Als het kankergen er nou eenmaal uit gefokt kan worden, dan denk ik dat het heel wat kan gaan schelen qua levensduur, want ook al hoeven ratten er niet dood aan te gaan, hun lichaam word wel meteen een stuk 'ouder' wanneer ze zo'n ziekte hebben gehad (en gaan ze dus ook eerder dood aan ouderdom).

Groet,

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 6:20 pm 

Nee, er bestaat helaas niet zoiets als een 'kankergen' dat je er zo uit zou kunnen fokken. Het is de aard van het beestje, ze groeien supersnel, kunnen zich supersnel voortplanten dus hun stofwisseling en hormoonhuishouding zijn zodanig dat ze er altijd gevoelig voor zullen zijn.
Hier gaan niet zoveel ratjes dood aan 'kanker' maar worden ze toch zelden ouder dan 3 jaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 9:17 pm 
Opperfikkiestoker

M&M's team schreef:
ursels-ratten schreef:

Maar het is ook deels geluk hebben en deels goede ratten kopen dus geen broodfok.

Om het even wat duidelijker te maken: Bijna alle ratjes en andere knaagdieren die in dierenwinkels worden verkocht komen bij broodfokkers vandaan. Waarom je daar beter geen dieren kunt kopen kun je hier lezen: http://www.ratz.co.uk/rodentfarm.html
Het is een engelse site, maar de foto's zijn gemaakt in Nederland.
Ik zou je dan ook willen adviseren om ratjes bij een goede rattery of uit de opvang te halen. Voor als je geen oudere ratjes wilt: ook in de opvang zitten vaak nestjes/jonge ratjes.

Om hier weer op te reageren. Je kunt niet zeggen dat rattery ratjes 'beter' zijn qua gezondheid dan opvang ratjes, naar mijn idee. Je maakt alleen een minder grote gok. Bij een broodfok ratje wordt er totaal niet op gezondheid gelet en vooral gefokt omdat er geld mee verdient moet worden. Bij een rattery is het een hobby. Daar wordt wel goed op gezondheid/bouw gelet. Toch kun je nogsteeds pech hebben, ook bij ratteryratjes (zeker met vrouwtjes en melkkliertumoren) en geluk hebben (ook bij broodfok ratjes. Lola was een broodfok ratje, nooit wat bijzonders gehad (alleen een Baarmoederonsteking) en is 3,5 jaar geworden).

Waarbij ik absoluut niet wil pleiten dat je je ratjes bij een dieren winkel moet halen. Ik haal mijn ratjes bij een (voor mij goede) rattery of bij de opvang. Ik hecht er waarde aan dat de ratjes met een bepaalde filosofie zijn gefokt en daarnaast wil ik ratjes die in goed omstandigheden leven/zijn opgevoed. Ik zou het liefst zien dat dierenwinkels stoppen met ratten verkopen zodat mensen ook beter nadenken of ze wel ratten willen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2013 10:30 am 

Ik deel de mening van Rian en Vera. :knikt:

Met vrouwtjes heb ik zelden last gehad van mama-tumoren eigenlijk. Ik laat mijn ratten tegenwoordig rond het half jaar of na hun speentijd castreren, maar tis niet dat ik daarvoor om de haverklap bij de DA zat. Heb regelmatig ratten gehad die 2+ zijn geworden, gestorven en nooit enig vorm van tumor gehad hebben. Laatst 4 ratten gehaald, 2 zusjes hebben nooit wat gemankeerd en overleden aan hartfalen, maar 2 andere zusjes die waren voor hun 2e verjaardag al dood, beide tumor in het hoofd. Dus hoewel vrouwtjes misschien veel kans hebben, kan je gewoon pech of geluk hebben denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2013 6:06 pm 
Moderator

Het variëert: ik heb vrouwtjes gehad die fluitend oud werden en gewoon 's morgens niet meer wakker werden, maar ook krakkemikkige. Ook met wildjes en halfwildjes heb ik die ervaring. Die worden niks ouder of gezonder dan de tamme ratten. Wel karaktervoller (hoewel ik ook een aantal "tamme" karaktertjes heb gehad)...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]