Het is nu wo nov 22, 2017 3:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2014 3:18 pm 

Quark een van mijn ratjes heeft nu zo'n drie weken een blaasontsteking waarvoor ze enrofloxoral en carprofen krijgt.
Maar ze blijft roze plasjes houden. Er is al gecontroleerd op kristallen en eiwitten e.d. en dat is gelukkig negatief, alleen blijft ze bloed, nitriet en witte bloedcellen in haar urine houden en het wordt er ook niet echt minder op. Oftewel de erno slaat niet aan. Gelukkig is ze nog lekker actief en lijkt ze er ook niet echt last van te hebben.

Nu wil de dierenarts geen ander soort antibiotica geven zonder eerst een kweek te doen om te kijken welke het beste is. (En aangezien ze er al 3 weken meeloopt wil ik ook niet blijven proberen met verschillende kuurtjes en gewoon gelijk de juiste hebben.)
Nu geeft ze me eigenlijk twee opties, of in huis bij hun een kweek laten doen of de kweek naar een lab sturen. De optie in huis is binnen 2 dagen klaar maar wordt minder uitgebreid getest (Dus mocht Quark een of andere vage bacterie hebben dan zal dit niet uit de test komen vrees ik) maar die van het lab duurt 5 dagen en dat vind ik toch wel wat lang...

Wat zouden jullie doen ? De snelle maar minder uitgebreide test? Of toch de uitgebreide test maar langer wachten?

Of gewoon naar een hele andere dierenarts gaan en alsnog iets als Synulox vragen en het daar eerst mee proberen en als het dan nog niet over is later alsnog een kweek doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2014 3:49 pm 
Ere-lid

Apart dat je wel Enro mee krijgt terwijl dit alleen gegeven wordt ná een kweek. Ik denk dat ik eerst naar een andere da zou gaan.
Niet leuk dat het zo lang duurt, soms gaat het echter niet over, is het idiopathisch. Ik heb een ratje in de opvang gehad die ruim 1 jaar in opvang is geweest en bloed plaste, omdat ab niet hielp en er verder niets gevonden werd kreeg ze dagelijks roosvicé ferro om eventueel ijzer tekort aan te vullen.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2014 4:19 pm 

Maar geeft nitriet in de urine niet juist aan dat er wel bacteriën inzitten, juist in combinatie met bloed en leukocyten?

Ik vroeg toen ze het voorschreef inderdaad waarom ik enro mee kreeg en toen zei ze dat het inderdaad was dat ze normaalgesproken eerst een kweek moest doen als er geen goede reden was om het te geven, maar dat ze ook genoeg reden had om het wel te geven nu en dat ze het dan wel mocht geven? Ik weet niet precies meer wat ze zei.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2014 4:51 pm 
Opperfikkiestoker

zitten er blaaswand cellen in haar urine? Dan is het verstandig om een blaaswand versterker (Cystease) te geven. Zit er echt nitriet in de urine of struviet?

Duchess plast ook nog wel eens rood (vaak stress gerelateerd). Zij krijgt af en toe uropet paste (daar zitten alleen wat aminozuren en suiker in.. dus zelf aanzuren (vit c bijv) zal ws hetzelfde effect geven maar ik heb die tube nu eenmaal al). En heeft een tijdje een blaaswand beschermer gehad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2014 5:08 pm 
Ere-lid

Je hebt helemaal gelijk, ik heb over nitriet heen gekeken :oops: , dat geeft inderdaad aan dat er sprake is van een infectie. Ik zou toch een andere da opzoeken.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2014 6:28 pm 

Ja het was zeker weten nitriet en geen struviet. (Heb thuis ook van die teststrips en die bevestigen telkens de nitriet).
Ik zal eerst de kuur enro afmaken en volgende week een andere afspraak maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2014 8:00 pm 
Opperfikkiestoker

Ok! :P

Nouja, dan kan ik je eigenlijk alleen de tip geven om de blaaswandcellen te laten checken. Een goede DA kan dat onder de microscoop zien.

Succes iig!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 13, 2014 2:01 pm 

Quark is nu aan andere antibiotica hopelijk slaat deze beter aan!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 13, 2014 2:07 pm 

(Overigens heeft ze al eerder nieuwe antibiotica gekregen dan vandaag, maar vandaag pas weer tijd gehad om te reageren :))

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 13, 2014 2:57 pm 
Moderator

Bij mij liepen ratten met blaasontsteking er eigenlijk altijd heel lang mee, af en aan ging het beter en steeds kwam er na een poos ook struviet bij wat weer weg ging en kwam. Bloed plassen (of porfyrine) bleven ze doen.

Qua antibiotica hielp synolux het beste en daarnaast gaf ik cystease en uropet pasta. Daarmee bleef het het beste onder controle.

Ooh wat ik heb een hekel aan blaasontstekingen bij ratten. Sterkte ermee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 13, 2014 4:32 pm 
Site Admin

Het is vaak zo hardnekkig. :( Ik duim dat deze AB aanslaat, veel succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 9:05 pm 

Helaas werkte ook deze antibiotica niet. Er is totaal geen verschil Quark blijft bloedplassen. Er is een kweek gedaan, daar kwam niets uit, een foto en een echo zijn ook gedaan. Ook daar komt niets uit. Er zit geen gruis / kristallen in de urine. Ik vrees dat ik er nooit achter ga komen wat het nu precies is.

Gelukkig blijft ze tot nu toe nog gewoon lekker haar zelf en lijkt ze behalve bij sommige plasjes geen pijn te hebben.
Ik heb haar nu aan de cystease en aan de carprofen en ze krijgt roosvicé ferro mocht ze ijzer te kort krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 31, 2014 1:46 pm 
Ere-lid

Balen dat het niet over is en dat een kweek geen uitsluitsel gaf. :confused: Ik denk dat je, op dit moment, niet meer kunt doen dan je nu doet. :hug:

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]