Het is nu do nov 23, 2017 11:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 6:47 pm 

Lieve forumgebruikers,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar..

Mijn ratje Koda, maakt soms een piepend geluid, als hij slaapt of zich aan het poetsen is bijvoorbeeld.. Hij niest ook tussendoor..
Hij heeft geen snotterig neusje, en eet nog goed gelukkig.. Ik heb Tussikind gegeven, maar dat helpt niet echt. Hij zit samen met Kenay, en die maakt dat geluid niet.. Maar ze hebben met zijn 3 gezeten, ook met Moos erbij, Moos is verdrietig genoeg overleden, en die had wel een luchtweginfectie waarschijnlijk, geen dierenarts wist wat Moos precies had, erg genoeg..
Koda en Kenay hebben toen wel Novadox gekregen, maar achteraf bleek te weinig.. :(. Zo slecht..
Vandaag ben ik toch met ze naar de dierenarts geweest omdat ik zeker wil weten wat hij nu heeft.. Koda ademt wat zwaar, maar zijn longen klinken schoon zegt de dierenarts.. dus niks aan de hand volgens hem.. maar toch maak ik mij zorgen..

Sinds een week heb ik ook twee lieve rittens, die wilde ik gaan koppelen aan Koda en Kenay, maar net op dat moment begon Koda met piepen, dus ik heb er mee gewacht, om de rittens de beschermen, mocht het een luchtweginfectie zijn of iets...
Maar,, nu loopt 1 ritten met een scheef oortje een hoofdje, en ze valt af en toe om.. ze eet nog wel, en is nog actief.. ik schrok zo hard, dus direct ook mee genomen naar de dierenarts.. de dierenarts zegt dat ze waarschijnlijk een hersenbloeding of iets een afwijking heeft in haar hoofdje.. ik dacht zelf aan een middenoorontsteking, dus ik vroeg, is het geen Moo? neehoor zegt hij, zeer onwaarschijnlijk.. en als het dat wel is, antibiotica helpt toch niet...

Ik was helemaal overdonderd van het gedrag van de dierenarts, en ben weg gegaan..
Vanavond gaan we naar een andere dierenarts, om te horen wat die zegt... Koda heeft naar mijn idee toch iets van een infectie.. en het kleintje een middenoorontsteking of iets.. maar in ieder geval geen hersenbloeding, ik had gelezen dat dat bijna niet voorkomt?

Mag ik vragen wat jullie hier van vinden? ben ik te over bezorgd?

Mocht het een Moo zijn, welke antibiotica is dan het beste voor de rittens?

En kan ik de kleintjes straks nog wel koppelen aan de (gecastreerde) mannen? omdat ze nu al een week apart zitten, en deze week worden de rittens 8 weken.. ik heb wel lieve mannen hoor, maar maak mij toch veel zorgen..

Alvast dank jullie wel voor het lezen..

Liefs,
Marloes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 7:05 pm 
Opperfikkiestoker

Ik heb nu niet veel tijd. Dus ik reageer alleen op het hoognodige.
Een hersenbloeding bij ratjes is zeer onwaarschijnlijk en zeldzaam. Waarschijnlijk is het idd een MOO, laat je niet afschepen, laat ze zeker in het oortje kijken en zorg dat je antibiotica (en pijnstilling) mee krijgt. Normaal zou ik je aanraden synulox en ernofloxeral mee te vragen. Echter mag de erno niet meer mee zonder kweek en ik weet niet of de synulox aan rittens gegeven mag worden.
Het is verstandig om de volgende keer meteen naar een ratkundige DA te gaan, maar dat had je vast zelf ook al bedacht ;) Ik weet niet of je in de mogelijkheid bent, maar Karin van dierenkliniek Lunetten kan ik je aanraden. Dat ligt ongeveer in het midden van Nederland. Ik weet verder niet waar je woont en of dit misschien heel ver weg is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 8:34 pm 
Ere-lid

Een hersenbloeding komt inderdaad zelden voor bij ratten en zeker bij rittens. Meer waarschijnlijk is een MOO, Vera gaf al aan welke medicatie nodig is, ik zou echter liever niet voor Enrofloxoral gaan bij jonge dieren. Synulox of Clavubactin is een betere keuze. Elders op het forum staan de doseringen.
Wat je oudste ratje betreft, als de longen schoon klinken zou er sprake kunnen zijn van een hart/nierprobleem.

Waar woon je? Dan kunnen we mee kijken naar een dierenarts die wel kundig is op rattengebied.

