Hallo allemaal.
2 dagen geleden heb ik een jong ratje gekocht (Kim) bij een dierenwinkel, ong. 4 a 5 weken oud dacht ik (ze is nog heel klein). Ik had al 2 ratten thuis: Robin, 16 tot 17 maanden oud; Klara, 10 tot 11 maanden oud.
Klara is erg lief en normaal bij de jonkie, nog geen enkele keer dominant geweest. Maar Robin is daarentegen erg dominant. Op het begin vocht ze vaak met Kim, wat inderdaad normaal is om te laten zien wie er de baas is. Maar het blijft maar door gaan. Ik heb de jonkie die zelfde avond in een kleinere kooi moeten doen, omdat ze gewoon door de spijlen van de grote kooi gaat, en dat moeten we niet hebben haha. Heb Klara een dag later er ook bij gezet, zit er nu nog steeds bij.
Maar gisteren en vandaag heb ik Robin bij Kim gezet, en elke keer wordt het weer vechten. Gisteren ging het nog wel, maar vandaag was het echt erg. Ik zette Kim in de grote kooi, en in een fractie van een seconde, Robin ziet haar, en gelijk begint ze op haar in te beuken. Ik liet het nog even gaan, maar al snel werd het intenser, en zag ik dat Kim een vrij groot gat in haar vacht heeft, en volgens mij ook in haar vel, en ook een klein wondje achter haar oortje. Dit ging me te ver dus heb ik ze uit elkaar gehaald, en zelf ook nog beetje gebeten door Robin.
Heb Kim eruit gehaald, en goed gekeken naar de wondjes, maar zoals ik las op de ratjes.nl info site, genezen ratjes erg snel, en volgens mij jonkies nog sneller. Kim zit nu in de kooi, Klara heeft haar gelikt en ze liggen nu rustig tegen elkaar aan, en ze slapen nu.
En met Klara was het ook wel beetje vechten de eerste keren, maar niet zo erg als nu. Robin was ongeveer 14 a 15 maanden toen Klara erbij kwam.
Mijn vraag is nu eigenlijk na dit lange verhaal: Is Robin te oud om een 5 weken jonge ratje bij te zetten, of is Kim te jong, of beide? En kan ik ze nog bij elkaar zetten later, of is dit onbegonnen werk?
Groetjes Martijn
|