Het is nu do nov 23, 2017 7:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 10, 2014 10:26 pm 

Ik ben bezig met de intro van Twinky, Oreo (2 dametjes van iets ouder dan een jaar) en Qiwi en Quark.
In de duna ging het perfect, nu zitten ze in een wat grotere kooi en dat gaat eigenlijk ook goed. Ze hebben 2 open hangmatjes en afentoe hoor ik een klein piepje, maar dat is omdat er iemand iets te hard wordt schoongemaakt of onderop de stapel ligt. Allemaal heel positief.
Twinky vindt eigenlijk alles best en de kleintjes spelen of slapen dan ook het liefst bij haar.

Maar Oreo vindt het afentoe wat te druk en geeft dat duidelijk aan naar de rittens toe. Soms laten ze haar dan met rust maar soms gaan ze net iets te ver door en eindigt er eentje op d'r rug maar het kleintje geeft zich snel over en dan is alles koek en ei daarna. Alleen als ze uit de kooi zijn dan is Oreo een stuk dominanter naar de kleintjes toe. Die moeten dan zeker niet in de buurt komen want dan moeten ze op hun rug. Maarja meer ruimte dus dat kleintje loopt weg en Oreo er achteraan, ik vind het er persoonlijk nogal ruw uitzien maar er vloeit geen bloed alleen ziet het er veel stressvoller uit dan zo'n "op de rug gooi actie" in de kooi.

Als vervolgens alles weer in de kooi zit is het weer goed. En nu ligt alles weer op 1 hoopje te slapen.

Mijn vraag is eigenlijk moet ik ze 1. wel buiten de kooi laten spelen? Als dit blijkbaar toch dominant gedrag van Oreo opwekt (maar vindt nu al 3 dagen in zo'n best kleine kooi en zonder speeltjes zielig, rittens moeten toch spelen, en de grote ratjes ook) en 2 moet ik ze juist wel of niet in de grote (goed schoongemaakte lege) kooi zetten.... want aan de ene kant meer ruimte om achterna te jagen. Aan de andere kant meer ruimte zodat Oreo misschien niet meer de behoefte heeft om de kleintjes terecht te wijzen van "jullie zijn te druk".

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 10, 2014 11:51 pm 

Ik ben misschien overdreven bezorgd met een intro, maar ik ga er altijd vanuit dat als ik alles met mate doe, het minste kans is op mislukken.
Ik ben nu een week bezig met een intro, de eerste twee dagen heb ik ze er twee-aan-twee uitgelaten om te spelen en de pootjes te strekken, daarna toen het goed ging de hele bubs telkens samen.
Ze liggen nu ook telkens samen te slapen in een mandje of matje, gaan ook samen op de bank op onderzoek uit en zoeken mekaar op.
Morgen ga ik ze overzetten in de grote alu, onderste helft met twee hangmatten en als dat goed gaat de dag erna in de hele alu.
Wanneer dat net ff teveel is, nog een dag of twee terug in het onderste gedeelte.
Er zullen mensen zijn die dit overdreven vinden, maar ik heb ooit een intro achter de rug die me dit heeft doen besluiten en sindsdien gaat het super. Ik was destijds overmoedig en wilde alles te snel, dit ging niet goed en het is frustrerend voor allen om een flinke stap terug te moeten doen.
Succes met je intro verder

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 2:01 pm 
Ere-lid

Ik denk dat ik ze even niet los zou laten lopen. Pas als het in hun grote kooi goed gaat kun je daar weer aan beginnen. Als je hen in de grote kooi zet, hou deze dan zo kaal mogelijk, hang er alleen een hangmat in. Als het goed gaat dan kun je er steeds meer spullen in zetten.
Verder helemaal eens met Vicky, liever langzaam aan dan dat je een stap terug moet doen.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 3:25 pm 

Ik was inderdaad van plan om de grote kooi leeg te laten of misschien 1 open hangmatje te doen.
En ik wil ook zeker niet te snel gaan, daarom zitten ze nog steeds in de kleine kooi terwijl ik het eigenlijk zielig vind omdat die echt klein is (Grote hamsterkooi 60 x 40 x 60). Voorlopig laat ik ze er dan nog maar in zitten. En dan aan het eind van de week proberen hoe ze het in de grote kooi doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 8:48 pm 

Ik moet er even bij vermelden, dat ik bij vorige intro's ze ook pas samen losliet als ze goed in de grote kooi zaten. Omdat dit eigenlijk geen intro te noemen was en ik mijn groep door- en door ken, heel stabiele ratten heb, heb ik ze nu per uitzondering wel samen losgelaten, dit ligt echt puur aan de intro.

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2014 11:12 am 

Kun je een loopwiel in de kleine kooi kwijt? Dat helpt hier vaak wel om stoom af te blazen voor de hyper-actieve typetjes. Moet je wel in de gaten houden dat ze er niet om gaan ruziën, dat is niet de bedoeling.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2014 11:21 am 

Ik had er eerst een loopwiel in, maar daar gingen ze dus over ruziën. Ik laat ze er nu 2 aan 2 uit. De "oudjes" een poos en daarna de ukkies een poos en gisteren ging dat heel erg goed.

Geen gekibbel toen iedereen weer terug in de kooi was maar dit:
http://i.imgur.com/bLUj9hx.jpg (plaatje weer eens te groot...)

Kunnen ze toch even energie kwijt en pootjes strekken en daarna weer lekker samen slapen :)

En ik ben denk ik gewoon wat te gespannen /onzeker omdat dit mijn eerste echte intro is ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2014 11:52 am 

Ik heb laatst ook een intro gedaan (voor de eerste keer op een 'goede' manier, vroeger zette ik de nieuwe rat gewoon in de kooi), en het ging eigenlijk net zoals bij jou. Al heel snel leek het goed te gaan en ze zaten dus ook al binnen 2 dagen in een volledig ingerichte kooi. Achteraf heb ik daar wel een beetje spijt van gehad. Het was veel gepiep en geruzie, maar nu we 2 weken verder zijn gaat het echt heel erg goed.
Ik denk dat je beter langzaamaan kunt doen! Nu na 2 weken gaat het hier wel goed, maar hiervoor is het wel een week geruzie en gepiep geweest en waren mijn jongste ratjes ook bang van de grootste rat. In de kleine kooi leek dat helemaal niet zo en sliepen ze samen, maar in de grote kooi gingen ze elkaar toch vermijden, heel vervelend en daardoor heb ik toen ook een stap terug moeten doen.

Nou, om een lang verhaal kort te maken; ik zou ze om en om er uit halen en echt rustig aan doen als je daar de tijd voor hebt! :knikt:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]