Het is nu ma nov 20, 2017 7:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dominant gedrag?
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2014 10:39 pm 

Hoi iedereen ( die dit leest )

Ik heb een vraagje. Ik heb nu een aantal weken twee ratjes ( waar ik superblij mee ben :luvu: )
Mijn grijze dumbo ( roeroe) en mijn rode ( woezel).
Woezel is een flink stuk groter als roeroe ( scheelt vier weken met leeftijd en ongeveer 50 gram)
Nu rijdt woezel constant op roeroe. In de kooi maar zelfs als ze eruit zijn wordt roeroe achtervolgd om dan vervolgens continue bereden te worden. Elke drie seconden probeert ze het wel. Is dit normaal? Er zijn geen wondjes aanwezig. Er wordt wel geprotesteerd en soms wordt zelfs woezel op de rug gegooid.
Ze slapen wel samen en tegelijk eten gaat ook prima.
Is het bij jullie ook normaal dat er zo vaak gereden wordt op elkaar?

Alvast bedankt en een fijne avond!

Profiel  

Berichttitel: Re: Dominant gedrag?
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 10:30 am 
Site Admin

Is het constant (dagelijks) zo of zijn er ook dagen waarop ze het niet of minder doet? Vrouwtjes willen dit namelijk (onderling) nog wel eens doen als de ander flapperig (vruchtbaar) is, maar dan zou het niet steeds gebeuren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 11:10 am 

Vooral jonge vrouwtjes doen dit idd als ze flapperig (vruchtbaar) zijn. Normaal zijn ze elke 4 dagen een paar uur flapperig, maar er zijn schijnbaar ratjes die meer dan gemiddeld last van hun hormonen hebben en dus vaker flapperig zijn.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 2:21 pm 

Ja ik merk idd als een van de ratjes flapperig is. Maar als ze uit de kooi zijn gebeurd dit dagelijks. Nu haal ik ze er apart uit zodat dit niet gebeurd. Woezel probeerd het constant buiten de kooi. En ik merk wel dat roeroe het niet heel erg vind. Als ze flapperig is laat ze het toe. Als ze niet flapperig is gaat ze er tegenin. Het is voor haar een spel. Ze rent weg en komt huppelig terug. Woezel speelt niet wil er alleen maar op. Is het een optie om haar te laten stereliseren? Ik vind het namelijk wel storend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 2:25 pm 
Site Admin

Hoe oud zijn ze nu precies?

Als ze heel vaak/extreem flapperig is kan sterilisatie/castratie sowieso wel een optie zijn, het kan dan zijn dat er later ook problemen komen door haar overactieve hormonen (tumoren bv.). Maar het ligt een beetje aan haar leeftijd of een operatie (al) aan te bevelen is.

Maar al ze het niet erg vinden kan je ze gerust samen los laten lopen, dat jij het storend vindt betekent niet meteen dat zij het zelf ook zo ervaren natuurlijk. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 3:19 pm 

Ze zijn ongeveer 4 maanden ( heb ze overgenomen dus weet het niet exact).
Ja haha dat weet ik. Ze lopen nu samen los.

Vanaf welke leeftijd is het aanbevolen? En moet ik ze dan allebei laten helpen of alleen woezel?

Groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 4:13 pm 
Site Admin

Bij preventief castreren/steriliseren van vrouwtjes ligt het ideaal volgens mij rond een half jaar. Dan is hun conditie goed en knappen ze dus erg snel op, en ook wordt daarmee de kans op melkkliertumoren/baarmoederontsteking behoorlijk verkleind. Als je het (veel) later doet hebben de hormonen al langer hun werk kunnen doen en kunnen problemen dus alsnog ontstaan, al wordt de kans dan ook vaak wel een stuk kleiner.

Of je ze laat opereren, en wie, hangt een beetje af van wat je wilt bereiken. Als Roeroe extreem flapperig is triggert dat Woezel waarschijnlijk om haar te bespringen. Ook betekent het dat Roeroe waarschijnlijk wat overactieve hormonen heeft en zou ze daardoor eerder hormoongerelateerde problemen kunnen krijgen. In dat geval is het dus het meest logisch om Roeroe te laten opereren. Als zij niet meer zo flapperig is hoeft Woezel haar ook niet meer steeds 'lastig' te vallen. Maar als ze het ook doen wanneer Woezel flapperig is ligt het probleem misschien juist bij haar. Dat zal je dan even goed moeten observeren. Beide opereren kan natuurlijk ook, dan heb je natuurlijk wel dubbele kosten maar neemt bij beide wel de kans op hormoongerelateerde problemen flink af.

Zelf laat ik niet preventief castreren, een operatie blijft toch een risico en ik zou het mezelf niet vergeven als een jong, fit vrouwtje iets overkomt omdat ik de beslissing neem. Maar dat is erg persoonlijk, anderen doen het wel en hebben daar heel goede ervaringen mee. Ik laat overig wel vaak castreren als ze een eerste melkkliertumor krijgen, of bij baarmoederontsteking natuurlijk, maar dus niet preventief. Ik merk wel dat vrouwtjes vaak een stuk stabieler zijn na de castratie en heb er in die zin dus wel positieve ervaringen mee.

Mocht je voor opereren gaan, zorg dan dat je naar een dierenarts gaat met voldoende rattenkennis èn die werkt met gasnarcose. Ratjes kunnen namelijk slecht tegen injectienarcose.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 5:20 pm 

Bedankt voor de info!
Nu weet ik iig dat ik voorlopig ermee moet wachten. Gelukkig weet mijn dierenarts wel het een en ander over ratten. En hij werkt met gas. Hij heeft namelijk al eens konijnen van mij geopereerd. Ik ga er overnadenken. Vind het toch wel eng om ze te laten opereren. Wil ze natuurlijk niet kwijt. Kosten maakt me niet zoveel uit. Misschien komt er nog wat verandering in qua gedrag.
Mocht het zover komen dan laat ik dat natuurlijk weten.

Groetjes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]