Het is nu zo nov 19, 2017 6:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Onzeker....
BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 12:29 pm 

Afgelopen maandagochtend heb ik mijn lieve Obama :angel: dood in de kooi gevonden. Zondagochtend hebben de heren vers water en voer gehad en waren ze alle drie nog alive-and-kicking. Ik was zondagavond laat thuis en ben direct mijn bed in gegaan dus ik weet niet precies wanneer Obama is gaan hemelen (ergens tussen zondag- en maandagochtend). Na het verlies van Bing en Obama is het erg rustig in de kooi :( (alleen Ouro en Woodrow nog). En ik hou de heren angstvallig in de gaten omdat er met Obama ook niets aan de hand leek te zijn.

Daarom even een vraagje van mijn kant; kan het zijn dat er een 'algemene' ziekte is uitgebroken zonder dat de heren in contact zijn geweest met andere ratten?

Ik word zo onzeker van dit soort dingen. Bij Bing wist ik dat hij oud(er) werd en hij had al achterhandsverlamming. Toen ik met Bing naar de DA ging omdat hij zijn onderlijf bijna een kwartslag gedraaid onder zijn lijf had liggen wist ik dat het waarschijnlijk einde oefening zou zijn. Maar met Obama was het een donderslag bij heldere hemel....

Ik heb echt nog nooit serieus overwogen om te stoppen met het houden van ratten maar nu....Pppfff. Het is dat ik op het lijstje sta voor twee rittens maar anders.... :shifty:

Profiel  

Berichttitel: Re: Onzeker....
BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 2:51 pm 

Hoi Monique,
Advies kan ik je niet geven, maar ik begrijp wel je 'gevoel'.
Ben ook blij dat je op het lijstje staat voor twee rittens, het zou doodzonde zijn als je nu zou 'opgeven'. Ik lees tussen de regels door dat je het privé niet zo fijn hebt en niet alles loopt hoe het zou moeten gaan. Jouw ratjes geven jou onvoorwaardelijke liefde, beoordelen en veroordelen je niet en zijn blij met je. Het is afschuwelijk wat Obama is overkomen, maar zoals wij allemaal weten, laten ratten pas op het laatste moment zien dat ze ziek zijn.
Verleden jaar gingen er hier drie op een rij, telkens als er eentje doodgaat, zeg ik dat ik de rest op marktplaats zet en per direct stop. Ik ben dan zo intens verdrietig dat ik het idee dat er nog meer zullen gaan niet aankan. Na een stiekeme huilbui is dat gevoel weer over, want de anderen weten mij weer aan het lachen te maken en troosten me. Tuurlijk zet ik geen dieren op mp en tuurlijk stop ik niet, maar dat is wel even mijn gevoel.
Kop op, laat je troosten door je twee vriendjes en over een poos sta je weer open om hartelijk te kunnen lachen door de capriolen van twee kleine stuiterballetjes die bij jou mogen komen wonen.
Wanneer kleine gekke James hier over de bank stuift en stuitert springen me soms nog de tranen in de ogen bij de gedachte aan onze Willem, maar dan doet James weer iets geks of komt me kusjes geven en ben ik weer blij. Neem er de tijd voor en nogmaals heel veel sterkte :hug:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 3:07 pm 

Hier kan je echt helemaal niks aan doen. Ik herken het wel. Toen de 8 maanden oude Hagie ineens dood was zonder enige aanleiding of waarschuwing was ik ook helemaal panisch. Weken lang heb ik elk uur iedereen gecheckt ofzo. En als ik thuis kwam of wakker werd was ik steeds bang dat er weer eentje plotseling dood zou zijn. Helaas gaat het nou eenmaal af en toe zo.

Heel veel sterkte met het verlies.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 3:20 pm 

kan niet anders aanvullen als de rest. Het is enorm kl*t* I know. Ik heb het de laatste tijd steeds vaker, wil ik dit nog wel. het is heel erg geworden nadat ik Demi zo ziek was ineens, ze was nog zo jong. Soms vind ik bijna elke week een rat dood in de kooi (krijg je als je zo`n grote groep hebt). dan durf ik niet eens meer eten te gaan geven, bang voor wat ik weer zou aantreffen. Gister heb ik 2 dames moeten laten inslapen, ze waren oud-op-achetrhandsverlamming etc... dit is voor mij "makkelijker" dan dat je ineens een "gezonde" rat dood vind of een jonge rat dood ziek.

weet dat je in ieder geval niet alleen staat :hug:

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 3:32 pm 
Opperfikkiestoker

Om even je vraag te beantwoorden, Ja, het zou kunnen. Maar die kans is wel heel klein en onwaarschijnlijk. Als je graag wil weten waardoor Obama is overleden kun je het beste sectie laten uitvoeren.
Zoals jij het beschrijft Monique, denk ik eerder dat er gewoon iets 'mis' was. Of een accute plotselinge infectie (die bijv naar het bloed slaat) of iets medisch/chronisch wat al langer mis is. Ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken over de anderen 2.
Ik sluit me verder helemaal aan bij Vicky. Het is heel heel erg naar als ze overlijden, maar tijdens hun leven geven ze zo veel om dat al te compenseren dat het voor mij het dubbel en dwars waard is. Ik kan nu met een glimlach terug denken aan Lola en wat ze allemaal wel niet uitspookte, maar dat heeft ook lang geduurd.

Heel veel sterkte! :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 5:15 pm 

Jullie zijn lief! Ik ben zo blij met dit forum. Zit hier nu weer met natte ogen. Pffffftttt..

