Het is nu wo nov 22, 2017 5:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eddie heeft me gebeten
BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2014 12:48 am 

Na een paar jaar ratjes te hebben, ben ik zojuist voor de eerste keer goed gebeten :x Vijf mannen waren aan het rommelen bij hun drinkfles en ik besloot in te grijpen. Eddie zat een etage lager naar me te kijken, zag me rillen en ontsomen en kwam in mij ogen nieuwsgierig naar me toe. Eddie is een proefhapper, dus ik benader hem altijd op mijn hoede, maar toch heb ik nu twee gaatjes in mijn vinger :scratch:
Ik schrok behoorlijk, maar trok niet weg, daarop hapte hij nogmaals. ..
Ik ben rustig gebleven en heb hem alsnog uit de kooi gehaald, zodanig zonder hem te knijpen, maar oom zodanig dat zijn tandjes niet bij mijn vingers kwamen. Na een paar minuutjes met zachte dwang knuffelen begon hij te rillen en ontspande hij. Op dat moment heb ik hem wat lekkers gegeven en terug in de kooi gezet. Wat kan ik doen om dit gedrag te corrigeren? Hij is in de opvang gekomen omdat hij zou bijten, maar dit bleek proefhappen, maar dit wordt wel erg intens proeven op deze manier :huh: Moet niet eraan denken dat hij mijn dochters zo te pakken neemt. ..

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2014 12:50 am 

Lang leve de smartphone.... ergens ging het mis. Sorry, beetje onduidelijk, als iemand dit gecorrigeerd krijgt, graag. Anders eruit halen en plaats im het morgen ia de computer opnieuw :stupid:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2014 10:24 am 
Ere-lid

Citaat:
zag me rillen en ontsomen
:mrgreen: Wat moest hier staan?
Ik denk dat je het goed opgepakt hebt!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2014 2:18 pm 

Dat stukje moet er dus uit :mrgreen:
vandaag hem nog ff met rust gelaten, vanavond zien hoe zijn stemming is

Ut kump goot...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 11:13 am 
Ere-lid

Ik hoop een stuk beter!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 1:56 pm 

Gisteravond hapte hij weer, maar ik was sneller. Heb hem niet eruit gehaald, ik was erg opgefokt en mijn mannen komen dan al niet bij me, die zijn daar erg gevoelig voor. Straks mogen ze lekker lang eruit, ben stiekem een beetje bang voor hem :mrgreen:

Ut kump goot...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 9:58 pm 

Chili bijt me tegenwoordig als ik de kooi schoonmaak.
Waarschijnlijk stinken mijn handen dan en is het gerammel met spullen in de kooi niet leuk...
Overigens gaan ze altijd op de bank, maar Chili springt er gewoon af en komt zich zo 1000 keer bemoeien met mijn bezigheden....
Gewoon op de bodemplaat springen als ik die leeg wil vegen, in de doos ecobed kruipen, in de waszak met vieze hangmatjes kruipen, in de lege kooi springen, voor mijn voeten lopen enz... :boksen:
Ook door de tralies is ze behoorlijk agressief naar dingen.
Heb al een aantal mooie gaten gehad...

Ik hoop dat Eddie zich weer bedenkt en voortaan lief is voor je vingers :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 10:44 pm 

Bij mij bemoeien ze zich ook altijd met de kooi schoonmaken.
Doekjes afpakken,in de weg lopen enz
Bijten doen ze eigenlijk nooit.
Nou ja op onze Harry na dan,
die houdt wel van piercen.
Het is niet makkelijk Vicky, maar probeer niet bang te zijn,
In elk geval niet te laten merken dat je (een beetje) bang bent.
Succes met Eddie,ik hoop dat ie snel weer "normaal" gaat doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 11:47 pm 

Vanavond onverwacht opgeroepen om te werken, dus niks meer ondernomen met hem. Ze hebben lekker rondgestruind op de bank, ieder zijn eigen ding... Heb me een beetje uit de buurt van hem gehouden, geen zin in gaatjes, want hij liep de anderen een beetje te stangen :boksen:
Zojuist heb ik ze eten gegeven en probeerde hij me weer te pakken, heb flink geblazen en hard 'nee'gezegd, maar denk niet dat dit veel indruk maakt :mrgreen:
Morgen ga ik aan de slag met hem, ik neem wat nat kattevoer als beloning en ga hem wat dwangknuffelen en dit beetje uitbreiden. Hij hoeft niet persé een knuffelkont te worden, maar hij moet wel zonder stress voor hem en gaatjes voor mij te hanteren zijn bij dierenarts bezoek ed.
Bij het schoonmaken van de kooi houdt hij zich juist afzijdig, hij heeft een afkeer van natte poetsdoekjed :clown:

Ut kump goot...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 10:44 am 
Site Admin

Heidy schreef:
In elk geval niet te laten merken dat je (een beetje) bang bent.

Dat maakt niks uit, dieren hebben daar een prima sensor voor. 'Doen alsof' werkt niet bij ze. :) Je kan er dus beter voor zorgen dat je je echt zekerder voelt, dat kan bv. door handschoenen te dragen of door hem op te pakken in een dekentje. Maakt voor hem niet uit (angstige ratjes vinden het dekentje wel vaak fijn, maar dat gaat hier geloof ik niet op), maar je voelt jezelf zekerder (want minder/geen kans op een pijnlijke beet) en door die energie wordt de rat ook minder onzeker. De eerste beet heeft vaak een reden, een tweede/latere komt vaak meer door de wisselwerking die dan is ontstaan tussen mens en rat. Je wordt toch automatisch voorzichtiger in je benadering en dat pikken ze feilloos op.

