Het is nu za nov 25, 2017 1:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vechtende ratten
BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2014 2:36 am 

Hallo iedereen,

Ik zit met een groot probleem op dit moment... Sinds 4 maanden heb ik 4 ratten in plaats van 2. De eerste 2 zijn nu zo'n 1,5 á 2 jaar oud en de 2 nieuwe net een half jaartje.
Een van mijn oudsten ratjes is vorige week tot bloedens toe gebeten en aangevallen, de hele kooi zat onder de bloed spetters :(. Daarna heb ik gelijk de meest dominante jonge rat in een aparte kooi gezet.
Dit leek weer goed te gaan, tot ik zojuist wilde gaan slapen. Ik hoorde een inmens kabaal uit de kooi met 3 ratten komen. De andere oudere rat zat helemaal boven in en deed niets. De jongste van allemaal zat beneden nogal opgefockt.
Helaas heb ik niet nog een extra kooi om die andere rat in te doen.
Want de dominante jonge rat, die al een week alleen zit, bijt en trekt aan alles wat uitsteekt als er een andere rat bij haar in de kooi komt.

Wat moet ik doen? Ik ben gek op al m'n ratjes, maar dit gaat zo niet langer...

Help mij alsjeblieft!

Groetjes Kyra

Profiel  

Berichttitel: Re: Vechtende ratten
BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2014 8:11 am 

Ik denk dat de jongtse nu aan het puberen is.
Als het echt zo heftig blijft is het een optie om hem te laten castreren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2014 8:47 am 
Site Admin

Zijn het vrouwtjes? En weet je zeker dat de rat die je apart hebt gezet de oudste rat die eerste keer had aangevallen, of zou dat ook het andere jonge ratje geweest kunnen zijn?

Kan er met je oudere rat iets aan de hand zijn, medisch gezien? Sommige ratten reageren daar sterk op (door de zwakke rat aan te vallen), ik weet hier soms dat een rat iets mankeert omdat dat anderen er al op reageren. Ook kan juist de rat die aanvalt iets mankeren.

Kunnen de twee jonge ratten niet bij elkaar nu? Die ene zit een week apart, dan zouden ze elkaar nog moeten kennen, zeker als je de introductie opnieuw doet. Hoe heb je dat destijds aangepakt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2014 2:16 pm 

Al mijn ratten zijn vrouwtjes
De oudste is Kandy, daarna komt Lime die 2 weken met haar verschilt. En de 2 nieuwe heten Milky en Nougat.
Milky en Nougat kunnen ook niet met elkaar in een kooi. Milky valt meteen aan.
Maar gisteravond heeft Nougat Lime aangevallen.
En ik ontdekte een wondje bij Kandy haar oor vanmiddag.

Maar goed, Milky zit dus apart en de andere 3 kunnen ook niet samen.

Verder laat ik ze minimaal één keer per dag een uur door de kamer heen rennen en gek doen. Maar zelfs dan vechten ze met elkaar.
Ik heb al meer eten op verschillende plekken neer gelegd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2014 2:19 pm 

Ohja en verder zijn ze gezond. Ik ben al meerdere keren vanwege de wondjes naar de dierenarts gegaan. Maar niets ernstigs.
Opnieuw introduceren loopt telkens uit op een gevecht. Apart zijn ze super lief en tam.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2014 2:30 pm 

Waar komen Milky en Candy vandaan? (leuke namen overigens)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2014 2:46 pm 
Site Admin

Vervelend hoor. :( Is dit vechten al lang aan de gang? Konden ze ooit wel met elkaar overweg of is de introductie eigenlijk nooit goed gelukt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2014 5:47 pm 

Monique & harem schreef:

Mijn eerste rat heette Juice. Vernoemd naar een drankje in Egypte (Lemon Juice). Maar daarna helad ik besloten om in alfabetische volgorde verder te gaan met de namen. En iets met eten of drinken te maken hebben, vandaar Kandy (Candy - snoep dus in t Engels), Lime - limoen, Milky (Milky Way voluit) en Nougat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2014 5:49 pm 

Jill* schreef:
Vervelend hoor. :( Is dit vechten al lang aan de gang? Konden ze ooit wel met elkaar overweg of is de introductie eigenlijk nooit goed gelukt?