Wat de intro betreft, ook oudere ratten zijn te introduceren bij elkaar, dus zeker rittens ook al zijn ze wat ouder dan je zou willen. Anderzijds, oudere rittens hebben meer body en daardoor meer weerbaar.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 10:24 pm 

Heel erg bedankt voor jullie reacties, heel erg fijn! ik kan niet verwoorden hoe blij ik met deze hulp ben!

Sorry trouwens, ik vergat mijzelf van de paniek voor te stellen enzo.. Ik was echt een beetje geschokkeerd van de DA.

Ben blij dat jullie een hersenbloeding ook zeer onwaarschijnlijk vinden.. hoewel ik een MOO ook verschrikkelijk zielig vind..

Ik ben nu bij een andere DA geweest.. Deze zegt, dat de kleine meid koorts heeft, hij keek in de oortjes, en er zit inderdaad een inwendige ontsteking.. :'(. Arme lieverd.. Daarvoor heeft ze een injectie gekregen Tolfedine/baytril. Die werkt een paar dagen, en dan moet ze vrijdag nog een keer dezelfde injectie.. Ik heb verder geen druppels mee gekregen.. ik ben van de schrik vergeten te vragen of ze die nodig hebben.. Zijn jullie bekend met alleen een injectie behandeling? of vinden jullie toch druppels erbij beter? ow,, ik wil echt alles doen, als ze maar beter worden!

Koda had te lange tanden volgens hem, waardoor hij soms wel piept, en soms niet.. die tandjes heeft hij geknipt, en ook een injectie gegeven.. hij heeft verder geen luchtweginfectie zegt hij.

Ja jullie hebben helemaal gelijk, ik moet naar een rat kundige dierenarts gaan.. de eerste waar ik geweest ben, die beweerde ook verstand te hebben van ratten.. niet dus! Ik woon in Twello, dat ligt tussen Deventer en Apeldoorn.. Ik weet alleen maar ratten dierenartsen ver weg, minimaal een uur reizen.. en dat vind ik niet erg, maar ik was bang omdat de kleintjes nog niet aan mij gewend zijn, dat het reizen teveel stress voor ze is, waardoor ze misschien nog zieker worden.. En ik dacht, zoiets moet een redelijk goede DA ook kunnen zien.. maar niet dus.. ik heb hier zeker van geleerd..

Ah gelukkig dat het met de intro mogelijk nog goed komt! daar ben ik heel blij om!

Nogmaals bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 1:31 am 
Opperfikkiestoker

Een injectie bij ratten werkt geen paar dagen maar 24 uur. Je moet dus morgen al terug! Tolfedine is een pijnstiller en baytrill een ab (die overigens ook niet meer zonder kweek mag worden gegeven). De werkzame stof van baytrill is toch gewoon ernofloxeral? Dan mag dit dus NIET aan rittens worden gegeven zoals Jolanda zegt.
Je moet vragen om synulox/Clavubactin. Reken er trouwens ook op dat je de antibiotica voor een MOO minstens enkele weken moet geven. Reken maar op zeker 6 weken. Mogelijk nog wel meer.

Ratten kunnen over het algemeen prima tegen een wat langere reis. Ze gaan vaak gewoon liggen slapen in het vervoersbakje. Ik reis ook standaard een uur tot 2 uur voor ik bij een DA ben (met het OV). Maar dan weet ik ten minste wel zeker dat er een goede diagnose wordt gesteld en de juiste medicatie wordt meegegeven. Zeker bij zoiets ernstigs als een MOO is dat wel heel belangrijk. Een paar dagen kunnen het verschil betekenen tussen leven en dood.

Het verhaal van lange tanden en piepen klinkt me wel heel raar in de oren. Als het een piep is in de ademhaling, kan ik me niet voorstellen dat dat te maken heeft met de lengte van zijn tanden. Overigens kunnen lange tanden erg vervelend zijn hoor, als dat een probleem was, maar dat geeft heel andere symptomen. Ik geef er overigens de voorkeur aan om de tanden te laten slijpen. Met knippen is er een veel grotere kans dat de tanden splijten en dan ben je nog veel verder van huis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 10:41 am 

Ik krijg de tranen in mijn ogen als ik dit lees... Wat erg..
Ik heb nu naar dierenkliniek Ermelo gebeld en het hele verhaal gedaan.. Zij gaat overleggen met mr van aalst.. Ik heb gelezen dat hij ook heel goed is met ratjes, klopt dat? Ik wil ook wel naar Lunetten gaan, maar dat is een beetje omslachtig reizen.. Ermelo is Iets dichterbij.. Aangezien Koda al verkouden is dus.. Hij piept inderdaad nogsteeds.. :'(.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 12:08 pm 
Opperfikkiestoker