Is Eddie gecastreerd? Zou er een andere (medische) reden kunnen zijn voor dit gedrag? Dat zou ik zelf eerst uitzoeken. :knikt:

Verder ben ik zelf niet zo'n fan van 'straffen' (blazen en ze streng toespreken), er is altijd een reden voor dit soort gedrag en straf vergroot het vertrouwen nou niet bepaald. Probeer de reden te achterhalen en probeer een manier van omgaan met hem te vinden die jouw eigen zekerheid vergroot. Dieren zijn gebaat bij duidelijkheid en eerlijkheid, de sleutel tot succes ligt daarom meestal bij ons. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 3:09 pm 

Ik denk dat ik het gewoon zelf schuld ben, Ed is een schuchter diertje en ik vermoed dat ik hem te direct heb benaderd. Hij is niet gecastreerd, daarmee wil ik nog even wachten, maar zowel hij als James gaan hun ballen nog inleveren.
Ik heb al sinds zondag behoorlijk de mismoed in en ik denk dat hij dit heel goed aanvoelt en tevens zijn grenzen wat probeert te verleggen. Hij is afgestaan omdat hij gebeten had naar een kind, hij zal daardoor al niet zo vrolijk worden van handen, wie weet hoe hij geknepen en verkeerd gepakt is.
Ik ga ons tweetjes gewoon opnieuw introduceren, hij moet leren dat mijn handen niet boos zijn en ik moet leren om niet bang te zijn.
Lang leve de honingzalf trouwens, de gaatjes zijn mooi aan het genezen... :mrgreen:

Ut kump goot...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 6:03 pm 
Opperfikkiestoker

Ligt er een beetje aan hoe je 'streng toespreken' opvat. Ik sta ze ook wel eens 'streng' toe te spreken, bijv omdat ze er weer een rommeltje van hebben gemaakt en dan komen ze allemaal bedelen om aandacht :huh:
Dus zo streng ben ik dan blijkbaar niet.

fijn dat je wonden al aan het genezen zijn. Hier wordt ik ook nog steeds wel eens gebeten door Isra, maar bij haar is het ook een communicatiemiddel. Ik doe dat bijv iets wat 'niet mag' naar haar idee. Helaas kan Isra niet zachtjes bijten, dus is het altijd tot bloed, maar niet veel dieper dan dat.
Misschien is het bij Eddie ook wel zoiets?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 25, 2014 11:54 am 

@ Met streng toespreken bedoel ik ook geen schreeuwen en tieren :visopkop: , ik zeg dan met een strenge stem 'nee' of 'mag niet'. Ik weet ook wel dat dit niks doet, maar ik heb al jaren een hond en dat is de gewoonte als de mannen iets doen waar ik het niet mee eens ben... Mijn hond luistert daar ook niet naar, dus de mannen al helemaal niet :weetniet:

Heb het rustig aan gedaan met onze pitbull Eddie... telkens uit de kooi gelaten, maar hem niet opgepakt, hij kwam dan wel snuffen aan mijn handen, maar ondernam geen poging om te bijten. Stilletjes aan ontspande ik en was ik ook niet meer bang voor hem, daarna ben ik hem weer af en toe kort gaan oppakken. Ik hoef geen knuffelrat, daar zijn andere ratten weer dol op, mijn ratten mogen dit zelf aangeven en Eddie is geen knuffelaar, nou dan niet. Als hij maar te hanteren is als hij iets heeft of naar de da moet is dat goed genoeg, Dolfje was precies zo en dat ging prima.
Zondagavond zat mijn jongste yoghurt te eten, nou weet ze dat zij dat niet mogen, maar een likje mag wel... Echt lachen, allemaal om de beurt een likje halen en verlegen Jaaps dook erin!
Eddie hield zich afzijdig en opeens dook hij tussen de anderen en beet mijn dochter uit het niks in haar hand! Ik was het aan het filmen, het staat erop en het was echt zonder aanleiding. Hij kwam aangeslopen en beet direct. Schrik natuurlijk, beetje geschaafd en geen gaatjes. Chantal is een bikkel en is rustig blijven zitten, maar het is toch niet leuk. Heb Eddie rustig gepakt, even tegen me aangehouden en terug in de kooi gezet.
Gisteravond heb ik hem eruit gevist en een poosje onder mijn vest gehouden, daarna kwam meneer in mijn arm liggen als een hondje en ging daar liggen rillen en knarsen :duh: Daarna ben ik rustig met hem naar boven gelopen en zijn we samen de meiden gaan instoppen, Eddie vond het prima.
Het is een eigenaardig beestje, de ene keer bijten tot we bang worden en de andere keer ligt meneer als een beachboy op mijn arm te chillen... :mrgreen:
Och ja, we laten het maar op zijn beloop, hij is immers in de opvang gekomen omdat hij een kindje had gebeten.. En hier mag hij lekker blijven, ook als hij bijt!
weet iemand misschien waar ze rattenmuilkorfjes verkopen?

Ut kump goot...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 25, 2014 2:00 pm 
Ere-lid

Sommige ratten vinden hun kooi hun terrein waar je niets te zoeken hebt. Mogelijk dat dit de reden is?
Ik heb in 1 kooi 5 dames die dit gedrag vertonen, heel handig. Ik moet dus altijd opletten waar ze zijn maar toch weet 1 van hen mij altijd te grazen te nemen. :mrgreen:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 25, 2014 9:50 pm 
Moderator

vicky schreef:
weet iemand misschien waar ze rattenmuilkorfjes verkopen?

Duct-tapeje, een strookje eromheen draaien, net als bij krokodilletjes :twisted:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]