Het is nu ma nov 20, 2017 1:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 27, 2015 12:13 am 

Ons dilemma….
Wij gaan voorlopig stoppen met ratjes. Onze rattenkamer is een tijdje geleden opgedoekt en wij krijgen de aankomende periode even andere prioriteiten.

8 maanden geleden zaten wij totaal onverwachts ineens met nog maar 2 ratjes, Nori en Gerard. Omdat Gerard van gezelligheid om zich heen houdt hebben we er toen voor gekozen om 2 oudere ratjes erbij te nemen.

Inmiddels is daar nog eentje van over. Gerard en Nori zijn er ook nog steeds, maar Nori begint echt op haar eind te lopen. Ook het andere ratje is (plotseling) erg ziek. Morgen gaan we naar Karin voor hopelijk een behandeling maar ik weet niet wat ik ervan moet denken...

Onze verwachting is dat we in korte tijd alsnog met alleen Gerard over zullen blijven. Onze oplossing was dat Gerard terug zou gaan naar waar ze geboren is bij Carmelina. Nu het steeds dichterbij komt merken mijn vriend en ik allebei dat we dat erg slecht trekken. Gerard is bij ons sinds ze 6 weken is en is vorige week 2 jaar en 6 maanden geworden.

Ze is nog steeds in top conditie, druk, gezellig, haar hele leven nog nooit ziek geweest en heel erg sociaal naar alle vriendjes en vriendinnetjes die ze gehad heeft.

Wat kunnen wij nou het beste voor Gerard doen…? Misschien toch 1 of 2 leenratjes erbij.. Het liefst dan wel ook oudere ratjes. (minimaal 2 jaar) Wie kan ons helpen?

Gerard is dus een vrouwtjes rat die nog "intact" is. Ze kan dus niet bij mannen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 27, 2015 10:23 am 

Citaat:
Wat kunnen wij nou het beste voor Gerard doen…?

In mijn idee maakt het voor Gerard niet uit of ze gezelschap krijgt bij jullie, of dat ze ergens anders in een passende groep haar oude dag mag slijten. Daarmee zeg ik dat het dilemma in mijn beeld niet voor Gerard is, maar voor jullie:
Houd je haar bij jullie thuis, of regel je ergens anders goed onderdak voor als ze straks alleen is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 27, 2015 7:38 pm 
Site Admin

Nou, ik denk dat het voor een dier wel prettiger is om op een vertrouwde plek bij vertrouwde mensen te blijven hoor. Ratten zijn flexibel en halen het beste uit een situatie, maar het zijn ook dieren die een sterke band aan gaan met hun vaste verzorger(s). Wanneer het even mogelijk is zou ik ze zo min mogelijk verhuizen.

Leenratjes lijken me dan de beste optie, al zou ik juist iets jongere ratjes adviseren. (rond de 1,5 jaar) Als je voor oudjes gaat loop je de kans dat ze alsnog overlijden voor Gerard (kan met jonge dieren natuurlijk ook, maar de kans is toch kleiner) en om als opvang te spreken zie ik ook liever wat jongere ratten vertrekken zodat ze ook weer samen terug kunnen komen in de opvang zodra de rat waarvoor ze 'geleend' waren overleden is. Dan hoeven ze niet als hoogbejaarden nog weer eens terug te verhuizen naar de opvang, dat vind ik ook altijd wat sneu.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 28, 2015 3:13 pm 
Ere-lid

Ik zou ook voor 2 wat jongere 'leen'ratjes gaan.
Nogmaals sterkte met het verlies van Klaos! :hug:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 09, 2015 10:30 pm 

Dank je Jolanda!

Ik ben het helemaal met je eens Jill. Exact zoals jij het beschrijft lijkt mij nu ook het beste.
Overigens waren de 2 oudere ratjes die we er eerder al bij hadden gehaald geen leenratjes hoor, maar we hadden wel bewust voor oudere dieren gekozen.

Als we voor leenratjes gaan dan inderdaad het liefst 2 zodat zij niet uit elkaar hoeven en het liefst wat jonger, ook omdat Gerard zelf nog mega actief is!

Nori (ons andere meisje) begint nu echt op haar eind te raken. Ik verwacht dat zij nu in haar laatste 2 weken zit. Ik hoop dat ik op korte termijn 2 geschikte leenratjes kan vinden. Ik verwacht dat dit best lastig is… Want tja, ratjes "leen" je natuurlijk liever niet echt uit.

