Het is nu di nov 21, 2017 7:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2014 9:36 pm 

Wij hebben sinds een paar weken 2 jonge dames in ons huis. Na een aantal dagen begonnen ze te niezen en bij een van de 2 werd het erger. Op zaterdagavond toch nog naar de DA gegaan en neusdruppels gekregen. Na 1 week gebruik - waarop een van de 2 heftig reageerde - begonnen ze nog erger te niezen/zwaar ademen en gewoon een akelig geluid. Dus weer naar de DA (avonddienst) en AB gekregen. We hebben vanalles geprobeerd maar het is een crime om het te geven. We hebben het een paar keer geprobeerd om het in het bekje te spuiten maar we hebben het idee dat ze dan lang niet alles binnen krijgen. Vandaag weer contact gehad met DA en ze hebben nog andere medicijnen erbij (ontstekingsremmers). Je snapt het al, nu heb ik 2 medicijnen wat we moeten geven en we hebben echt alles geprobeerd maar helaas... ze duwen het gewoon weg, of pakken het voorzichtig aan, gooien het weg en gaan hun poten en snuit poetsen op een lap. We hebben het vermoeden dat ze het ruiken..
Wie heeft nog een oplossing voor dit te doen, nogmaals, rechtstreeks in het mondje gaat echt niet goed en een van de 2 begint echt al argwaan te krijgen als je in de buurt komt.
We hebben ze nu sinds 11-4-2014 en zijn geboren op 27-2-2014. Ze komen uit een rattery en waren niet aan het niezen toen ze bij ons kwamen. We hebben al veel in de kooi veranderd in de hoop dat het dat zou zijn maar helaas.

Wie oh wie heeft nog tips?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2014 10:12 pm 

Je zegt dat je alles hebt geprobeerd maar vermeld niet wat je precies geprobeerd hebt. ;)
Ik geef AB altijd door wat lekkers gemengd, niet teveel zodat het makkelijk op te eten is, en niet vlak ervoor eten geven. Olvarit met vis werkt vaak goed, of geprakte banaan evt met een klein beetje chocoladesaus. Iig iets geven wat erg lekker wordt gevonden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 06, 2014 12:09 am 

Ik leer mijn ratten roosvisee te drinken via een spuitje. Misschien eens proberen en als dit lukt de ab in de spuit te doen en deze iets verder opvullen met roosvisee. Ondanks dat ze het gewend zijn, duurt het toch soms een paar minuten voordat ze het binnen hebben.
Je kunt het ook proberen op een stukje beschuit met wat jam erover. Succes :thumbsup:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 06, 2014 9:15 am 
Site Admin

Door iets lekkers (mag ook iets 'slechts' zijn, als ze het maar eten, maar kijk uit met zuivel want dat combineert niet goed met sommige soorten AB) kan inderdaad werken. :knikt:

Anders toch de houdgreep, dat kan ook door de rat in een dekentje te wikkelen met alleen het koppie eruit zodat ze je niet weg kunnen duwen. Dan de rat verticaal tegen je aandrukken, spuitje via de zijkant het bekkie in en richting de ruimte in de wang leegspuiten. Het is een handigheidje en afhankelijk van de dosering moet het soms in twee etappes, maar meestal kan het gewoon in 1 keer. Even vast blijven houden tot ze gaan likken/slikken en dan bij het terugzetten iets lekker geven. Dan krijgen ze echt alles wel binnen. Niet aarzelen ook, gewoon snel doen, dan hebben ze niet eens de tijd om te protesteren.

En verder inderdaad de 'spuitjestraining' die Vicky noemt, wanneer ze spuitjes gaan linken aan iets leuks/lekkers wordt medicatie geven al veel makkelijker in de toekomst. Succes! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 06, 2014 10:27 am 
Ere-lid

Wat voor neusdruppels moest je geven en welke medicatie geef je nu en in welke dosering? Wat wegen de ratjes en wat was de diagnose van de dierenarts?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 06, 2014 6:41 pm 

