Het is nu za nov 25, 2017 3:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hulp bij opvoeden ratjes
BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 3:31 pm 

Goedendag,

Ik heb onlangs 2 ratjes(vrouwtjes) gekocht van een adres hier in de buurt. Het was een mooi grote kooi en goed en volledig ingericht. hangmatten, speeltjes, huisjes, kakbak, 2 waterflesjes bruggen touwtjes etc. De mensen hadden de ratjes gekocht maar hadden er te weinig tijd voor. Het is een Dumbo Ratje 12 weken(nancy, en een gewone rat?(Skunk die schijnt ook 12 weken te zijn maar die komt nogal stukje ouder over. maar ook nog wel jong. (*vernoemd naar de band Skunanansie)

Ze misten enige opvoeding, ik heb ze nu 1,5 week. en Nancie is echt een topper! Ze is heel nieuwschierig naar me hand en komt er op zitten en likt me hand af en kan dr ook best makkelijk pakken. ze vind dat wel spannend maar ze vind het niet erg.
Ik was Skunk ook aan het trainen op gewenning met de hand. vlakke hand in de kooi met af en toe een snoepje erop. Dat ging best goed. tot ze meer interesse begon te krijgen voor me arm die door de kooi stak. en ze kwam dan ook snoepjes van me schouder halen als ik me hand in de kooi had.(ze vind me hand heel eng maar de rest van mij niet)
Toen besloot ze op de terugweg niet in de kooi te gaan maar als een dolle naar boven te klimmen. Dus ik pak dr snel maar dat vond ze totaal niet oke en begon te schreeuwen. daar schrok ik wat van dus liet dr los. dus ik snel luik bovenop los in de hoop dat ze er in zou gaan. maar ze besloot aan de acherkant naar beneden te gaan.(ze ontsnapte!!) dus ik kon dr nog net aan dr staart pakken. door t bovenste luik maar ook daar wist ze weer vluchtig te ontkomen. resutlaat rat vrij rond in me kamer. lang verhaal kort heb dr weer bij dr staart weten te pakken en door de voorkant van de kooi naar binnen weten te loodsen. sindsdien is ze not amused met mij:P.

Ze komt nu wel gewoon weer bij me hand kijken als ik die in de kooi heb en ze pakt er ook eten vanaf maar dan als de wiede weerga weer de hangmat in met t eten.
En nu heeft ze de gewoonte ontwikkeld me hand lekker te negeren en probeert ze met alle mogelijke trucjes weer door de ingang te komen zodra me hand door de kooi is! en ze is ook heen snel.
dus als ik Nancy probeer te pakken gaat Skunk druk bezig met proberen te ontsnappen.

En sinds de ontsnapping is Skunk heel dominant tegen nancy, steeds aanvallen en dr op de rug leggen enzo. en daarbij probeert ze ook steeds aan de geslachtsdelen van nancy te snuffelen enzo. en Skunk krijgt een dikke bult dan onderaan zijn buik... (dus hoop dat t twee vrouwtjes zijn).

Wat kan ik het beste doen tegen het onstnapgedrag en de snelheid van Skunk. en hoe maak ik haar handtam?(is dan nog mogelijk bij een rat ouder dan 14 weken?)

Alvast bedankt!

Jasper

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 4:03 pm 

Ik heb geen tijd om uitgebreid te reageren even. Wat me zorgen baart is wat je als laatst zegt. Hoop dat het vrouwen zijn. Zou je een foto kunnen plaatsen?

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 5:06 pm 

Ja, ga ik proberen, even uitvinden hoe dat lukt en hoe ik een foto ga maken. dr oppakken is nog niet echt een succes en ze is altijd heel druk door de kooi aan t sjezen.
ik heb nu en vanavond even minder tijd dus ga proberen morgen een foto te posten.

gr jasper

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 20, 2014 3:51 pm 
Ere-lid

Foto's zouden inderdaad helpen om het geslacht te bepalen.

Ik denk dat je met Skunk terug naar af moet, jullie band is verbroken en die zul je (met veel geduld) moeten zien te herstellen. Skunk heeft ook geleerd dat hard piepen helpt om uit handen te komen. Blijf dus vasthouden maar doe dit door hem/haar tegen je borst te houden en zachtjes over het hoofd te aaien en te praten. Zet pas terug in de kooi als ze ontspannen is en geef dan meteen wat lekkers.
Als het oppakken een probleem is, probeer op te scheppen met 2 handen of gebruik een doekje.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 11:40 am 

Nou hier komen ze,

Dit is Nancy
Afbeelding

Skunk was heel moeilijk om goed op de foto te zetten omdat ze zo ontzettend schuw en druk is.

Afbeelding

Dit is die vreemde bult die ze heeft als ze aan nancy dr genitialen ruikt of dr aanvalt en belaagd.

Afbeelding

Afbeelding

en ze kunnen wel lief zijn!

Afbeelding

Begin me wel echt zorgen te maken om t gedrag van Skunk, als ze snachts wat actiever zijn pakt ze nancy meerderemalen per 5 minuten aan. dan hoor ik weer boel gerommel en dan hard gepiep van nancy. vind het behoorlijk sneu.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 1:58 pm 
Site Admin

Het lijken me beide dametjes, bij mannen zie je (aan de achterkant bij de staart) wel heel duidelijk de ballen zitten. De bult lijkt op de plek van de navel te zitten, klopt dat? Misschien is het een navelbreuk, dat zou ook haar gedrag kunnen verklaren. Als ze daar pijn/last van heeft kan ze agressief reageren namelijk. Klopt het dat ze dit heeft sinds de ontsnapping? Kan ze zich bezeerd hebben tijdens het loslopen of doordat jij haar per ongeluk verkeerd hebt aangepakt toen je haar wilde vangen?

