Het is nu za nov 18, 2017 2:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 02, 2014 4:55 pm 

Vanmorgen heb ik Vanille laten opereren aan een kleine melkkliertumor die ze op haar buik had.
Ik wilde haar eigenlijk ook laten steriliseren, maar Stijn kwam met nog een optie: het Suprelorin implantaat.
Ik meende er al iets over gelezen te hebben ooit, maar weet niet meer precies waar...
De werking en de kosten zouden gelijk liggen aan sterilisatie maar het is veel minder ingrijpend.
Nu wordt er enkel een soort 'rijstkorrel' ingebracht mbv een spuit in plaats van een hele operatie.
Voor mij reden genoeg om dit eens uit te proberen.
Het werkt ongeveer 1.5 tot 2 jaar en aangezien Vanille van ong okt 2012 is, durfde ik dat ook wel aan.
Ik ben thuis gaan googlen en las op het forum van ratnroll dat Stijn hier 4 jaar geleden ook al gebruik van maakte:

http://www.ratnroll.org/forum/viewtopic.php?f=142&t=8326

Vanille is nu overigens nog een dronken zeeman... gossie... maar ze probeert al gelijk te eten (wat niet lukt als je steeds omvalt)
dus dat komt ook wel goed.

Voor de geinteresseerden:
Totale kosten €191.88 waarvan €96.20 voor het implantaat, de rest is tumorverwijdering en pijnstilling.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 02, 2014 5:13 pm 
Opperfikkiestoker

Hihi:

Verav schreef:
Ik ben benieuwd. Ik heb bij Ellen ook eens een invaller gehad en die wilde dat ook doen bij mijn rat (ik was met 1 van mijn ratten daar vanwege een melkklier tumor).
Maar die DA gaf aan dat het eigenlijk voordat ze 6 maanden worden moet gebeuren (net als eigenlijk een castratie). Ik heb toen gewoon een weekje gewacht en 'gewoon' geopereerd.

Ik vind het zelf nog te experimenteel en heb meer vertrouwen in het verwijderen van de eierstokken. Vooral eigenlijk omdat je daarmee toch meer zekerheid hebt (ook op het niet/vrijwel nooit krijgen van een BMO). Ik dacht ook dat als een ratje melkkliertumoren krijgt, deze vrijwel altijd hormoon gereguleerd zijn door de eierstokken. Dus meestal met het weghalen van de eierstokken haal je de hormoonbron weg (toch is dit niet 100% omdat er meer onderdelen zijn die die hormonen produceren (hypofyse volgens mij ook)).
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat als je dit preventief gebruikt, die eierstokken misschien nooit zo overactief worden dus het melkkliertumoren kan voorkomen. Echter als die er al zijn, denk ik toch dat de 'bron' weggehaald moet worden.
Maargoed ik ben geen DA dus ik weet het ook niet precies maar dit is waarom ik er toch wat voorzichtig mee ben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 02, 2014 6:21 pm 

Als Stijn het inmiddels al 4 jaar doet moet hij toch onderhand ook wel wat resultaten gezien hebben... ik vind het wel verdacht dat er sinds het implantaat in gebruik genomen is, nooit meer op teruggekomen is.
Wat ik wel weet is dat het bijna zeker terug komt als je niet de eierstokken weghaalt, dat er vaak al zichtbaar iets mis is met de eierstokken als ze een tumor hebben.
Ik zie het voordeel van het implantaat niet zo, het is duurder, je weet niet wat voor bijwerkingen het geeft (en dat heeft het wel, bij honden enzo) en het is ook nog maar de vraag of het werkt. Van mij mogen ze lekker die eierstokken weghalen tot ik meer weet :P
Aan de andere kant, als niemand het probeert weten we het nooit... Misschien is het zinvol voor dieren die geen operatie nodig hebben, vrouwtjes die gewoon te vaak flapperig zijn ofzo, of preventief (puur preventief de eierstokken verwijderen vind ik namelijk weer helemaal niks, maar zo'n implantaat is veel minder ingrijpend).

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 02, 2014 6:34 pm 

Ja, ik ben gewoon heel benieuwd, mocht ze nooit meer melkkliertumoren krijgen, weten we natuurlijk toch nooit of dat nou aan het implantaat ligt, of dat dat anders ook zo geweest zou zijn.
Aan de andere kant, zou er wel iets terugkomen is dat ook nuttige data (en vervelend voor ons, maar dat is iets anders).
Ik vond het voor nu wel het proberen waard, het was voor mij niet duurder iig nu.

