Het is nu ma dec 18, 2017 12:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: SDAV
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2014 10:15 pm 

Vanmorgen ontdekte ik tot mijn grote schrik dat mijn ratten ziek zijn.
Gisteren (19 oktober) waren er ineens opvallend veel ratten aan het niezen. Dat vond ik een beetje gek, maar er gingen nog niet direct alarmbellen rinkelen. Vanmorgen zag ik dat het mis was, want toen waren er een aantal met opgezette klieren in de keel en twee met een dik oog - dit zijn hele typische symptomen voor SDAV: Sialodacryoadenitis virus.
Ik ben altijd allert op gezwollen klieren. Wanneer er ineens een aantal ratten uit de groep tegelijk zoiets hebben, is het bijna zeker dat het om dit rattenvirus gaat.

Op zichzelf is SDAV meestal niet zo ernstig, de meeste ratten krijgen alleen lichte last van hun luchtwegen en eventueel van de gezwollen klieren of ogen. Oudere, jongere en zwakkere ratten kunnen er wel flink ziek van worden. Antibiotica helpen niet tegen een virus, eigenlijk moet het gewoon 'uitzieken', dit duurt ongeveer een week.

Helaas gebeurt het vaak dat er andere infecties bovenop komen, bijvoorbeeld Mycoplasma, omdat de weerstand verminderd is.
Ratten die zich duidelijk ziek voelen, krijgen antibiotica tegen die secundaire infecties. Het grootste gevaar is longontsteking.

Verder kun je alleen maar ondersteunen en zorgen dat ze zo goed mogelijk tegen de ziekte kunnen vechten. Goed en veel eten om te voorkomen dat ze verzwakken en afvallen (ze eten soms slecht omdat ze zich niet lekker voelen). Eventueel extra vitaminen en andere dingen die de weerstand ondersteunen (echinacea-thee bijvoorbeeld).
Bij ratten met gezwollen ogen is het oppassen dat de ogen niet uitdrogen, omdat ze minder traanvocht aanmaken. Ratten die echt ernstig ziek zijn moeten soms warm gehouden worden en kun je apart zetten voor de rust.

In principe sterft het virus in een kolonie binnen 7-10 dagen uit, omdat het heel besmettelijk is en alle ratten er snel afweerstoffen tegen aanmaken. Ratten kunnen wel een stuk langer ziek blijven door de secundaire infecties.

Bijna al mijn ratten hebben nu lichte luchtwegklachten en zijn wat sloom, maar gelukkig niet echt ziek. Het gaat wel heel hard, een paar zijn in de loop van de dag wel echt benauwd en stiletjes geworden... Een mannetje heb ik in laten slapen om andere redenen, maar dit kan wel net het zetje geweest zijn dat hem ziek gemaakt heeft.
Verder maak ik mij zorgen om mijn hoogzwangere dame DiuRi en de rittens van 6 weken, zowel degene die hier zitten als degene die al verhuisd zijn. Zij zijn extra kwetsbaar, maar vooralsnog hebben ze nog geen symptomen.

Ik zal de komende tijd alle fysieke contact met ratten en hun eigenaren even moeten mijden. In eerste instantie ga ik uit van 10 dagen nadat de laatste ziek geworden is, vervolgens ga ik kijken hoe het zich verder ontwikkelt tot de ratjes weer beter zijn. Ik verwacht zeker drie of vier weken in quarantaine te zijn, als er hardnekkige infecties bij komen kan dit ook langer worden.
Voorlopig gaan er ook geen nieuwe ratjes bij komen en kunnen er geen dames hier logeren voor dekkingen.
Als de rittens van DiuRi gewoon geboren worden en opgroeien, mogen ze pas weg als ze een maand of twee zijn, om uit te sluiten dat ze ziek worden in hun nieuwe huis.
De geplande nestjes zullen ook tot nader order worden uitgesteld!

Ik was natuurlijk ook op RatFest, maar weet niet of daar ook al een besmettingsgevaar was. Uiteraard is het verstandig om voorzichtig te zijn, dus vanuit daar wordt ook een bericht verspreid met informatie.

Ik zou iedereen die de laatste tijd hier geweest is, op RatFest geweest is of ratjes van mij heeft uit het laatste nestje, aanraden om voor de zekerheid 1 a 2 weken quarantaine aan te houden.

Mocht je in die tijd symptomen zien die op SDAV kunnen wijzen (met name gezwollen klieren in de keel of bij de ogen, maar ook lusteloosheid, luchtwegklachten, afvallen, porfyrine) dan zou ik het fijn vinden als je me even een berichtje stuurt, dan wil ik graag informatie delen en meedenken.

Profiel  

Berichttitel: Re: SDAV
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2014 10:21 pm 
Opperfikkiestoker

Je weet het al van mij. Ik heb het ook.

Vandaag ging het hard. Opzich vanochtend alles nog ok, in middag wat lichte reuteltje en tegen de avond was iedereen zwaar aan de reutel. Ik ben bij care 4 animals geweest en deze heeft ook goed naar de longen (en hartje enzovoorts) geluisterd. Het zit hier al echt in de longen, zeker bij Willem, die had ook koorts. Ik moet dus iedereen met symptomen behandelen met doxoral (in suspensie). Alleen Nena heeft (nog) geen symptomen. Als die begint mag ik die ook gaan behandelen.
Een paar (waaronder Xyleem) hadden ook opgezette klieren, niet heel erg maar wel een beetje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 21, 2014 8:53 am 
Site Admin

Sterkte allebei! :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 21, 2014 9:27 am 

Sterkte en beterschap gewenst voor alle ratjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 21, 2014 9:56 am 

sterkte beide! :hug:

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 21, 2014 11:51 am 

Veel sterkte allebei. :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 21, 2014 11:54 am 

Shit jongens, dat is schrikken. :( Sterkte allebei, ik duim dat iedereen er goed doorheen komt. :hug:

@Rian, misschien een rare gedachte, maar kan dit kwaad voor de Hammies? Ik weet dat het een hele andere diersoort is, maar toch. Virussen kunnen muteren. :confused:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 21, 2014 1:10 pm 
Ere-lid

Ah shit! :| Ik duim dat de ratjes heel snel herstellen, dikke knuf! :hug:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 21, 2014 7:13 pm 

Bikkeltje schreef:
Shit jongens, dat is schrikken. :( Sterkte allebei, ik duim dat iedereen er goed doorheen komt. :hug:

@Rian, misschien een rare gedachte, maar kan dit kwaad voor de Hammies? Ik weet dat het een hele andere diersoort is, maar toch. Virussen kunnen muteren. :confused:

Weet ik eigenlijk ook niet, ze zijn wel een beetje verkouden dus ik hou ze in de gaten...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 21, 2014 7:14 pm 

Thanks, rest!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 21, 2014 8:48 pm 
Moderator

Beterschap voor allen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 21, 2014 11:16 pm 

Beterschap en heel veel sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2014 11:54 am 

beterschap en sterkte allebij

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2014 12:56 pm 
Opperfikkiestoker

dankjewel allemaal!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2014 8:23 pm 

Wat een ellende. ..
Heel veel sterkte allemaal en ik ga heel hard duimen :thumbsup:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]