Ik weet dat jill (die woont in apeldoorn) naar care4animals (arnhem en duiven) of lunetten gaat, ook bij spoed. Dat zal vast niet zonder reden zijn denk ik.
Als je het niet erg vind om wat verder te reizen, waarom doe je dat dan niet? Misschien kun je daarna dan kijken of een da dichterbij de controles kan doen maar dan weet je iig zeker dat ze de juiste diagnoze en medicatie krijgen.

zeker als je zo veel om je ratjes geeft lijkt me het gewoon fijn om even zeker te weten dat je goed zit qua da bij zo iets ernstigs.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 1:55 pm 

Ik heb inderdaad ook gelezen dat care4animals ook goed is met ratjes..
Maar als ik daar heen ga, moet ik 30 minuten lopen van het station naar de praktijk.. En ik ken daar helemaal de weg niet.. Ik vind het niet erg om 30 min te lopen, maar ik ben bang dat mijn ratjes kouvatten door deze kou als je er zolang in loopt.. Ik ken de weg ook niet, dus ben wss nog langer onder weg..

Ik vind het niet prettig hoe je op me reageert, alsof ik het allemaal niet goed doe.. Terwijl ik juist giga mijn best doe, en er alles voor over heb.. Ben inmiddels al veel geld kwijt en geen stap verder.. Dus geef niet de indruk alsof ik het er niet voor over heb.. Want dat is wel zo..

Mr van aalst staat ook bekend als een goede da, heeft zich gericht op bijzondere dieren.. Wat is daar niet goed aan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 2:44 pm 
Opperfikkiestoker

In duiven is het een kwartier lopen, ik ben ook afhankelijk van het ov en heb dat dus vaak genoeg gelopen. In arnhem stopt er gewoon een bus voor de deur. En lunetten is 5 min lopen. Gelukkig bezit bijna elke telefoon tegenwoordig navigatie en/of kun je je route uitprinten en meenemen. Ratjes veel bodembedekking en wat fleece/kranten om het vervoersbakje heen, dan in een big shopper en eventueel een snuggle safe erbij. Die krijgen het niet zomaar koud.
Ik ken die andere praktijken niet maar als jill mij aangeeft dat er niet echt iets goeds tussen zit en je hebt bij zo iets belangrijks als een moo al een paar dagen verloren. En je geeft zelf aan dat je best een keer wat verder wil reizen. Dan snap ik echt niet dat je voor de diagnose daarheen gaat en dan rustig uitzoekt of je voor de controles dichterbij een da kunt vinden.
Ook heeft je riiten al een keer verkeerde medicatie gehad. Ik zou gewoon geen risico meer willen lopen door allerlei da's "uit te proberen" ten koste van je ratten.

dat je fouten maak, dat kan iedereen gebeuren, sterker nog, iedereen maakt fouten. Maar het gaat erom hoe je ze oplost, zeker als het om levende wezentjes gaat.
ik ben gewoon heel bezorgt om je ritten en dan is het frustrerend om te zien dat het toch weer fout gaat. Ook al doe ik zo mijn best om je goed advies te geven. Ik hoop dat je de moeite wil doen een goede diagnose te stellen/laten stellen en dan te onderzoeken wie eventueel de controles kan doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 3:06 pm 
Site Admin

Hoi Marloes, mensen willen hier alleen maar met je meedenken en er wordt advies gegeven in het belang van de ratjes, maar ook van jou. Juist omdat je het er voor over hebt is het toch zonde dat je nu al veel geld kwijt bent aan verkeerde diagnoses en behandelingen?

Ik heb je al eerder aangeraden om naar Lunetten of Care4Animals te gaan, het is inderdaad niet voor niks dat ik ook altijd een stuk reis voor de ratten. Hier in de buurt zitten gewoon geen dierenartsen die genoeg verstand hebben van ratten. Ermelo ken ik niet, maar als ik jou was zou ik het er niet weer op gokken en deze keer gewoon naar een van die twee dierenartsen gaan. Dan weet je zeker dat je goed zit, dat haalt bij jou ook veel twijfel en onzekerheid weg en dan maken de ratjes de beste kans. Zeker met zo'n kleintje moet je echt goed zitten qua diagnose en behandeling, als daar te veel fout gaat kan het echt fataal zijn. En dat zeggen we niet om je te pesten of tegen te werken, maar juist om jou en het ratje te helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 12:27 pm 
Moderator

Hoe is het nu?

Onder dit forumdeel gezondheid en gedrag staat een topic welke antibiotica wel/niet geschikt is voor rittens en ook een topic aandoeningen en medicatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 2:55 pm 

Dank jullie wel voor de reacties.

