Het is nu zo nov 19, 2017 9:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: snel gestresst ritten
BerichtGeplaatst: vr mei 08, 2015 10:07 pm 

Ik heb sinds een week of 7 twee nieuwe rittens van nu inmiddels 13 weken oud.
De intro met 1 van mijn oudere twee mannen ging moeizaam en heb hem moeten castreren.Gelukkig verdween zijn aggressieve gedrag en verliep de intro stukken beter. Sinds anderhalve week zitten ze nu eindelijk in 1 helft van een critter nation kooi.. Ook dit heb ik rustig opgebouwd met weinig spullen en eigenlijk ging dit probleemloos.
Dus wat is nu het probleem? Een van de rittens was vanaf het begin af aan al snel gestresseerd merkte ik en hij was wat angstig voor de oudere mannen. Okee,komt vaker voor. Ook na de castratie heb ik de intro heel rustig aan gedaan en er wordt niet gevochten en de oudere mannen doen hem geen kwaad. Maar de kleine lijkt maar niet aan ze te kunnen wennen. Zodra ze in zijn buurt komen verstijfd hij en als er 1 probeert te ruiken dan is het gillen.Terwijl er niks gebeurt. Ik hoopte dat het minder zou worden. Maar als ze dan proberen verder te ruiken, gaat hij schoppen. Ik leg ze soms wel eens met zn allen in een hangmat als ze moe zijn en dan slapen ze wel allemaal zonder stress samen. Maar in de actieve momenten zondert de kleine zich steeds meer af. Als er een in zijn buurt komt gaat dat lijfje omhoog en staat hij al met die voorpootjes klaar om te duwen. Hij blijft dan zo gespannen dat hij ook gilt als ik hem wil pakken (dit deed hij ook al vanaf dat ik hem had, maar is al stuk vermindert).

Ik weet gewoon niet hoe ik zijn spanning kan verminderen. De oudere mannen doen hem niets, maar zodra ze hem benaderen of hij komt ze tegen als hij een bepaalde kant uit wilt, schiet hij direct in verdedigingshouding. Ik zet ze nog steeds met regelmaat in een vervoersmandje samen zodat hij niet kan wegrennen, en dat gaat prima. Prima in de zin dat hij wel tegen de kont van de oudere durft te luggen en zich ook durft te wassen e.d. maar zodra een oudere rat zich beweegt is hij weer alert.
ik vind het sneu voor hem dat hij zich zo snel gestresst voelt. Ik weet niet wat ik nog kan doen. Zou bach bloesemtherapie kunnen bij ratten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 12, 2015 10:27 am 
Ere-lid

Naar voor het ventje dat hij zo gestrest raakt van de volwassen ratten, ik neem aan dat hij dit gedrag niet vertoont bij zijn broertje?
Je zou inderdaad Bach kunnen gebruiken en ik denk dat ik de intro weer van voor af aan zou doen. Dus klein zetten in bv een duna en hen daar minimaal een week in laten. Gaat dit goed dan zou je hen in een wat grotere kooi kunnen zetten, weer zonder huisjes en geen hangmat. Gaat dit goed dan een hangmat er in. Als dit goed gaat - wacht wel een paar dagen - kun je hen in hun kooi zetten, weer helemaal kaal, gaat dit goed dan langzaam inrichten.
Ik hoop dat het lukt, succes!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 13, 2015 12:49 pm 

Dank je wel voor je reactie. Bij zijn broertje vertoont hij dit gedrag inderdaad niet. Ik heb momenteel nog steeds weinig inrichting in de kooi, 1 hangmat en 1 huisje. En ik heb het loopwiel erbij gedaan, want hij is vaak als enige van de vier nog actief terwijl de rest ligt te slapen. Hier kan hij zijn energie goed in kwijt.
Ik vind hem wat lastig te peilen. Het is een ratje waarbij de dramaqueen factor hoog is en als hij zo gespannen is, duurt het lang voordat hij die spanning kwijt is. Net als nu liggen ze allemaal te slapen en hij kruipt dan wel weer uit zichzelf bij de volwassen ratten. Hij ligt nu zelfs bij de rat waar hij nog het meest gespannen van raakt. Het zijn de actieve momenten waarbij de intacte volwassen rat wilt ruiken aan hem, dat hij gaat gillen. Hij wilt dan niet onderworpen worden of uberhaupt dat ze hem aanraken. Terwijl dit ruik ritueel niet op een agressieve manier gebeurt. Zelfs de gecastreerde rat, die sinds zijn castratie totaal geen dominante handelingen meer heeft, krijgt dezelfde behandeling als hij net op hetzelfde pad loopt als de kleine. Terwijl hij gewoon van punt A naar B wilt lopen, en als die kleine net op zijn pad staat krijgt hij een paar voorpoten in zijn snuit die hem weg proberen te duwen. De lobbes draait dan maar om, dus ergens leert de kleine ook dat zijn acties effect hebben. De spanning blijft lang hangen en heet wel effect op alle aanwezigen. Als op zo'n moment zijn broertje langskomt schiet hij ook even omhoog, maar als hij merkt dat het zijn broer is laat hij zich weer wat zakken, maar hij blijft in verdedigingshouding staan. Als ik hem dan wil pakken gilt hij het ook uit.
Ik heb sinds gisteren ook twee etensbakjes neergezet, want ik merk dat zijn spanning rond etenstijd vergroot is. Dan zijn ze ook vaak het actiefst en gebeurt dit gedrag ook het meest heb ik het idee. De volwassen ratten stellen zich niet territoriaal op ten opzichte van de voerbak.
Gisteren heb ik Bach Rescue Pets besteld, is zonder alcohol. Zou vandaag binnen moeten komen. Ik hoop dat hij zich hier wat relaxter door voelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 13, 2015 8:14 pm 

Ken je zijn achtergrond? Kan het zijn dat hij in het verleden door een volwassen rat hard behandeld is waardoor hij nu bij het minste of geringste in de paniek schiet?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 14, 2015 7:15 pm 

Ze komen uit een opvang. Ik geloof niet dat ze bij volwassen mannen hebben gezeten, alleen maar bij leeftijdsgenootjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 15, 2015 10:23 am 
Ere-lid

Je zou hem kunnen helpen, naast Bach Rescue Pets, door 1 volwassen rat erbij te laten. Zodra je merkt dat er minder spanning bij hem is kun je de volgende erbij zetten. Mogelijk dat zoveel volwassen ratten net iets teveel voor hem is.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2015 8:20 pm 

Langzaamaan gaat het beetje bij beetje beter. Ik hoor niet meer dagelijks hysterisch gepiep. Met momenten staat hij nog in verdedigende houding als hij een volwassen rat tegenkomt, maar hij is meer afwachtend dan dat hij hysterisch gaat piepen en wegrennen. En die momenten zijn al minder dan voorheen. Ik vind hem sowieso elke ochtend wel samen met de volwassen in een hangmat of huisje. Sinds zaterdag heb ik beide etages van mijn Critter Nation in gebruik in plaats van 1 omdat het goed ging. En ik wilde kijken hoe dit zou gaan, of hij zich weer zou afzonderen, maar tot nu toe zie ik ze vaak samen liggen. Hij zoekt de volwassen ratten ook echt op. Dus hoewel er af en toe nog wel spanningen zijn (die op dit moment eigenlijk vooral op de intacte volwassen man gericht zijn), zit er veel schot in de zaak. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 26, 2015 2:57 pm 
Ere-lid

:thumbsup:

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]