Het is nu vr nov 24, 2017 5:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za sep 13, 2014 7:19 am 

Hoi,

Afgelopen zaterdag is er een ratje van mij overleden. Ik kon van te voren aan haar zien dat het niet goed met haar ging. Ik heb daarna voor mijn overgebleven ratje een kleintje erbij gekocht. Die is vannacht aan dezelfde symptomen overleden. Tenminste, dat vermoed ik omdat ze last kreeg van dezelfd symptomen. Ik heb echter nog nooit gehoord van besmettelijke ziekten bij tamne ratjes. Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Mijn andere ratje heeft nergens last van. Wat ik erg vreemd vond. Ik heb nadat mijn eerste ratje overleed de hele kooi ontsmet. Iemand een idee wat het mogelijk zou kunnen zijn?

Groetjes Clarissa

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 13, 2014 7:39 am 
Ere-lid

Het kan zoveel zijn en helaas kunnen ratten wel degelijk elkaar besmetten. Jouw overgebleven ratje draagt vermoedelijk iets bij zich waar hij zelf niet ziek van is maar wel kan overdragen. Wat waren de symptomen?
Ik zou nu minstens 2 weken wachten totdat je er een maatje bij zet.
Overigens, let op de leeftijd. Een oudere rat en één ritten is niet zo'n goede combi.

Sterkte met het verlies van 2 ratjes zo snel na elkaar!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 13, 2014 8:09 am 

het ging heel snel met de vorige. ze had heel erg last van porfyrine wat uit haar neusje kwam, ze ademde heel moeilijk en reutelend, ze verstopte zich steeds in hoekjes, uiteindelijk reageerde ze niet meer op me en toen ben ik de hele tijd bij haar gebleven, uiteindelijk begon ze met haar mondje naar adem te happen en begon ze te stuiptrekken en toen is ze in mijn armen overleden. het was echt heel naar om te zien en de hele tijd ben ik bij haar gebleven omdat ik wilde dat ze zou gaan waar ik bij was. en dan staarde ze me gewoon en en ik zag gewoon dat ze pijn had. uiteindelijk is ze gestikt. het ratje dat vannacht is overleden, had dezelfde symptomen. die kreeg ook erg last van porfyrine bij haar neusje en die ging ook in een hoekje zitten op precies dezelfde plekken ook als waar mijn vorige ratje is gaan zitten. ik had vannacht drie keer mijn wekker gezet, geprobeerd haar te laten drinken met een spuitje zonder naald, maar ze wilde het echt niet meer. en eten wilde ze ook niet meer. misschien is het stom toeval hoor, dat kan ook nog, ik had deze pas sinds maandag, dus misschien droeg ze de ziekte al bij zich, maar was ze er nog niet ziek van. maar ik ga er de komende tijd geen nieuwe meer bij zetten, mocht mijn overgebleven ratje wat bij zich dragen, dat risico ga ik niet meer nemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 13, 2014 8:38 am 
Site Admin

Sterkte!

Ik zou je overgebleven ratje even laten controleren door een dierenarts. Als er niks te vinden is en je een quarantaineperiode aanhoudt zoals Jolanda al noemt zou ik daarna wel weer op zoek gaan naar gezelschap voor haar. Het beste is 1 leeftijdsgenootje, en als je rittens neemt minimaal 2 zodat ze met elkaar kunnen spelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 13, 2014 9:36 am 

ja, ik ga haar zo snel mogelijk even laten controleren. en ik was sowieso van plan om te stoppen met ratjes houden en ipv daarvan een fretje te gaan nemen. ik vind het zo moeilijk als mijn ratjes doodgaan om de twee/drie jaar :-( dus ik ga layla (mijn overgebleven ratje) gewoon heel veel aandacht geven (ik werk niet) maar dat zeg ik nu al een paar jaar, en ik vind het iedere keer zo zielig dat ik er dan toch meer weer 1 bij koop... enig idee hoe ik alleen zijn makkelijker voor haar kan maken? behalve haar heel veel aandacht geven? maar bedankt voor de leeftijdstip, ik kocht er altijd een kleintje bij en tot nu toe is dat nog goed gegaan, maar het begin is wel altijd moeilijk en ik kan me inderdaad voorstellen dat leeftijdsgenootjes beter met elkaar gaan :-) dus mocht ik er toch 1 nemen, dan hou ik dat in mijn achterhoofd :-)

thnx :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 13, 2014 9:51 am 
Site Admin

Eigenlijk is een ratje alleen houden geen optie, heel lomp gezegd heeft zij er geen boodschap aan dat jij wilt stoppen met ratten en dat ze om die reden geen gezelschap heeft. Gelukkig zijn er wel oplossingen. Bij sommige opvangen kan je een leenratje krijgen, dat is een opvangratje die je adopteert (en waar je zelf alle kosten en verzorging voor draagt natuurlijk) als gezelschap voor je laatste ratje. Wanneer je eigen ratje is overleden kan het leenratje terug naar de opvang en zit er dus nooit een ratje alleen. :)

Ook zou je zelf je ratje naar een opvang kunnen brengen zodat je daar weer gekoppeld wordt aan soortgenootjes, maar ik kan me goed voorstellen dat je haar gewoon tot het laatst wilt houden. In dat geval zou een leenratje dus een optie kunnen zijn. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 13, 2014 9:59 am 

nee, dat is waarom ik dus iedere keer weer een dametje erbij koop. ;-) ik zal eens gaan kijken of er een opvang hier in de buurt is waar ik een leen ratje kan lenen. ik wil haar inderdaad tot het einde houden, het is mijn meisje en ik ga haar zeker niet in de steek laten omdat ik wil stoppen met ratjes :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2014 8:41 pm 

Sterkte en succes met de keuze dat leenratje is wel een handig idee zo blijft ze niet alleen..

Succes er mee!

Lizzy, Amy, Kiky en Noa :rainbow:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]