Wie oh wie wil vriendinnetjes worden met Gerard?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 11, 2015 6:22 pm 

Ik zou ook voor 2 leenratjes gaan! Je weet, ze mag altijd hier komen, maar ik denk dat je het op deze manier goed kan afsluiten!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 11, 2015 10:08 pm 

Ja, dank je Carmelina.

Gerard blijft bij ons. Daar hebben we inmiddels een beslissing over genomen.
In Zoetermeer zitten 4 dametjes. Ik heb inmiddels bij Jolanda een aanvraag gedaan of het mogelijk is dat deze 4 dames Gerard misschien gezelschap mogen houden als leenratjes! (Gerard is het meest gelukkig met veel andere ratjes om zich heen, vandaar 4)

Nori verliest veel gewicht. Dat kan nooit lang meer duren helaas….

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 12, 2015 2:27 pm 

Ik heb helaas alleen mannen met ballen
Anders had je die wel mogen lenen van ons
Maar ik begrijp je "dilemma"
Vooral omdat ik je goed ken en weet dat de kans aanwezig is dat je je aan je leenratjes gaat hechten
en mogelijk tzt toch gaat overwegen die te laten blijven
En het daarom het beste zou zijn als je weet dat je leenratjes al een permanent huisje op zich hebben wachten als ze bij jou vandaan moeten
Maar nogmaals helaas,
ik heb echte kerels
anders had ik ze zonder problemen aan je "uitgeleend" daar ik weet dat ze het prima naar hun zin zouden hebben
Op vakantie bij tante Claudia....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 12, 2015 5:35 pm 

Gerard thuishouden -en 'leenratten'- zou ook mijn keus geweest zijn; ik denk uiteindelijk het fijnste voor iedereen. Ook al heeft dat weer tot gevolg dat er andere ratten twee keer verhuizen; maar ratten zijn flexibel en maken zich hun woonplek altijd weer eigen.
Het beste gewenst voor de komende tijd!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 13, 2015 8:15 am 

Dank!

Ja, wij vinden het heel belangrijk dat Gerard het goed heeft. Maar zoals Heidy aangeeft vinden wij het net zo belangrijk dat de leenratjes het goed hebben en daarna terug gaan naar een paradijsje (zoals bij Heidy) anders is de kans toch het grootst dat ook de leenratjes bij ons blijven en dat is nu net niet de bedoeling! :-)

Het is toch best lastig. Iemand een tip voor me in omgeving Den Haag?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 13, 2015 7:27 pm 
Site Admin

Ik denk dat je het beste zelf wat opvangen kunt mailen, lang niet iedereen leest hier natuurlijk.
En wanneer je naar een goede opvang gaat komen de ratten uiteraard weer prima terecht wanneer jij ze weer terugbrengt. Een opvang vangt geen ratten op om ze te laten verpieteren, daar is ook gewoon alle goede zorg en liefde aanwezig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 15, 2015 6:42 pm 

Inmiddels contact gehad met verschillende mensen. Helaas nog geen geschikte dametjes kunnen vinden..
En dat terwijl de tijd begint te dringen want Nori heeft het elke dag moeilijker.. Als iemand een idee heeft waar ik leenratjes vandaan kan halen, ik hoor het heel graag!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 15, 2015 8:42 pm 
Opperfikkiestoker

keer een dagje naar Jolanda of Jill gaan? Of misschien heeft Sok/denise wel wat? Rattopia? Ratjetoe (als die nog bestaan)?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2015 10:16 pm 

Het probleem heeft zich min of meer vanzelf opgelost
Vandaag een heel lief maar mager meisje binnen gekregen
Na overleg met Gerrit mag Claudia deze dame lenen
erna mag ze bij Gerrit gaan wonen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 17, 2015 8:57 am 

Ja ja ja ja ja ja ja!!!
Heidy is mijn HELDIN!
Het lijkt wel alsof het zo had moeten zijn.

Mus komt voorlopig bij Gerard wonen. Gisteren bij Heidy binnen gekomen via de dierenambulance en vandaag mag ze door naar ons. Nori gaan we vandaag in laten slapen (dat stond al in de planning) want dat gaat echt niet meer. De timing kan dus niet beter!!

En het aller aller aller mooiste, de echte kers op de taart is dat Mus niet naar een opvang hoeft als bij ons Gerard er niet meer is maar dat ze een echt permanent huisje met veel aandacht krijgt bij Gerrit (Rattenpa)

Heidy en Gerrit, 1000 maal dank van Gerard, Raymond en mijzelf!! Dat mus maar een heel mooi leventje tegemoet mag gaan!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]