Het is nu vr nov 24, 2017 6:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2014 11:28 pm 

Nou, vorige week donderdag mocht ik weer naar de da, deze keer met Fay, van 1 jaar en 7 maanden.
Mevrouw heeft een melkkliertumor en zit inmiddels 11 dagen aan de Galastop.

Helaas lijkt dat nog weinig effect te hebben, de tumor is juist ietsjes gegroeid.
Nu zit ik dus met het dilemma, opereren of laten zitten?
Ze is natuurlijk niet meer de jongste, hoewel ze verder qua gezondheid helemaal in orde is.

Het lijkt niet alsof ze er veel last van heeft, alleen zit dat rotding bij dr oksel, dus klimmen lijkt me wat lastiger worden voor haar.

Heb zojuist de da al gemaild om te overleggen, maar wil graag ook even jullie mening.
Wat ik begreep is dat die rotdingen vaak gewoon net zo hard weer terug komen?
En klopt het dat ze nu voor de rest van haar leven aan de Galastop moet blijven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2014 11:57 pm 
Opperfikkiestoker

Wat ik zou doen. Zo snel mogelijk laten verwijderen (hoe kleiner de tumor, des te makkelijker/lichter is de operatie). Galastop vind ik geen optie als de rat nog in prima conditie is (en nog zo jong! 1,5 jaar oud vind ik nog echt niet oud).
Ik zou erbij ook de eierstokken laten verwijderen. Die maken (voornamelijk) de hormonen aan die de melkliertumoren veroorzaken. De kans dat er nog een tumor komt is zo aanzienlijk kleiner (het kan nog wel doordat de hypofyse ook die hormomen aanmaakt). Ik laat al mijn ratten meteen ook castreren (dus de eierstokken weghalen bij een bultje) en ik heb tot nu toe nog nooit gehad dat een tumor terug komt. Wel heb ik 1 keer gehad dat een rat al heel veel kleine tumoren had, dat werd pas zichtbaar na tijdens de verwijdering van haar grote tumor. Haar heb ik toen dus nog een paar weken aan de galastop gehad en daarna laten inslapen (met meerdere grote tumoren en de rat was al op leefdtijd (over de 2).

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 11, 2014 10:57 pm 
Moderator

1 Jaar en 7 maanden is in principe nog jong genoeg om "rendement" te hebben van zo'n investering. Het bultje verwijderen is in principe (bij een goede DA en gasnarcose) een fluitje van een cent, in een kwartiertje gepiept. Volledige castratie is natuurlijk wel een uitdaging. Hoe snel de tumor nu groeit en de invloed van Galastop (evt dosering verhogen?) kan een indicatie zijn of castratie zinvol is. Immers, Galastop zou op dezelfde hormonen moeten werken als die door de eierstokken worden afgegeven. Je kunt proberen de dosering (1 druppel per 200 gram rat) te verhogen met 50% en zien wat er gebeurt. Als je gaat voor operatie moet ze wel een paar dagen van Galastop af zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 14, 2014 8:48 pm 

Misschien is mijn reactie inmiddels te laat, maar ik heb mijn franky (vrouwtje ook al klinkt haar naam mannelijk ;)) zelfs aan haar melkkliertumoren laten opereren toen ze 2 jaar oud was. Ook omdat ze er last van had, kon minder goed klimmen & lopen. Inmiddels is ze 2jaar en 7 maanden en ik heb er alles behalve spijt van! Heb haar sinds dien wel ook elke dag galastop gegeven, maar dat is altijd weer n plezier. Ze staat iedere dag om 6uur weer voor t poortje omdat ze er zo'n zin in heeft, dus al met al heeft het haar leven alleen maar leuker gemaakt!
Snap wel dat de keuze desondanks moeilijk blijft. Ik heb ook getwijfeld, omdat ik bang was dat de operatie te zwaar voor haar zou zijn (heb daarom ook niet haar eierstokken laten verwijderen), maar binnen n dag was ze, zelfs op haar leeftijd, weer de oude! Sindsdien is ze qua karakter ook 'gezelliger' geworden trouwens, ook al vond ik dr natuurlijk al superlief, maar tumoren doen toch wat met zo'n beestje..

Succes en beterschap!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]