Het is nu do nov 23, 2017 7:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ansgtige ratjes
BerichtGeplaatst: zo maart 16, 2014 5:25 pm 

Hallo,

Ik heb twee rattenvrouwtjes (voor meer info, zie mijn voorstel berichtje) die ongeveer 1 jaar en 9 maand oud zijn. Het is een hecht en gezond koppel, opgevangen uit een gezin waar ze verwaarloosd/genegeerd werden. Ik heb de dames sinds oktober 2013.
De ratjes zijn beiden in goede gezondheid, volledig tam en levendig. Ze zitten beide graag in mijn kleding, komen meerdere keren per dag uit de kooi en zijn makkelijk op te pakken.
Het 'probleem' is dat de ratjes wel erg schrikkerig gedrag vertonen bij harde geluiden en onverwachte bewegingen. Opzich is het niet heel erg, maar af en toe schrikt één van de ratjes zo erg dat ze in paniek raakt, wegduikt of soms zelfs bijt. Dit laatste gebeurt zelden en ze bijt niet echt hard, maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Een voorbeeld: de dames lopen/rennen nieuwsgierig over de bank, snuffelen overal aan en komen enthousiast op me af. Wanneer één van de ratjes op mijn schoot loopt, moet ik hoesten. Ratje schrikt enorm en duikt weg in mijn mouw.

Het gezin waar ze vandaan komen, ontkent dit gedrag en zegt niet te weten hoe dit kan komen. Ze zeggen de dames gekregen te hebben, en dus de achtergrond niet te kennen.

Ik woon in een rustig huis, zonder kleine kinderen, andere huisdieren (behalve een onschuldig vogeltje) of veel lawaai. Ik benader de ratjes altijd rustig en laat ze naar mij toe komen. Ik heb ze nog nooit gestraft (als in slaan, etc) en zal dit ook nooit doen.

Heeft iemand enig idee waar dit gedrag vandaan kan komen? Of nog belangrijker, hoe ik het kan verminderen?
Ze zijn erg aanhankelijk en aaibaar, wat ik zelf niet verwacht bij dit angstige gedrag.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Profiel  

Berichttitel: Re: Ansgtige ratjes
BerichtGeplaatst: zo maart 16, 2014 9:57 pm 
Site Admin

Waar het vandaan komt is op zich wel vrij logisch te verklaren; namelijk het feit dat ratten prooidieren zijn en altijd een bepaalde mate van alertheid en voorzichtigheid moeten hebben. :) Dat is instinct en daar kan (en moet je niks aan willen) veranderen. Ook de meest tamme ratjes houden niet van harde geluiden en onverwachte bewegingen. En sommigen zijn gewoon gevoeliger en sneller onder de indruk van iets dan anderen, dat is deels ook karakter. Het klinkt alsof jouw ratjes daar niet zo heel abnormaal in zijn eigenlijk. :)

Wat je echter wel kan doen bij ratjes die erg gevoelig zijn op bv. bepaalde geluiden is desensibiliseren, door bewust bepaalde geluiden te maken. Het hoesten bijvoorbeeld kan je oefenen door nep te hoesten, beginnend met een kuchje en gaandeweg steeds iets harder. Je moet er dan ook iets positiefs aan linken, door iets lekkers te geven, of door te beginnen wanneer ze al veilig bij je in je trui zitten en de paniek dus niet op hoeft te lopen. Voor dat laatste moet je sowieso waken, je kan wel grenzen opzoeken maar moet ze niet overschrijden. Een korte schrikreactie met snel herstel is prima (en geeft uiteindelijk effect, hierbij leren ze zichzelf te kalmeren als het ware), maar echte paniek of langdurige stress geeft juist het tegenovergestelde effect. Pas ook op dat je ze niet afstompt, dieren die te veel worden blootgesteld aan dingen waar ze niet instinctief op kunnen/mogen reageren worden vaak ten onrechte bestempeld als heel braaf en makkelijk, maar dan kom je alweer uit op 'learned helplessness'. Zie je veel bij politiepaarden bv., als prooidieren die juist 'gedwongen' worden op van alles af te gaan waar ze vanuit hun instinct juist voor zouden vluchten. Wanneer er een 'overload' aan dat soort dingen is kunnen dieren (en mensen trouwens ook) erin berusten, maar dat moet je ook weer niet willen. Het allerbest is als ze zelf leren door te ervaren, daarvoor moeten ze de ruimte en tijd krijgen en daar kan je ze dus bij helpen door de dingen die ze eng vinden op hun tempo en niveau aan te bieden.

Als jouw ratjes schrikken, hoe snel herstellen ze dan weer? (En gaan ze dus weer verder met ontspannen rondlopen) Paniek moet je dus proberen te voorkomen, maar als het wel gebeurt kan je ze ook weer uit die toestand helpen. Voor ik daar weer een lap tekst over typ ben ik wel benieuwd hoe dat bij jouw ratjes gaat. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 16, 2014 11:05 pm 

Wat een fijne uitgebreide reactie! Dankjewel.
Op deze manier heb ik er nooit naar gekeken eigenlijk, terwijl het allemaal heel logisch is.
Om antwoord te geven op je vraag: Odi (de brutaalste en meest nieuwsgierige) ontspant redelijk snel, ze blijft eventjes stil zitten en kijkt strak voor zich uit, vervolgens loopt ze weer rustig verder. Vaak komt ze dan weer nieuwsgierig op me af.
Frodo (wat angstiger en minder brutaal) blijft redelijk lang angstig zitten, ze blijft soms een paar minuten in haar hangmat o.i.d. zitten.
Ik maakte me er een beetje zorgen om, omdat ik bang ben dat deze reacties niet prettig voor de ratjes zijn. Maar zoals jij het verteld is het heel natuurlijk en logisch! Op één of andere manier vond ik dit gedrag niet helemaal matchen bij het nieuwsgierige, tamme en knuffelige gedrag, bij mijn vorige ratjes viel me dit ook niet zo op..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2014 10:35 am 
Ere-lid

Helemaal met Jill eens!
Ratten zien slecht en als ze rode oogjes of robijnrode oogjes hebben zien ze nog slechter. Dan moeten ze het echt van hun gehoor hebben. Horen ze iets dat ze niet thuis kunnen brengen, zullen ze wegrennen of verstijven.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2014 1:03 pm 
Opperfikkiestoker

Ik heb bijv gehad dat ratjes heel erg schrokken van het openmaken van een blikje (vooral als er druk op stond, bijv drinken met koolzuur). Maar juist door er zelf niet op te reageren en gewoon door te praten reageren ze er nu niet meer op, het is gewoon geworden. Als je zelf namelijk ook geschrokken reageert krijgen de ratjes dit ook mee en zullen ze langer erinblijven hangen, het versterkt elkaar zegmaar.
zo zet ik bij angstige ratten vaak over dag de radio aan, als dat goed gaat, zet ik de radio ook zachtjes aan als ik weg ben. Zodat ze gewent raken aan menselijke stemmen, maar zo bang zijn ze niet begrijp ik :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2014 7:19 pm 

Bedankt voor jullie duidelijke reacties! Ik snap het helemaal :-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]