M&M's team schreef:
ursels-ratten schreef:
Maar het is ook deels geluk hebben en deels goede ratten kopen dus geen broodfok.
Om het even wat duidelijker te maken: Bijna alle ratjes en andere knaagdieren die in dierenwinkels worden verkocht komen bij broodfokkers vandaan. Waarom je daar beter geen dieren kunt kopen kun je hier lezen:
http://www.ratz.co.uk/rodentfarm.htmlHet is een engelse site, maar de foto's zijn gemaakt in Nederland.
Ik zou je dan ook willen adviseren om ratjes bij een goede rattery of uit de opvang te halen. Voor als je geen oudere ratjes wilt: ook in de opvang zitten vaak nestjes/jonge ratjes.
Om hier weer op te reageren. Je kunt niet zeggen dat rattery ratjes 'beter' zijn qua gezondheid dan opvang ratjes, naar mijn idee. Je maakt alleen een minder grote gok. Bij een broodfok ratje wordt er totaal niet op gezondheid gelet en vooral gefokt omdat er geld mee verdient moet worden. Bij een rattery is het een hobby. Daar wordt wel goed op gezondheid/bouw gelet. Toch kun je nogsteeds pech hebben, ook bij ratteryratjes (zeker met vrouwtjes en melkkliertumoren) en geluk hebben (ook bij broodfok ratjes. Lola was een broodfok ratje, nooit wat bijzonders gehad (alleen een Baarmoederonsteking) en is 3,5 jaar geworden).
Waarbij ik absoluut niet wil pleiten dat je je ratjes bij een dieren winkel moet halen. Ik haal mijn ratjes bij een (voor mij goede) rattery of bij de opvang. Ik hecht er waarde aan dat de ratjes met een bepaalde filosofie zijn gefokt en daarnaast wil ik ratjes die in goed omstandigheden leven/zijn opgevoed. Ik zou het liefst zien dat dierenwinkels stoppen met ratten verkopen zodat mensen ook beter nadenken of ze wel ratten willen.