Hoihoi,
Sorry dat ik niet duidelijker was in mijn eerste stuk! Nu wat uitgebreider... Ze heten trouwens Charley en Lola.
Eerste DA heeft onderzoek gedaan en gaf ons neusdruppels (Rhinigenta). Dit een week gebruikt maar Charley reageerde nogal heftig. Daarna bij andere DA geweest (avonddienst van die van ons) en die heeft ook weer geluisterd en nagekeken. Ze zijn ook gewogen i.v.m. medicijnen. Charley was 210 gram en Lola 180 gram. We hebben toen Sulfatrim gekregen, per ratje 0.125 ml en dan 2x per dag. Nu hebben we er nog Carpofen bijgekregen en moet ook nog eens 0.1 ml en dan 2x. We hebben een half yoghurtsnoepje laten weken hierin maar dat ging alleen de eerste keer goed maar daarna ook niet meer. Ze ruiken het? Gaan zich de pootjes en de snoet afvegen. We hebben geprobeerd met wat fruit, andere koekjes, met Brinta en water, stukje banaan, appel.. eigenlijk alles wat we ze de laatste weken ook zo hebben gegeven. Als je ze nu iets wil geven, ruiken ze, slaan met een pootje en lopen weg. Gisteren zijn we kattenmelk gaan halen, met wat havermoutvlokjes en dit laten staan. Dit hebben ze vanmorgen beide opgegeten (extra erbij blijven staan), dus er is ook een portie gemaakt voor straks. Hopelijk trappen ze er weer in..
Ik had ook geen idee dat je ze bijvoorbeeld chocoladesaus mocht geven.. Omdat we er niet zoveel ervaring mee hebben, ben je denk ik heel erg op je hoede. Daarbij lees je veel op internet wat wel en niet mag en dan ga je snel twijfelen. Kortom wij willen het beste voor onze ratjes.
Ik houd jullie op de hoogte.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 06, 2014 9:53 pm 

Je kan beter geen melk oid geven met medicijnen. Kan erg gevaarlijk zijn. Liever baby voeding en anders toch echt via de spuit in de bek. Doseringen weet ik zo niet uit mijn maar vast anderen wel.
Bij luchtweg problemen word vaak novadox ingezet.

Beterschap in ieder geval

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2014 9:12 am 

Naar mijn idee is het zo dat als je ratjes echt ruiken dat er iets anders is dan anders (en het daarom niet innemen) kun je het beste iets nieuws proberen wat een sterke geur heeft (bijv. chocoladesaus) en dat moet je dan direct met de medicatie geven zodat ze niet beter weten dan dat het zo 'moet' smaken. Sommige ratten zijn nu eenmaal heel kieskeurig als het gaat om medicatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2014 1:31 pm 

Wij mengen medicatie altijd met een beetje convelance support (te halen bij de meeste dierenartsen) en maken dat dan aan met een klein beetje water zodat het een lekker papje is. Dat is bij ons altijd een grote hit. Ze staan altijd te trappelen om weer te krijgen….

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2014 10:08 pm 

Gelukkig gaat het nu beter met de medicijnen geven, morgen ga ik proberen met een spuitje en roosvise (maar afwisselen). Gelukkig zijn de dames aan de beterende hand, ze niezen niet meer zoveel... Ze zijn nog altijd even nieuwsgierig en trekken je aandacht als je de woonkamer in komt...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2014 10:32 pm 

Wat voor bodembedekking ligt er in het hok eigenlijk?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 08, 2014 3:20 pm 

We hebben er nu papiersnippers in liggen. We hadden van die gemalen mais maar omdat we niet meer wisten waar we het moesten zoeken... nu dus papiersnippers. Ik moet zeggen, de ratjes vinden het niet erg!
Ze liggen nu lekker te slapen met zijn tweetjes in de hangmat en als ze wakker zijn gaan ze door de hele kooi. Lekker om te zien!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 13, 2014 4:56 pm 

Ik kreeg via Karin (dierenarts rattenmens zit ook hier op het forum)
De tip om meds te mengen met karamel soja vla (van alphro)
Zij had de tip van Jolanda (van rattenopvang parzival)
Het zou verkrijgbaar zijn bij de AH
Daar heb ik het niet kunnen vinden
Wel bij de jumbo.
Had op dat moment 2 ratten aan een smerige ab
Helaas lustte maar 1 vd 2 karamel
Maar het is een poging waard.
De soja vla chocolade en de vanille lusten ze wel alle 2

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 14, 2014 7:36 pm 

Wij hebben er - ondanks alles - mee moeten lachen.. Het zijn toch slimme beesten! Vooral als een van de 2 toch iets had vastgepakt waar die meds aanzaten.. echt met de pootjes en de snoet over stof heen om het weg te krijgen. Ze zijn beide weer beter, we horen ze niet meer niezen of andere geluiden maken. Ze zijn lief en hangen naar aandacht. Eentje komt altijd meteen uit de kooi (hoeft daar dus echt niet over na te denken) en de ander is schuchter. Dit is ze vanaf het begin geweest en ik hoop dat dit nog minder gaat worden. Het zijn gewoon lieve meiden en zonder kan ik me al niet meer voorstellen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]