Goed is het in ieder geval niet, ik zou je willen aanraden om zo snel mogelijk met haar langs een (ratkundige) dierenarts te gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 2:14 pm 

Ik weet eigenlijk niet of ze dat heeft sinds ontsnapping, ze uit verder geen agressie richting mij, alleen richting nancy, tegen mij is ze voornamelijk heel schuw.
Ik zal haar wel eens proberen te vangen met een doek of handschoen om de bult beter te bestuderen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 2:39 pm 
Site Admin

Misschien is dat ook niet zo hoor, maar omdat je schreef dat ze zich zo agressief gedraagt sinds de ontsnapping zou het kunnen dat ze sindsdien ergens (wellicht aan die bult) pijn/ongemak heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 5:10 pm 

Zo, ik had naar net in een hoekje, en daar bleef ze angstig maar rustig zitten, heb haar rustig over dr rug geaaid en over dr kopje en daarna kon ik dr buik kroelen, de bult voelt inderdaad wel echt als een bult en geen opgezette haartjes of iets dergelijks.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 5:16 pm 
Site Admin

Dan zou ik zo snel mogelijk met haar naar een dierenarts gaan. :knikt: Als je hulp nodig hebt bij het vinden van een ratkundige dierenarts zou je hier even kunnen melden in welke omgeving je iets zoekt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 5:22 pm 

Ik woon in groningen,

Ik heb alleen komende week heel weinig tijd, ik ben namelijk vanaf morgen in zwolle ivbm een uitvaart en kom waarschijnlijk donderdag pas terug.
Kun je gewoon met je complete kooi naar een dierenarts want ik heb geen reiskooitje.
En ik weet zo ook niet of ik dr daar in ga krijgen,..

Ik heb trouwens wel het gevoel dat het aaien van net weer een stap in de goede richting was want toen ik ze net een snoepje kwam brengen kwam ze veel sneller naar me hand om te kijken wat me hand te brengen had.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 5:40 pm 
Site Admin

Zelf geen ervaringen mee, maar hier staat een lijstje/kaart van dierenartsen: http://ratten.nl/index.php/medisch/dierenartsen

Met kooi en al is niet zo handig, wat voor kooi heb je? Heb je er wel fijne grote deurtjes in? Dat maakt oppakken ook al een heel stuk makkelijker voor jou en prettiger voor de ratjes.
Je zou haar, als ze ergens in de kooi zit, in een dekentje kunnen oppakken en dan met dekentje en al in een vervoersbakje stoppen. Die zijn trouwens niet zo duur en bij de meeste dierenwinkels en tuincentra wel verkrijgbaar, en heel praktisch om in huis te hebben voor dit soort zaken. :knikt:

Heb je misschien vandaag/vanavond nog de mogelijkheid om te gaan? Ik zou er zelf niet tot donderdag mee wachten. Of zou de oppas van de ratjes met haar kunnen gaan? (ik neem tenminste aan dat iemand ze de komende dagen komt verzorgen)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 7:36 pm 

Als je kans hebt ze mee te nemen naar Zwolle zou je kunnen overwegen om naar Hattem na de da te gaan. Een reiskooi verkopen ze nu bij de action. Ik zou anders toch vanavond nog en anders do gelijk na je eigen dierenarts gaan.

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 7:49 pm 
Ere-lid

Ik wil je niet bang maken, maar een navelbreuk kan voor veel ellende zorgen. De darmen kunnen er namelijk in komen en verward en afgekneld raken. Gebeurt dit, dan is er weinig anders dan inslapen.
Maar laten we optimistisch blijven en van een abces uitgaan. Om dit zeker te weten zou ik toch zo snel mogelijk naar een goede dierenarts gaan.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2014 8:58 pm 

Oke, ik heb niet zo mooi nieuws,....
Ik vind het heel moeilijk om te zeggen,..

Maar skunk is niet meer,...
ik heb op jullie advies toch maar de dierenpost gebeld en ik kon er heen het was toch rustig.
dus ik heb skunk gepakt in grote verhuisdoos gedaan met een kleedje zodat ze niet door de bodem zou gaan. heb haar holletje er bij in gedaan zodat ze kon schuilen.
3 van de 4 kleppen dicht zodat ik dr in de gaten kon houden dat ze zich er niet uit zou knagen of iets dergelijks.
vlak bij de auto wist ze door het kleine spleetje naar buiten te springen.
meteen foetsie. toen had ik dr toch nog weer te pakken! toen beet ze me 3 keer voordat ik bij de doos was en de 3e keer kon ik mijn loslaat reflex niet onderdrukken.
daarna had ik dr na lang zoeken weer gevonden en pakte dr bij de staart. toen was ik weer vlak bij de doos toen brak dr staart :cry:
daarna had ik dr gevonden en besloten me kleedje er overheen te gooien en haar zo te vangen. dit mislukte want ze zat onder een wortel en ging er weer vandoor.
daarna is ze in een composthoop met veel bladeren verdwenen en kon dr echt niet meer vinden :cry: :cry: :cry: baal er zo van voel me ergens ook zo dom,...

maar moet nu een maatje gaan zoeken voor nancy,...

Sorry jongens en meisjes, ik heb echt me best gedaan :cry:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]