@Vicky; je hebt helemaal gelijk hoor v.w.b. het gevoel wat ik van ze krijg. En dat maakt veel goed. Zo goed dat ik toch door blijf gaan.

@Claudia; ik check ze nu 's nachts ook als ik tussentijds even moet plassen of zo... :duh:

@Mandy; ik vergeet nooit meer dat ik een gele man van jou zou afnemen en dat je me moest bellen omdat een van je andere mannen juist de gele had doodgebeten. Het is gewoon oneerlijk allemaal. En jij hebt idd ook al je portie gehad. Maar als je een wat kleinere groep hebt is één ratje wat wegvalt ineens zo'n gat. Ook al kan elk ratje wat wegvalt een gat veroorzaken of het nu een groep of een groepje is.

@Vera; ik wil eigenlijk liever nooit sectie laten doen tenzij de fokker daar expliciet om vraagt. Ik heb Carmelina direct in kennis gesteld. En ik denk aan elk ratje met een lach terug en ben blij dat ik een paar speciaaltjes heb mogen opvoeden.

Voor iedereen: :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 5:25 pm 

ik had het daar laatst nog is over met Mark geloof ik. zoiets blijft je altijd bij. Ik voelde me ontzettend lullig, ook omdat jij zo graag een gele wou :( ik denk dat ik daarom ook een grote groep heb. niet dat het gemis minder is maar het gat wel wat kleiner.

:grouphug:

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 18, 2014 10:57 pm 
Moderator

Soms gebeurt het gewoon: er valt er een om waarvan je denkt: dit kan niet, dit mag niet. Je verwacht dat je een andere dood vindt.... Je hebt jezelf niets te verwijten, kun je niks aan doen. Uithuilen, je laten troosten door de andere ratten en doorgaan. :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 10:55 am 
Ere-lid

Ik kan niets toevoegen lieverd, wel je een dikke :hug: geven

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 11:01 am 
Site Admin

Ik sluit me bij Vera aan wat betreft dat het waarschijnlijk 'pech' is geweest. Maar dat neemt niet weg dat ik je onzekerheid en gevoelens heel goed begrijp. :hug: Volgens mij zijn er geen andere dieren die voor zulke enorme pieken en dalen in een mensenleven kunnen zorgen als ratten. Ze zijn te geweldig om te missen, maar juist omdat we zo van ze houden doet elke ziekte/overlijden zo'n pijn... Ook ik overweeg regelmatig om te stoppen (zowel opvang als eigen), zeker na de Krummels was het even helemaal op hier. Gelukkig zaten er toen nog andere ratjes die me weer hebben opgelapt in de loop der tijd, en ik hoop dat jouw kerels en de toekomstige rittens dat ook voor jou kunnen betekenen. Sterkte! :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 11:24 am 

:hug: bedankt voor het reageren en aanhoren van mijn gesnotter.... :-)
Jullie zijn lieverds... :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 11:28 am 
Ere-lid

Ik hoop dat de reacties je een beetje kunnen helpen om z'n dood te plaatsen en te verwerken :kus:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 11:40 am 

Vind het heel vervelend voor je Monique :aai:

Ik zou over dit onderwerp nog eens goed nadenken op een moment dat je niet meer zo verdrietig bent over Obama :( beslissingen als deze kan je beter niet nemen als je je zo verdrietig voelt, denk ik. :hug:

Helaas heb ik zelf eens een virus gehad in de groep en was echt een ramp, blees met 2 ratten die niet ziek geworden waren en 1 doodzieke die er uiteindelijk (half om half) weer bovenop kwam over. Ik was zo verdrietig, ik zei dit is de druppel ik stop! Maar toen in een goed moment bij 2 rattery's gereserveerd, 4 rittens erbij gekregen en heb mijn geluk hervonden. Een van deze meisjes werd mijn allesje, ik was zoo gek op haar. Ik had haar aanwezigheid achteraf gezien nooit voor geen goud willen missen.

Ze bestaat nog steeds, ze leeft voort in mijn Rhea, haar nichtje, Rhea's dochters waarvan ik er hier 3 heb, daar een dochter van en wie weet komen er nog meer... :loveeyes:

Als je zoveel om je ratjes geeft, als je een rat zo geweldig vindt, wie weet is het dan een idee om als je je beter voelt voor 2 afstammelingen te reserveren? Misschien zie je wat van Obama terug in hun :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 2:43 pm 

@Ilona; ik ga ook niet stoppen hoor. Het is soms even te veel. Vandaar mijn gedachte om er mee te stoppen want dan heb je het verdriet niet als er weer een komt te overlijden. Maar ze geven me ook veel liefde en vertederen me. Het lijkt alleen alsof de ratjes waarmee je de meeste binding hebt, het eerste gaan....

Na het overlijden van Bing heb ik met Carmelina afgesproken dat ik twee rittens (indien mogelijk) reserveer uit een aankomend nestje. Dus ik stop niet hoor... :-)

Ik hoef niet speciaal een afstammeling van Obama te hebben. Als ik bijv. zie dat mijn Bing & Bono broertjes waren en zo vreselijk verschillend van karakter geeft een bloedlijn geen garantie en dat hoeft ook niet. Ieder ratje heeft zijn eigen leuke dingen. Het ene ratje 'doet' je alleen iets meer dan de ander. En dat is prima. Ik ben ook anders dan mijn zusje.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]