Het is nu di nov 21, 2017 12:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: bijtende rat
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2014 9:09 pm 

help mijn rat bijt naar me wat moet ik doen als ik de kooi open doe dan bijt ie al gelijk
ik heb een mannetje en een vrouwtje bij elkaar gehad die heb ik tijdelijk gescheiden omdat het vrouwtje geen leven meer had maar nu bijt het mannetje me geregeld.
moet ik het vrouwtje terug zetten of wat moet ik doen?
het vrouwtje is waarschijnlijk zwanger ze is 4 mnd oud en het mannetje ook

Profiel  

Berichttitel: Re: bijtende rat
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2014 9:33 pm 

Ik vrees dat je nu het hele forum over je heen krijgt

4 maand is veeeeeeeeeeeel te jong voor een vrouwtje om jongen te krijgen. Dit is tussen 6 en 9 maand goed. En voor een mannetje om jongen te verwekken. Dit is tussen 1 en 1½ jaar ongeveer minimaal.

Breng a.u.b. je beide ratten naar een opvang of doe ze weg want als je zo bezig bent maak je niemand blij hier.

Mannen en vrouwen NOOIT bij elkaar zetten voor gezelschap, er komen altijd jongen van als de man niet gecastreerd is.

Altijd 2 mannen of 2 vrouwen. Of gecastreerde mannen met paar dames kan ook.

Maar ik kan je bewijze van wel schop verkopen

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2014 10:12 pm 

:stupid:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 10:17 am 
Ere-lid

@Ursula, we vallen niet zo snel over mensen heen. ;)

Dat is niet handig, een ventje en een meidje samen houden. Had je niet eerder gezien dat ze verschillend van geslacht waren? Je ventje is waarschijnlijk in het begin van z'n pubertijd en nu hij alleen zit voelt hij zich niet prettig. Ik zou voor hem een maatje erbij zoeken, liefst een ventje dat goed tam is en dat bijtgedrag niet vertoont. Een andere optie is om afstand van hem te doen.
Mocht je meidje namelijk zwanger zijn, dan heb je in eens heel veel ratten. Voor je meidje zou je dan 1 of 2 dochters kunnen houden. Heb je al bedacht hoe je het nestje op gaat voeden?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 12:42 pm 

Wat naar voor de beide ratjes zeg. Er staat heel veel informatie op www.ratjes.nl. Daar zou ik in elk geval eens kijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 3:51 pm 
Opperfikkiestoker

Vervelend! Om nu maar alle ratten weg te doen vind ik wel weer wat ver gaan ;)
Maar het is wel verstandiger maar voor 1 geslacht te gaan. Dus of mannetjes, of vrouwtjes. Als je mannetjes wil houden, zou je een leeftijdsgenootje erbij kunnen zoeken. Eventueel zou je daarbij, 2 mannetjes uit je nestje kunnen houden. Een mannetje van dezelfde leeftijd zoeken moet echter wel. Want je mannetje moet eigenlijk nu al een vriendje (en niet pas over 6 weken) en daarnaast begint je mannetje waarschijnlijk nu met puberen dus om een kleuter (uit je nestje) bij je puberventje te zetten is niet echt een succes, net zoals dat bij mensen ook niet zou werken. (en misschien is je meidje wel niet zwanger..)
Je kunt de moeder dan naar een opvang brengen zodat ze daar kan bevallen.
Ook als je vrouwtjes wil houden (je mannetje dan naar de opvang brengen), is het verstandig deze misschien bij de opvang te laten bevallen/nestje opvoeden. Een nestje opvoeden doe je niet zo maar, er gaat best veel werk in zitten en je moet goed weten wat moeder een kleintjes nodig hebben om goed te groeien, ook moet je veel kooien in huis hebben. Niet iedereen heeft dat of wil dat allemaal, dus een opvang zou je daarmee kunnen helpen. Ook weet je niet zeker of je meidje zwanger is en vanaf wanneer, stel het gaat met de bevalling mis, dan is het wel fijn als ze bij een ervaren iemand is die die signalen ook herkent. Als je daar nog geen ervaring in hebt is dat heel lastig. Je weet nu bijv ook niet wanneer ze de kleintjes zou moeten krijgen, dus zou het misschien ook niet opvallen als ze te laat (of helemaal niet) komen, je meisje en de kleintjes zouden dan kunnen overleiden en dat wil je niet denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 5:58 pm 
Ere-lid

Ik lees nu pas je hele bericht Ursula. Op deze manier gaan we niet met elkaar om. :nee:
We willen mensen van goede informatie voorzien over ratten zodat het er voor de ratten beter op wordt. Iedereen maakt fouten en van fouten kun je leren.
Het laatste dat wij willen is dat mensen weg blijven van het forum vanwege een 'aanvallende bericht'. Let dus ajb op wat je schrijft en hoe je het schrijft.

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]