Bij de eerste introductie gingen ze eigenlijk al heel leuk en lief met elkaar om. Net als alle anderen keren. Het vechten is sinds een maandje steeds erger geworden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2014 9:44 am 

Kyraa3108 schreef:
Monique & harem schreef:

Mijn eerste rat heette Juice. Vernoemd naar een drankje in Egypte (Lemon Juice). Maar daarna helad ik besloten om in alfabetische volgorde verder te gaan met de namen. En iets met eten of drinken te maken hebben, vandaar Kandy (Candy - snoep dus in t Engels), Lime - limoen, Milky (Milky Way voluit) en Nougat.

Komen ze bij een fokker vandaan? Misschien kan die iets meer vertellen over de andere ratjes uit het nestje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2014 6:59 pm 

Monique & harem schreef:
Kyraa3108 schreef:
Monique & harem schreef:

Komen ze bij een fokker vandaan? Misschien kan die iets meer vertellen over de andere ratjes uit het nestje.

Ik geen van m'n huidige ratten bij een fokker vandaan, Lime en Kandy zaten in een dierenwinkel waar ze ratten ook als slangen voer verkochten. (waar ik tegen ben)
Milky en Nougat komen uit een hele goede dierenwinkel, we kregen zelfs een gratis afspraak bij de dierenarts en mochten terug komen als er meer problemen waren met een van de 2.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 18, 2014 11:18 am 

Met alle respect voor jouw keuze maar een 'goede dierenwinkel' verkoopt alleen dierbenodigdheden en geen dieren. En ja, het is hardstikke zielig dat beestjes gefokt worden om als bijv. slangenvoer te gaan dienen. Maar slangen moeten ook eten hé :-) . Maar dat is mijn mening en ik ken jouw dierenwinkel niet maar ik ben door schade en schande wij ;) .

En ik vraag me nu af wat ze gaan doen als je terug zou gaan naar de winkel om aan te geven dat Milky en Candy niet te handhaven/agressief zijn. Maar is er meer bekend over de andere ratten uit dit nest qua agressief gedrag? Lastige situatie. Als het mannen waren geweest had ik gezegd; castreren die hap. Maar met vrouwen is het niet altijd de juiste weg om te steriliseren voor zover ik weet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 18, 2014 11:37 am 
Ere-lid

Ik denk dat er niet veel anders op zit dan de 2 jongsten apart te houden. Mogelijk dat je op een later tijdstip hen alsnog kunt introduceren en dat het dan wel goed gaat.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 18, 2014 8:03 pm 
Site Admin

Ik sluit me aan bij Monique, een goede dierenwinkel verkoopt gewoon geen dieren... En ook ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je teruggaat met dit 'probleem', al hoop ik dat je het niet doet want ik vermoed dat het een enkeltje slangenvoer gaat worden dan.

Castreren/steriliseren kan een optie zijn, ik heb onlangs een opvangertje laten castreren (een vrouwtje dus) omdat ze haar groepsgenootjes terroriseerde en dat gaat nu ontzettend goed. Echt een wereld van verschil. Maar dat is wel een gokje natuurlijk. Ik denk dat ik de twee jongsten zou herintroduceren bij elkaar, en dan twee aparte groepjes houden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 2:33 pm 

Ik realiseer me heel goed dat er bij een dierenwinkel van alles mis kan gaan met de ratten.
Maar heb er toen niet goed overna gedacht denk ik. En ik ga daarom ook niet terug naar de dierenwinkel waar ik Milky en Nougat heb gekocht. Dat vind ik al helemaal niet kunnen, ik heb ze al bijna een half jaar. En ik kan zou ze al helemaal niet weg kunnen doen.
Mijn eerste rat kwam van een fokker, echter we hadden veel problemen met haar. Ze had telkens rare aanvallen en was op t laatst futloos.
Ik ben nu aan het overwegen om Milky te laten steriliseren, iemand enig idee hoeveel dat kost?

En anders houd ik haar apart tot ze uitgepuberd is.

Super bedankt trouwens voor jullie hulp :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]