Overigens werkt het implantaat niet op de eierstokken, maar het voorkomt de afgifte van FH en LSH door de hersenen, dus mochten de eierstokken al niet meer zo 'mooi' zijn, kan ik me voorstellen dat daar uiteindelijk misschien toch nog iets gebeurt.
Maar goed, dat is allemaal speculatie en zonder 'proefobjecten' (klinkt zo klinisch als je het over je eigen ratje hebt :confused: ) weten we nooit precies wat het nou doet...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 02, 2014 7:03 pm 

Ik denk dat de problemen in de eierstokken wel worden veroorzaakt door een onbalans (teveel?) FSH en LH dus daar kan het ook wel voor helpen. Je grijpt wel in in hetzelfde proces, maar op een ander punt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 02, 2014 8:30 pm 

Eehhh, ja klopt, onhandige formulering van mij :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 02, 2014 8:32 pm 
Opperfikkiestoker

Ik snap overigens best dat je het eens probeerd hoor Jeanette. Ik hoop ook echt dat het zo werkt als 'we' hopen en dat Vanille nog lang gezond mag leven :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 03, 2014 6:56 am 

Ik wist dat Martine iig bij 1 ratje een implantaat had laten zetten. Toen ik Millish en Meagan door Stijn liet opereren heb ik aan haar gevraagd wat haar ervaringen hiermee waren. Zij vertelde toen dat ze ondertussen meerdere ratjes had laten implanteren en dat geen van die ratjes nog een melkkliertumor had gekregen.
Ik weet niet op welke leeftijd zij haar ratjes laat implanteren.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 03, 2014 4:22 pm 

2 van onze meiden hebben ook een staafje van Stijn.
2 van onze meiden hebben geen baarmoeder meer via Karin. Tot op heden werken allebei de manieren top.

En inderdaad een staafje is minder ingrijpend. Maar baarmoeder wegnemen heeft ook weer andere voordelen. Geen BMO meer mogelijk.

Tja, het is denk ik ieder wat wils. Alle 4 de meiden hebben tot op heden geen tumor ontwikkelingen meer gehad dus wat dat betreft zou ik beide manieren zo weer doen.

Overigens weet Stijn ontzettend veel hierover en legt hij alles duidelijk uit. Hij doet heel veel aan bijscholing en leest veel medische artikelen enzo. Stijn is er groot voorstander van en aangezien ik veel vertrouwen in zijn kennis heb ben ik dus ook voorstander.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 03, 2014 5:02 pm 
Opperfikkiestoker

Alleen de baarmoeder verwijderen heb je niet zo veel aan (ja, alleen tegen BMO). Ik neem aan dat Karin ook de eierstokken heeft verwijderd (die zijn meestal de (hormoon)bron van de tumoren).
Ik denk dat je dat ook bedoelt hoor, maar even ter verduidelijking voor iedereen die meeleest (en het verschil mss niet weet).

Overigens bedoelde ik niet dat ik denk dat het staafje gevaarlijk is of dat Stijn niet weet wat hij doet. Ik bedoel alleen maar dat ik er erg voorzichtig over/mee ben. Ik weet dat de eierstokken weghalen iig werkt en ik vind het gek dat er nog maar zo weinig bekent is over die implantaat terwijl het dus al minimaal 4 jaar wordt gebruikt.
Dus als er een operatie zou plaatsvinden zou ik gaan voor verwijderen van de eierstokken, maar voor preventief zou ik het best willen 'uitproberen'. Je hoort ook wel eens van vrouwtjes die overmatig flapperig zijn ed, daarvoor lijkt het me wel erg geschikt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 03, 2014 10:42 pm 

Even als algemeen punt:

Ik vind het alleen maar fijn om veel meningen te horen van iedereen en ook alle kanten te belichten, samen weten we meer dan alleen! Door ervaringen te delen leren we allemaal. :-)
Nu is het echter wel zo dat ik inderdaad wat medische zaken betreft uiteindelijk toch af ga op wat de dierenarts zegt (mits ik deze als kundig beschouw natuurlijk)

Ik weet niet of er veel of weinig over dit implantaat bekend is, behalve dat het officieel alleen voor honden is goedgekeurd en de fabrikant dus geen uitspraken mag en kan doen over de effecten en/of bijwerkingen bij andere dieren.
Weet niet of iemand er al veel verder is ingedoken?
Ik vermoed dat de 'resultaten' van ratten komen uit de proefdierperiode en dus wellicht ergens in een wetenschappelijk tijdschrift terug te vinden moeten zijn?

Stijn geeft aan dat hij nog nooit terugkerende melkkliertumoren heeft gezien bij ratjes met dit implantaat en dat is voor mij nu persoonlijk ook genoeg.

Vanille doet het best aardig, ze vindt alleen de Duna en mij niet meer zo leuk... Ik zie echter nog te veel verschil in voor en na de pijnstilling, dus laat haar nog maar even niet klimmen in de grote kooi...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 10:19 am 

@Vera (en de rest)
Ik ben ervan uitgegaan dat je geen baarmoeder kan verwijderen zonder de eierstokken te verwijderen… Maar om even helemaal duidelijk te zijn hoe het bij onze meiden zit:

1 heeft geen baarmoeder en eierstokken meer
1 heeft geen eierstokken meer (wel weer een bult (waarschijnlijk geen mamma tumor) en gaat dus deze week weer naar de DA)
2 hebben het staafje van Stijn en hebben beiden sindsdien nergens meer last van gehad.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]