Het is nu do nov 23, 2017 2:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2015 12:54 pm 

hoi iedereen

ik heb nu al een week of 3 ratjes, ze zijn nog niet helemaal tam en vroeg me af of ik de ratjes al mocht een badje geven.
of is het beter om te wachten totdat ze helemaal tam zijn?
ik heb van hun toiletteje een zwembadje gemaakt in de hoop dat ze er al gebruik van zullen maken zodat ze niet bang
zullen zijn wanneer ik hen eens wil wassen.
ze zijn het al gewoon om een lekkernijtje te krijgen van 's morgens maar ze hebben nog steeds de neiging om uit me hand te springen als ik ze uit de kooi haal; ik denk dat de 7 poezen hiermee te maken hebben en het feit dat ze uit de dierenwinkel komen.

alvast bedankt voor uw tijd, groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2015 2:01 pm 
Opperfikkiestoker

Misschien een domme vraag, maar waarom zou je ze willen wassen? Ratten houden zichzelf prima schoon.

Uitzonderingen daargelaten maar ratten houden over het algemeen niet zo van water. Hier krijgen ze in de zomer (als het echt warm is) wel eens een bakje met een laag water en dan wat erwtjes/macaroni oid erin. Dan gaan ze vaak alleen met hun handjes en soms het neusje in het water om het eten eruit te vissen.
Ik vind het nu nog wel erg koud voor zwembadjes.

Ik zou zeggen, ga eens lekker op de bank/bed/hal/gang/badkamer (daar waar op dat moment even geen katten kunnen komen) zitten en laat de ratjes eens eerst goed aan jou wennen. Stop je ze lekker onder je trui, ga samen onder een dekentje zitten enzovoorts. Daar hebben jullie allebei veel meer aan dan aan een zwembadje denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2015 8:02 pm 

dank u vera voor uw vlugge reactie

ik had ergens gelezen dat ratjes graag zwemmen en dat het ook nodig was om ze af en toe te wassen met knaagdierenshampo omdat ze vuil worden omdat, als ze in hun huisje liggen ze daar ook in gaan plassen en daar dan op liggen slapen waardoor ze gaan stinken. :huh:
daardoor heb ik huisjes van kinderschoendozen gegeven en om de 3 dagen smijt ik deze dan weg en geef ik een nieuw doosje.
ik ga meteen het bakje met water uit de kooi halen :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2015 11:35 pm 
Opperfikkiestoker

Ratten houden zichzelf goed schoon, dus wassen zal niet nodig zijn. Kartonnendoosjes zijn prima als huisje, maar als je de kooi regelmatig schoonmaakt (1 keer per weekis meestal voldoende) zijn plastic huisjes en hangmatjes ook geschikt als slaapplekjes. Wel de hangmatjes wassen uiterraard.

In de zomer kun je ze gerust een badje geven, bijv met wat te eten erin zoals ik al zei. Misschien vinden ze dat wel erg leuk. Voor nu is het waarschijnlijk nog een beetje koud. Zelf zou je nu ook niet zo even gaan zwemmen in onverwarmd water ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 18, 2015 9:27 am 
Ere-lid

Ratten plassen altijd in hun nest, dat versterkt hun groepsgeur. Als je ratjes wast haal je hun specifieke geur weg waardoor ze heel erg hun best gaan doen om hun geur terug te krijgen. Dik kans dat dit voor een mensen neus niet echt aangenaam is ;)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 19, 2015 12:30 pm 

elke dag veeg ik met natte doek de etages eens af en elke week worden de klimtouwen en hangmatjes gewassen; ik heb hier een klein voorraadje liggen om tijdig te kunnen verversen.
om de 3-4 dagen wordt heel de kooi afgewassen en de hennepvezel vervangen.
en ik moet eerlijk zeggen ze stinken niet :thumbsup:

dank u vera en jolanda m voor jullie reacties :roze cheer:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 19, 2015 2:00 pm 
Ere-lid

Graag gedaan!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 19, 2015 5:24 pm 

tacha schreef:
elke dag veeg ik met natte doek de etages eens af en elke week worden de klimtouwen en hangmatjes gewassen; ik heb hier een klein voorraadje liggen om tijdig te kunnen verversen.
om de 3-4 dagen wordt heel de kooi afgewassen en de hennepvezel vervangen.
[...]

:buiging: :buiging: :buiging:

Zo! Dat is grondig!
Bij mij ruik je ze echt weleens; vinden de ratten zelf niet erg en ik meestal ook niet. Maar wat vaker plateau's vegen zou bij geen kwaad kunnen.
Hennep-vezel gebruik ik ook: voordelig bij de Welkoop te koop. Op de paarden-afdeling :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 26, 2015 2:41 pm 

:zon: :thumbsup:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]