Het is nu do nov 23, 2017 5:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe ratjes, bijten!
BerichtGeplaatst: di apr 14, 2015 10:24 pm 

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 5 dagen twee ratjes. Bij mij in de buurt (Eindhoven) zit geen rattery en ik had al gelezen dat de dierenwinkel geen goede keus is, dus ik heb ze via marktplaats van iemand overgenomen die er niet voor kon zorgen door een allergie. Eenmaal daar aangekomen bleek de jongen ze niet zelf uit de kooi te durven halen, dus de ratjes (twee maanden, zei hij) hebben denk ik weinig ervaring met handen! Ik heb twee kinderen die drukke en onverwachte bewegingen en geluiden maken, dus de ratjes zijn begrijpelijk heel schichtig. Ik probeer ze wel te laten wennen door naast de kooi te gaan zitten, tegen ze te praten, lokken met lekkers, etc maar tot nu toe hebben ze al vijf keer gehapt! Ik lees dat ratten niet gauw bijten, maar de mijne wel! Ik snap dat ze wellicht geen makkelijke start hebben gehad en ook moeten wennen, maar na vijf keer steek ik ook mijn hand niet graag naar ze uit.. Ik weet nu even niet hoe ik ze tam kan maken als ze steeds naar mijn vingers happen. Moet ik ze langer met rust laten om aan de geluiden e.d. in huis te laten wennen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Sannie

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 14, 2015 11:27 pm 
Moderator

Hoi sannie, jammer dat ze zo verwaarloosd zijn. De vraag is nu bijten ze of happen ze? Als ze bijten kun je pleisters pakken, happen kan een uiting van angst zijn. Je kunt beginnen ze te laten wennen aan aandacht. Omkopen met lekkere hapjes werkt ook. Zoek even op het forum wat ze allemaal hebben mogen, dat is best veel. Als ze eenmaal gewend zijn aan eten aanpakken kun je verder gaan. Denk erom: jonge ratjes zijn snel. Als je ze gaat pakken laat ze dat dan weten zodat ze niet schrikken. Stop ze onder je trui, daar zitten ze veilig en beschut. Praat tegen ze. Succes.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]