Het is nu do nov 23, 2017 2:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za nov 15, 2014 6:51 pm 
Site Admin

Ik maak er maar even een topic voor, misschien herkent iemand dit?

Sinds begin september heb ik 4 halfwilde meisjes hier zitten, ze zijn inmiddels 6 maanden oud. Ze zijn nog redelijk stressgevoelig, maar het gaat steeds beter. Ze zitten dus samen, er is niks verandert qua groepssamenselling, voeding, bodembedekking, wasmiddel etc.
Zondag zag ik dat 1 van de meisjes een kaal voorbeentje had. Ik dacht dat het door barberen/eventueel stress kwam. Dinsdagochtend echter zag ik er eentje ineens rondlopen met een compleet kale neus. :weetniet: Iedereen bekeken, ze hadden ineens allemaal kale plekken. Vooral op het hoofd, maar dus ook de voorbeentjes en eentje op de buik ook.

Er is een kweekje genomen, het is nog wachten op de uitslag. In de tussentijd zitten ze aan de AB tegen de huidirritatie. Het is al minder rood/vurig en ze poetsen minder, dus dat lijkt te werken. Maar hoe dit komt is me nog een raadsel... Ik heb het nog nooit gezien en vind het raar dat ze allemaal binnen 1 dag kaal werden. Iets besmettelijks lijkt me dus aannemelijk, verder heb ik geen idee. Ik heb overigens (nog) geen andere ratten met deze symptomen en verder zijn de meisjes nog gewoon fit en actief als altijd.

Dinsdag, het meest kale meisje:
Afbeelding

Minst kaal op haar hoofd, maar met haar voorpootjes begon het:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De meest kale vanmorgen:
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 15, 2014 7:30 pm 

Is het geen barberen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 15, 2014 7:42 pm 
Site Admin

Ik sluit momenteel niks uit, maar die kans lijkt me klein. Ik zie het ten eerste niet gebeuren, bij hardnekkig barberen zie je het toch altijd wel. ik heb hier ook een ratje die dwangmatig gaat wassen/krabben bij stress en dat valt echt op. Daarnaast zou dat voor mij niet verklaren dat ze binnen 2 dagen allemaal kale plekken hebben. Bij 1 ratje kan dat, maar allemaal tegelijk vind ik toch apart als het om barberen zou gaan.
Ze poetsen nu wel wat meer, maar ik zie dat vooralsnog als gevolg en niet als oorzaak.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 15, 2014 8:14 pm 

Agossie, het ziet er niet uit....
Wordt er aan een schimmel gedacht?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 15, 2014 11:56 pm 

Bizar... kan het ook hormonaal zijn?

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 16, 2014 2:11 am 

Is het echt scheermes kaal of zitten er wondjes?

Bij scheermes kaal denk ik eerder aan barberen, ik heb het bij Nikon gehad die had echt een kale plek door hurja..
als er wondjes zijn denk ik eerder aan een schimmel....

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 16, 2014 10:18 am 
Site Admin

Ja, schimmel wordt o.a bekeken met het kweekje. Hormonaal heb ik nog niet aan gedacht, maar ik sluit nog helemaal niks uit nu. Het lijkt inderdaad op barberplekjes, er zijn geen wondjes. Bij het meest kale meisje was de huid erg rood, maar niet echt open. Het vreemde vind ik alleen dat ik het niet zie. Ik heb meer ratten (gehad) die barberen en dan valt het echt op. Daarnaast vind ik de timing gek, zo binnen 2 dagen allemaal met kale plekken. Maar alles is nog een mogelijkheid dus. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 16, 2014 12:30 pm 

In principe hoeft er niet actief gebarberd te worden om kale plekken te krijgen. Haar kan ook spontaan uitvallen door stress. Hormonaal zou kunnen, maar dan zou ik het toch meer op andere plekken verwachten (buik, flanken).
Kan het zijn dat ze in iets vreemds hebben zitten wroeten? Nieuw eten of iets anders? Omdat het vrijwel alleen op hun gezicht (rond de neus) en armpjes zit. Zou een soort allergische reactie kunnen zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 16, 2014 12:40 pm 
Site Admin

Weet ik, stress houd ik zeker bij dit soort ratjes in gedachten. Maar ze gaan vooruit (de eerste weken lieten ze zich niet eens zien) en tegelijk kaal worden vind ik dan iets te toevallig. Een allergische reactie is ook een goede optie, maar ik breek mijn hoofd er over wat het dan veroorzaakt kan hebben. Er is niks verandert, wel heb ik de kooien 3-4 weken geleden met Dettol schoongemaakt in plaats van met groene zeep. Goed nagespoeld, dus nu nog reactie lijkt me ook niet logisch. :weetniet: (Ik maak wekelijks schoon, dus er is al een paar keer weer verschoond na die tijd.)
Eten, bodembedekking etc. is allemaal hetzelfde gebleven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 16, 2014 12:59 pm 

Hier heeft Winky inmiddels een behoorlijk kaal kopje boven haar neus met ook een rood plekje.
Muis heeft een hele blote buik gehad en Luna was ook veel haar kwijt boven haar neus.
Nooit zie ik wie de schuldige is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 16, 2014 7:47 pm 

Ik vind het er uit zien als schimmel. En dan zou een simpele anti-schimmel zalf op de plekken snel verbetering moeten brengen. Is uiteindelijk niet de oplossing want daar is meer voor nodig maar het geeft wel snel verlichting en je weet ook meteen wat het probleem is.
Ik neem aan dat je ze apart hebt staan en hyper hygiënisch bent met ze? Schimmel is mega besmettelijk, ook voor andere diertjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 16, 2014 8:02 pm 

Bikkeltje schreef:
Ik vind het er uit zien als schimmel. En dan zou een simpele anti-schimmel zalf op de plekken snel verbetering moeten brengen. Is uiteindelijk niet de oplossing want daar is meer voor nodig maar het geeft wel snel verlichting en je weet ook meteen wat het probleem is.
Ik neem aan dat je ze apart hebt staan en hyper hygiënisch bent met ze? Schimmel is mega besmettelijk, ook voor andere diertjes.

En voor jezelf!!

De kinderen hebben hier een schimmel infectie opgelopen van ratjes. De HA had het in eerste instantie niet herkend en dacht aan een infectie....

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 19, 2014 9:28 am 
Site Admin

Nog geen uitslag van het kweekje en eentje wordt kaler, de rest krijgt juist wat haartjes terug...
Ik heb ze niet apart staan, ze zitten in de Royal Suite en kunnen niet in een Jenny o.i.d en dus ook niet naar boven in quarantaine. Qua hygiene let ik natuurlijk wel extra op. Ik wissel sowieso al nooit iets uit tussen groepen, was altijd mijn handen tussendoor en met hen wordt alles 2 keer daags (nadat ik ze in handen heb gehad) gewassen en kleed ik me om.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 19, 2014 4:23 pm 
Opperfikkiestoker

Ik hoop dat er wat uit komt. Ik moest ook meteen aan schimmel denken eigenlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 23, 2014 1:24 am 

Ik zit ook in team schimmel ;)
De huid hoeft dan niet rood te zijn oid, soms geeft schimmel ook gewoon zo'n kale plek.

Wel gek dat ze het allemaal zo op de kop hebben!
Andere optie is misschien dat ze veel met hun kop door de tralies zitten, proberen te ontsnappen uit de kooi ofzo? Dat het haar dan afschuurt. Heb ik wel eens bij een hamsterrat gezien, die was kaal zo bovenop de neus.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]