Het is nu za nov 18, 2017 3:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Vechtende ratten
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 2:54 pm 

Ook fokkers zijn niet altijd goed. Zoals ik het nu begrijp heb je toen 1 rat van een fokker meegenomen. Goede fokkers zouden nooit 1 rat meegeven als er geen soortgenootjes zijn. Het is voor ratten echt heel belangrijk dat ze in een groepje leven. In het wild zijn het ook groepsdieren!

Maar goed, gelukkig heb je nu meer ratten! :thumbsup: Super goed. Het kost soms even wat moeite om een goede fokker (rattery) of goede opvang te vinden maar via dit forum is het goed te doen. Je volgende ratjes misschien dus via een goede fokker? ;)

Even een voorbeeldje van een goede fokker. Hier bij mij thuis wonen Gerard en Gregga. Ik kan altijd contact opnemen met de rattery waar ze vandaan komen. Ik heb een stamboom van ze en heb vooraf veel informatie gekregen over de te verwachtte karakters. En dat klopt tot op heden ook. Dit is gebaseerd op de karakters van ouders, de opa's, de oma's en de nichtjes en neefjes etc….
Toen ze een jaar oud waren heeft de rattery contact met me opgenomen of alles goed gaat. Ook heeft deze rattery vragen gesteld over de karaktertjes zodat ze bij volgende nestjes ook weer een goede inschatting kan maken. En dan bedoel ik volgende nestjes van de broertjes en zusjes van Gerard en Gregga.

Dit geeft even een beeld van hoeveel tijd energie en moeite goede fokkers erin steken om ratjes te fokken die zo gezond mogelijk zijn met een lief karakter.

Uiteraard is het omslachtiger dan een dierenwinkel omdat je vaak moet wachten tot ze oud genoeg zijn en je ze vaak verder weg moet ophalen maar de voordelen wegen volgens mij toch veel zwaarder.

Maar goed, voor wat betreft je huidige ratjes heb je daar nu niet zoveel aan.
Ik hoop dat ze snel beter met elkaar overweg kunnen. Dat zou natuurlijk het leukste zijn voor iedereen.

Betreft de sterelisatie zou ik rekening houden met zo'n 100 euro. Het is vooral belangrijk dat het onder gasnarcose gebeurd. Heel veel succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 3:52 pm 
Ere-lid

Met apart bedoelde ik wel samen met het ratje waar ze het wel mee kan vinden ;)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 4:04 pm 
Site Admin

De kosten verschillen per DA, inderdaad is het wel erg belangrijk dat de DA alleen gasnarcose gebruikt omdat ratten niet goed tegen injectienarcose kunnen.
Ik zou haar wel zo kort mogelijk apart laten zitten, hoe langer een 'aso' rat alleen zit hoe moeilijker het vaak wordt om opnieuw te introduceren. Er zijn wel uitzonderingen die baat hebben bij wat afkoeltijd, maar over het algemeen doet alleen zitten een groepsdier geen goed. Hoe heb je de introductie de eerste keer aangepakt? Ik zou toch proberen de twee jongsten bij elkaar te krijgen en te houden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 7:07 pm 

Kyraa3108 schreef:
Ik realiseer me heel goed dat er bij een dierenwinkel van alles mis kan gaan met de ratten.

"Het is niet alleen in de dierenwinkel waar het niet goed is. Ook bij de fokker waar de meeste dierenwinkelratjes (en andere knaagdieren) vandaan komen is er heel veel mis.
Kijk maar eens op deze site: http://www.ratz.co.uk/rodentfarm.html

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]