Het is nu za nov 18, 2017 1:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2014 10:11 pm 

Verleden week ben ik met onze Merijn naar de dierenarts geweest. Merijn werd "ïneens oud" en ik vertrouwde het niet.
De da vertelde mij dat Merijn een tumor heeft bij de pijnappelklier waardoor hij last heeft van een achterhandverlamming.

Deze verlamming gaat, volgens haar erger worden. Hoe snel dat gaat is niet te voorspellen. Het enige wat ik kan doen is in de gaten houden dat Merijn niet zielig gaat worden. Zij wees mij erop dat er sprake zou kunnen zijn van schuurplekken/wonden door het schuiven over de grond.

Hebben jullie misschien tips hoe hier mee om te gaan? Ik heb de kooi al ingericht met een senior-gedeelte. Merijn "woont " nu veel op de begane grond en ik heb grote hangmatten opgehangen om Merijn zijn val te breken als hij toch naar boven is gekomen. Zijn broertje Pepijn is nog vaak boven te vinden.

Merijn is ook heel erg afgevallen. Vergeleken met de stoere bink van eerst is hij nu maar een teer poppetje. Is er iets dat ik hem kan geven als krachtvoer?

Alle tips zijn welkom....

(Livi, Lotta, Merijn, Pepijn, Edward en Diesie voor altijd in mijn hart.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 22, 2014 12:12 am 

Aww, wat naar :(
Ik heb nooit van epifysetumor gehoord bij ratten (en ook niet echt daarbuiten trouwens), wat wel veel voorkomt is een hypofysetumor.
Ik weet niet hoe je Engels is, maar hier staat veel informatie: http://ratguide.com/health/neoplasia/pi ... _tumor.php
Ik weet niet of het ook bij mannen helpt, maar Galastop kan de groei vertragen.
Dexamethason of een andere corticosteroide kan zorgen dat ie zich wat beter voelt en zwelling verminderen - dit zou trouwens ook kunnen helpen bij een epifysetumor.
De prognose is niet best... áls het een hypofysetumor is...

Maar het klinkt eigenlijk een beetje alsof de dierenarts ergens een klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Want het is echt een hele rare conclusie op basis van een achterhandverlamming!
Kijk op die link eens goed naar de symptomen, herken je dit wel in jouw rat? Stijve voorpootjes en moeite met eten vastpakken, problemen met evenwicht en coordinatie, aparte houding van de kop of met de kop tegen je hand duwen als je aait, blindheid.

Achterhandverlamming heeft weinig met de hypofyse of epifyse te maken, voor zover ik weet. Bij mannen heb ik wel het idee dat het samenhangt met nierfalen, maar in principe is het een vrij normale ouderdomskwaal bij ratten. Met flink bijvoeren en een beetje een aangepaste kooiinrichting kunnen ze het er best lang mee volhouden. Het lijkt niet pijnlijk te zijn, in tegenstelling tot een hersentumor wat echt een hoop lijden en narigheid geeft.
Dus nouja, ik hoop ook wel heel erg dat je dierenarts ernaast zit!

Veel sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 22, 2014 11:58 pm 

Hoi Rian,

Dank je voor je reactie. Ik ga binnenkort de informatie eens goed lezen.
Wat jij beschreef (stijve voorpootjes en moeite met eten vastpakken, problemen met evenwicht en coordinatie, aparte houding van de kop of met de kop tegen je hand duwen als je aait, blindheid) herken ik - helaas-.

De da gaf inderdaad aan dat Merijn geen pijn heeft. Hij zou pijn kunnen krijgen door het schuren/slepen over de grond.

Hij eet met kleine hapjes, lijkt wel. En ik moet zijn broer in de gaten houden! Die pikt het zo bij hem weg.

Dus eigenlijk is de diagnose achterhandverlamming door ouderdom ? En de Epifyse/pijnappelkliertumor zal een ingeving zijn van de da waar ik niets mee kan...(Da gaf dat aan als mogelijk oorzaak maar met wel mededeling dat als we het zeker wilden weten, er meer onderzoek gedaan moest worden. Maar dat wilden we eigenlijk niet)

Nogmaals, ik ga van de week verder lezen, bedankt!

(Livi, Lotta, Merijn, Pepijn, Edward en Diesie voor altijd in mijn hart.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2014 11:10 am 

Hoi,

Als je je herkent in het moeilijk kunnen vasthouden van eten enz.. dan is de diagnose een hypofyse tumor. Dan heeft hij wel degelijk pijn en is behandeling gewenst (noodzakelijk als je het mij vraagt). Met behandeling is de prognose enkele dagen/weken en in uitzonderlijke gevallen enkele maanden. Zonder behandeling is de prognose korter maar moeilijk aan te geven.

Het beste kan je een combinatie geven van prednoral en galastop. (Let op: prednoral kan niet samen met carprofen, dat is gewone pijnstilling die vaak gegeven wordt bij pijn.)

Naast deze diagnose kan het zo zijn dat je ratje achterhandverlamming heeft. Als de achterhandverlamming plotseling is opgetreden (in een kwestie van dagen) kan het wel degelijk te maken hebben met de hypofyse tumor omdat deze zoveel invloed kan hebben op de zenuwen dat het lopen niet goed meer lukt. Dan is het dus geen achterhandverlamming vanwege ouderdom.

Zelf heb ik helaas veel te veel ervaring met hypofyse tumoren en helaas is het heel akelig. Meestal is het ook nodig om op een gegeven moment je ratje in te laten slapen omdat de pijn te erg is en/of het eten en drinken echt niet meer goed lukt. Bij ons was dat in alle gevallen nodig.

Heel veel sterkte!!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 13, 2014 9:50 pm 

Claudia, dank voor je reactie. Het ging ineens heel snel.

Merijn bleef alleen nog maar in de Sputnic liggen. We hebben hem moeten voeren en drinken moeten geven. Het leek wel alsof hij het niet meer zelf bedacht. Uiteindelijk hebben wij hem donderdag 24 juli laten inslapen.
De da gaf aan toch te denken aan een tumor bij de hypofyse maar dat dat voor zover men weet geen pijn oplevert (?)
(Waar de andere da de epifyse/pijnappelklier vandaan haalde :weetniet: )

Ik kreeg trouwens de indruk dat Merijn een beroerte gehad zou kunnen hebben. Komt dat voor bij ratjes? Ik herkende dat hij - ogenschijnlijk - kracht in het ene pootje had en in de ander niet. Ook het niet zelf eten en bij het voeren kleine hapjes doen en moeilijk (?) slikken.

Het is altijd moeilijk om te beslissen hoe ver en niet verder. Bij ons was de grens dat Merijn niet meer zelf ging eten en drinken...

(Onze vakantie hadden we nog uitgesteld maar helaas heeft hij niet meer de mogelijkheid gehad met ons mee te gaan.... :( )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]