Het is nu za nov 18, 2017 2:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beestjes in de vacht
BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 5:42 pm 

Ten eerste: mijn excuses dat ik hier een bericht over plaats. Ik heb gezien dat er andere posts zijn geplaats over dit onderwerp, maar heb ik hier niet het antwoord gevonden wat ik zocht.

Vandaag zag ik beestjes in de vacht van mijn ratjes. Het zijn rood/bruine langwerpige beestjes. Ze zijn ongeveer een millimeter groot. Zelf denk ik aan vlooien of luizen. Ik ben in de dierenwinkel geweest en hier hebben ze me n kammetje meegegeven en beaphar.1 druppel in de nek.
De camera op mijn telefoon is helaas niet goed genoeg om een duidelijk foto van de beestjes te maken. Is het mogelijk om aan de hand van mijn omschrijving te zeggen wat voor beestjes het zijn?
Voor de rest heb ik geen huisdieren. Waar zouden de beestjes vanaf kunnen komen?

Dan heb ik nog een vraag over de besmettelijkheid. Toen ik mijn oudste ratje op de schoot had gehad zaten de beestjes ook op mijn broek. Kan ik hier ook last van krijgen? En een vriendin van mij heeft zelf chinchilla's, moet zij zich ook zorgen maken? Daarbij komt dat zij zij dat de beestjes ook ziektes met zich mee kunnen brengen. Ook hierbij: moet ik me hier zorgen om maken? Zo ja, zijn ze besmettelijk?

Alvast hartstikke bedankt.
Groeten,
Remon

Profiel  

Berichttitel: Re: Beestjes in de vacht
BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 6:05 pm 

Zoals jij beschrijft denk ik aan vlooien. Springen ze ook?

En als het vlooien zijn en je hebt je dieren behandeld moet je ook je huis doen, ook de ruimtes waar de dieren niet mogen komen omdat je zelf wel heen en weer loopt. Als je dit niet doet loop je de kans dat ze jou gaan bijten omdat ze zich wel moeten voeden.

En waar ze vandaan komen. Als je bij iemand thuis bent geweest die wel honden/katten heeft met vlooien kun je zo of de dieren zelf meegenomen hebben of eitjes er van en deze zijn dan in jou huis uitgekomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 6:54 pm 

Ratten hebben vrijwel nooit vlooien. Luizen zijn veel waarschijnlijker. Die zijn inderdaad oranjebruin en langwerpig.
Welk middel heb je precies van Beaphar? Iets met ivermectine? Je moet het nog wel een keer of twee herhalen en de kooi etc. goed schoonmaken.
Luizen zijn soortspecifiek dus ik zou me niet teveel zorgen maken om de chinchilla's. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook geen kwaad om die even preventief te behandelen (maar zoek wel even goed uit wat voor middeltjes precies geschikt zijn voor chinchilla's, niet alle dieren kunnen tegen ivermectine).

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 11:11 pm 
Opperfikkiestoker

En je kunt dezelfde voorzorgsmaatregelen aanhouden als bij mensen gebeurd. Dus alles wassen hoeft niet meer, dat is achterhaald ondertussen. De kooi goed schoonmaken lijkt me wel erg handig.
Luizen zijn inderdaad soortspecifiek, zoals Rian al noemde (vlooien overigens ook). En gaan zonder hun eigen gastheer al zeer snel dood (na 24 uur ofzo). Dus een dagje niet loslaten lopen is wel verstandig, dan zijn de eventuele luisjes daar dood en heb je geen kans op herbesmetting.

Kijk wel uit wel middel je hebt gehad bij de dierenwinkel. Anti-luchtpijp mijt is een fijn middel. Goed te doseren (in tegenstellig tot veel pipetjes) met een flesje met een druppelaar. Per 200 gram rat 1 druppel, naar boven afronden (beter iets te veel dan te weinig). Probeer het in de nek te geven, dan likken ze het er niet zo makkelijk af. Als het lukt, even iets tegen de haren in, zodat je op de huid kan druppelen. En inderdaad na 7 dagen herhalen en na 14 dagen weer (om eventueel uitgekomen eitjes te doden, eitjes die niet in de vacht zitten zullen niet uitkomen (in de vacht worden ze warm waardoor ze groeien/uitkomen) daarbuiten niet).
Probeer het niet op je eigen handen te laten komen en even goed je handen wassen na gebruik.

En waar het vandaan komt, tja. Ik denk dat ratten het altijd wel een beetje bij zich dragen maar door bijv een verminderde weerstand dat het opkomt en je het daardoor opeens ziet. Je zult niet kunnen achterhalen waar het vandaan komt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2014 10:20 am 

Helemaal eens met Vera en Rapalje.
Dat spul wat Vera noemt werkt echt tegen 99% van dit soort dingen dus dat werkt waarschijnlijk echt wel.

Overigens heb ik ook weleens gelezen dat het mogelijk via de brokjes kan komen.. Maar daar zouden de ongewenste gasten ook niet lang in moeten kunnen overleven dus het is inderdaad toch een raadsel hoe ze er ineens last van kunnen hebben.

Je hebt niet onlangs nieuwe ratten aan je groepje toegevoegd neem ik aan? Anders kan het zijn dat de nieuwe rat(ten) het hebben meegenomen..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]