Het is nu za nov 25, 2017 12:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 12, 2014 4:41 pm 

Een van onze ratjes heeft een paar korstjes tussen de schouderbladen.
Ze hebben net druppels antiluchtpijpmijt gehad en ze zitten nu in een volledig schoongemaakte Jenny.
Normaal zitten ze in een grote aluminiumkooi (1.50x1.50)
Door de grootte kan ik deze kooi niet uit de kamer halen waar hij staat en moet ik hem daar dus ook schoonmaken.
Wel doe ik dat met oa een stoomreiniger... Ik ben bang dat er nog eventueel mijten kunnen achterblijven als ik de kooi heb schoongemaakt.

Afgelopen week is hun vriendinnetje ingeslapen en zijn ze nu nog met zn tweeen. Omdat dat best wel wat impact op ze heeft wil ik ze weer zo gauw mogelijk in hun vertrouwde kooi en kamer zetten.

Mijn vraag is: hoelang overleefd de mijt zonder gastheer/vrouw en hoelang zouden jullie dan aanhouden qua tijd om ze weer in de aluminiumkooi terug te zetten?

Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 12, 2014 9:13 pm 

Ik zou de kooi gewoon goed schoonmaken en hen behandelen tegen mijt. Ik heb nog nooit een rat uit hun kooi gehouden daarvoor.

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 12, 2014 9:25 pm 
Opperfikkiestoker

Ik ook niet eigenlijk. Ook nog nooit gehoord dat mensen dat deden. Denk ook niet dat dat nodig is.

Een mijt leeft echt op zijn/haar gastheer. Een vlo bijv die leven niet op de gastheer maar maken een holletje in de omgeveving van de gastheer en krijgen daar ook jongen ed, daarom kun je ook bij thuiskomst van bijv een weekend weg (en de kat was ook weg) besprongen worden door vlooien die je dan gaan bijten. Ze leven niet op de kat (in dit voorbeeld een kat) maar in de omgeving maar als deze dus een tijdje weg is hebben ze een probleem en zullen ze elk levend wezen proberen te bijten ook al zijn ze soortspecifiek. Mijten hebben dit dus niet en moeten echt op de gastheer leven.
Ivermectine is een heel heftig 'allround' middel en wordt ook in de bloedbaan opgenomen. De mijten gaan dus ook dood als ze nog bloed proberen te drinken bij een dier. Omdat een mijt echt op het dier leeft zullen deze dus echt doodgaan. In principe hoef je de kooi helemaal niet schoon te maken want dat ivermectine is echt niet zomaar uit die bloedbaan, daar gaat wel een paar uur overheen en in die tijd drinken de mijten echt al weer bloed.
Nu snap ik wel dat voor de zekerheid iedereen het wel doet, ik zelf meestal ook. Maar logisch beredenerend hoeft het dus niet eens (bij (luizen/)vlooien is dit dus wel heel belangrijk!!)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 12, 2014 11:41 pm 

Dank jullie voor jullie reacties!!
Ben er erg blij mee! (en ik denk de dames ook)
Dan ga ik de kooi morgen lekker goed schoonmaken en dan kunnen ze weer lekker in hun paleisje...
Kon er weinig informatie over vinden, alleen dat overal aangeraden wordt de omgeving volledig te reinigen en omdat ik daar niet zeker van kan zijn had ik ze in een volledig gereinigde kooi gezet.....
Nogmaals dank!

Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 12, 2014 11:49 pm 
Opperfikkiestoker

Toevallig net een lessenreeks over de meest vreselijke parasieten gehad, maar nu ben ik wel weer goed op de hoogte :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 13, 2014 12:23 am 

Ik ben er blij mee!
Ik ben zelf luizenpluisouder, maar bij hoofdluis is de behandeling ook helemaal aangepast...
De omgeving reinigen hoeft nu ook niet meer...
Gelukkig wordt er steeds meer onderzoek gesaan naar de levenswijze/cyclus van dit soort vervelende parasieten...
Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 14, 2014 11:57 am 

Waar jullie even aan voorbij gaan zijn de eitjes van de mijten. ;) Die komen een week later uit en dan begint het circus weer opnieuw. Vandaar het advies om hangmatjes en huisjes heet te wassen (60 graden), de kooi schoon te maken en vandaar ook de herhaalde behandeling met ivomec. In theorie zou herhaalde behandeling inderdaad afdoende moeten zijn, maar het scheelt natuurlijk wel als er dan door schoonmaken veel minder eitjes uitkomen. Ik maak standaard de kooi gewoon normaal schoon, wissel bodembedekking, kiep alles wat wasbaar is in de was (plastic huisjes en buizen gaat goed in de vaatwasser :mrgreen: ), en alle dozen en ander tijdelijk spul gaat weg. Is tot nog toe goed gegaan. :clown:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 14, 2014 12:08 pm 
Opperfikkiestoker

Herhaling zou voldoende moeten zijn ;)

zoals ik al noem, ik maak ook wel schoon hoor. Scheelt altijd iets. Maar het is daadwerkelijk niet nodig om ratten bijv uit de kooi te houden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 14, 2014 1:28 pm 
Ere-lid

En ter aanvulling: plekken waar je moeilijk bij kunt om schoon te maken zou je in kunnen spuiten met Ivomecspray. (Ik vergeet aldoor hoe het heet :lol: maar er staat een cavia op)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2014 12:00 pm 

Dank jullie allemaal voor het meedenken.
Ze zitten inmiddels weer in de aluminiumkooi. En daar zijn ze heel dankbaar voor, ik weet t zeker!
Ik heb de kooi zelf met een stoomreiniger behandeld en alle huisjes/opstapjes/buizen een paar uur in het bad met heet water geweekt. Ook alle hangmatten zijn schoon.
Ik zal dit herhalen komend weekend als ze hun 2e behandeling hebben gehad.
En na de 3e behandeling weer...
Hopelijk is dit allemaal afdoende..

Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2014 1:35 pm 
Opperfikkiestoker

Dat denk ik wel hoor! Heel veel mensen hebben wel eens mijt, meestal met de hele groep behandelen en goed schoonmaken is het na 3 weken echt wel over.
Succes!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]