Is het vanaf station duiven naar de kliniek maar 15 min lopen? Dat is geen probleem voor de ratjes lijkt me! :). Mijn reisplanner geeft 20 minuten aan, maar met mijn loop tempo op dit moment doe ik daar langer over.. (Ben zelf ook half ziek). Maar goed, geeft niet, als jullie zeggen dat op die manier, in een tas met fleece enz goed gaat dan vind ik het geen probleem om te doen.. Haha, mijn navigatie slaat op hol met een looproute, die stuurt me alle kanten op, behalve de goede.. Maar goed, ik kom er wel.. Werkt Ellen ook in de praktijk in Arnhem dan?

Ik ben heel blij en dankbaar met jullie hulp, maar ik krijg de indruk dat jullie vinden dat ik fouten maak.. Terwijl dat niet zo is.. Ik ben hier nog helemaal niet ervaren mee.. En het is gewoon een schande dat dierenartsen zulke grove fouten maken.. Dat moet niet mogen.. Dat is toch niet mijn fout? :(. Doet me echt pijn hoor.. Heb al verdriet genoeg om t ukje wat zoiets heftigs heeft..

Het lijkt wel iets beter te gaan godzijdank.. Ukje valt niet meer om, en het hoofdje lijkt iets minder scheef, maar is nog niet helemaal goed.. Ze is gelukkig nog wel heel actief, of is dat normaal bij moo?
Koda heb ik gelukkig ook niet meer horen piepen.. Alleen heeft hij nu moeite met eten.. :(. Geef hem wel vloeibaar voedsel tussendoor, dat gaat wel goed, maar ja..

Ik heb ook even contact gehad met degene waar ik het ukje van heb, en die zegt dat Synulox niet voldoende werkt tegen moo, en dat juist de injectie goed is die ze heeft gehad.. Mijn idee is ook dat dat beter is.. Maar goed, ik weet het niet.. De meningen zijn dus zo verdeeld.. Zo moeilijk dit..

Dankjewel Marjoleine, ik ga de topics bekijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 3:30 pm 
Moderator

Ja het is 15 tot 20 minuten lopen. Ellen werkt op beide praktijken, zij is de praktijkeigenaar.

Ik denk dat iedereen zich mee zorgen maakt en zich opvreet over de gegeven adviezen van de dierenartsen waar je bent geweest. Dat zij geen kennis hebben is erg jammer, er wordt in de opleiding weinig aandacht aan besteed. Je verwacht toch wel dat een dierenarts ook weet waar ze het over hebben en dat is dus niet altijd zo. Niet jou fout dus :)

Bij een MOO kunnen ze van actief tot zielig hoopje zijn. Dat ze actief is, is wel een teken dat ze (nu nog) niet heel ziek is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 5:52 pm 
Opperfikkiestoker

De injectie die ze heeft gehad is opzich niet verkeerd, bij een volwassen rat. Alleen is een injectie niet handig omdat ratten dan dagelijks de injectie moeten krijgen. Daarnaast mag deze antibioticum niet meer zonder kweek (dat ze de bacteriën gaan laten groeien en kijken welke antibioticum ertegen werkt) gegeven worden. Hiermee is de dierenarts behoorlijk in overtreding van de wet en hier staan fikse straffen op.
Daarnaast mag niet alle antibiotica aan rittens worden gegeven, zoals Jolanda al meteen aangeeft. Daarom is de injectie die de dierenarts heeft gegeven wel verkeerd (mag niet aan rittens worden gegeven en mag wettelijk niet worden gegeven zonder kweek).

Zoals ik al eerder schreef, ja je maakt fouten. Dat is helemaal niet erg. Iedereen maakt fouten en daar leer je van. Het gaat erom hoe je ermee omgaat en ik weet dat Jill je al meerdere keren heeft aangeraden om naar een goede DA te gaan en wij raden hetzelfde aan maar je doet er niets mee. Dat vind ik wel een kwalijke zaak.
En over de dierenarts, heb je helemaal gelijk in. Maar ik kan je vertellen dat heel veel dierenartsen ratten niet in hun programma hebben gehad. Ratten vallen onder de bijzondere dieren en moet je dus specifiek erbij kiezen, wat niet veel dierenartsen doen (mogelijk tegenwoordig meer, dat weet ik niet).

Ben je nu al naar een DA geweest en heeft je ukje weer ab gehad? Anders loop je ook nog eens het risico op resistentie (dat de bacteriën niet meer reageren op de antibioticum omdat ze 'weten' hoe ze deze moeten 'verslaan').
Ik duim iig dat je ukje erdoor komt. Dat zowiezo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2015 12:29 pm 
Opperfikkiestoker

Hoe is het met je ratje?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]