Het is nu vr nov 24, 2017 8:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 2:11 pm 

Hoi,

Hopelijk heeft iemand tips of ervaringen die hij met mij wil delen. Alles is welkom!

De afgelopen tijd ben ik 2 keer met mijn ratje Ozzy naar de dierenarts geweest i.v.m niezen en geluid maken tijdens het ademen.
Ik heb de eerste keer een kuur gekregen van novadox (2 keer daags 0.2ml) en novacam (1 maal daags 0.2ml). De tweede keer en kuur van novadox (2 maal daags 0.2ml), nocacam (1 maal daags 0.2ml) en enrofloxoral (2 maal daags 0.2ml).
Bij de tweede keer heeft mijn andere rat ook de medicatie kuur gekregen, dit uit voorzorg, hij heeft nergens last van gehad.

Nu merkte ik dat het na de kuur een stuk beter ging, maar dat het daarna ook wel sneller weer terug ging naar het niezen en geluid maken tijdens het ademen.
Beide dierenartsen hoorde niks aan de longen, de eerste gaf aan dat het mogelijk abcessen kunnen zijn aan de longen.
Dit heb ik te horen gekregen in februari, sindsdien is ze lichamelijk niks verandert en ik voel ook niks.

Nu heb ik zelf ook al enkele dingen geprobeerd het niezen en het geluid tijdens het ademen tegen te gaan:
- Andere korrels, als bodembedekking
- Bisolvon gebruikt
- Ander voer
- Ik heb de kooi gestoomd
- De kooi wordt ongeveer om de 5 dagen schoongemaakt, in de tussentijd veeg ik alle plas weg. (ik heb 2 ratjes)
- Ze krijgen bijna dagelijks verse groente/fruit

Qua geld maken de bezoekjes aan de dierenarts niks uit. Het gaat me meer om Ozzy.
Ondanks alles wordt ze niet beter en ik vind het zelf erg dat me dit niet lukt.
Want voor haar lijkt me het niezen en het maken van geluid tijdens het ademen niet fijn.

Dus als iemand nog ervaringen, tips of iets anders heeft plaats dan alsjeblieft een berichtje!

Alvast bedankt!
Groetjes Savannah, Ozzy en Pippin

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 3:16 pm 
Site Admin

Hoe lang speelt dit al precies? :) Wanneer heeft ze de kuren gekregen, zat er tijd tussen en hoe lang heeft ze de medicatie gekregen?
Abcessen in de longen komen voor, vaak zijn ratten daar wel erg benauwd bij en als ze dit al vanaf februari heeft lijkt het me onwaarschijnlijk. Bij geen behandeling zou ze dan nu waarschijnlijk doodziek of al overleden zijn. Om zeker te weten of de longen vrij zijn van abcessen of tumoren kan je natuurlijk wel een rontgenfoto laten maken. :knikt:

Hoe is de ademhaling van je ratje? Zie je haar echt 'pompen' bij de flanken? En hoe is haar verdere conditie?
Wat gebruik je nu qua bodembedekking en waar maak je de kooi mee schoon? Is de ruimte waar de ratten zitten goed geventileerd?

Voor de toekomst trouwens: Het is overbodig en onnodig (en eigenlijk zelfs schadelijk) om een andere rat ook te behandelen als er geen symptomen zijn. Antibiotica geven wanneer het nodig is kan heel nuttig zijn, maar het is altijd een aanslag op de weerstand en ze kunnen resistentie opbouwen waardoor een kuur misschien niet meer (of minder goed) werkt wanneer ze wel echt ziek worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 3:37 pm 
Opperfikkiestoker

Ik sluit me aan bij jill, plus nog een paar kleine vraagjes. Hoe oud zijn je ratjes? En welke dierenarts ben je geweest? Dit omdat de neeste dierenartsen goed zijn met honden en katten maar ratten niet in hun opleiding hebben gehad. Dit moeten ze namelijk speciaal kiezen en de meeste dierenartsen hebben dat niet gedaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 4:21 pm 

Hoi,

Okey dankje voor de tips! En dat van de antibiotica wist ik niet! :argh:

Beide ratjes zijn uit de opvang van Duiven.
- Ozzy is geschat op december 2013 en Pippin is geschat op februari 2014.

Ik ben naar dierenarts Strijdhagen geweest in Simpelveld en Landgraaf (Zuid-Limburg)

Ik ben op 5 maart de eerste keer naar de dierenarts geweest. Toen heb ik de eerste medicatie kuur gekregen.
Op 20 mei ben ik voor de tweede keer naar de dierenarts geweest en toen dan de tweede kuur gekregen.
Beide kuren moest ik minimaal 10 dagen aanhouden, ik heb deze dan ongeveer 13 dagen aangehouden.

Ozzy is nog heel levendig, rent nog door het loopwiel en klimt nog overal op en onder.
Ze eet en drinkt ook nog goed en speelt nog met Pippin.

Bij het niezen merk je wel soms aan de zijkant dat ze wat kracht aan het zetten is om goed te kunnen niezen.
Bij het ademen is me dit tot nu toe nog niet opgevallen.

De bodembedekking die ik gebruik is, corbo bodembedekking. De kooi is een tralie kooi en te vergelijken met de, Savic Knaagdierkooi Zeno 2.
Ik maak de kooi altijd schoon met afwasmiddel, ik spoel dan alles na tot alle zeep weg is en dan droog ik de kooi volledig.

Hopelijk is het zo duidelijker, en al bedankt voor het antwoorden!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 12, 2015 9:35 am 
Ere-lid

Ben ik eerder vergeten te vragen, als je haar borst, ter hoogte van de longen, tegen je oor houdt, wat hoor je dan? En als ze geniest heeft?
Je zou, naast Bisolvon, ook baby neusdruppels kunnen geven. Eén druppeltje per neusgat, en eerst wachten tot het druppeltje weg is voordat je het andere neusgat druppelt.
Knuf aan beide!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 2:12 pm 

hoi,

Ozzy niest momenteel wel vaker, maar dit is ook met tussen pauzes. Op een gegeven moment is ze alleen maar aan het niezen en daarna helemaal niet.
Hetzelfde als ze ligt te slapen het ene moment hoor je niks en het andere moment hoor je haar echt ademhalen.

Ik heb eens geluisterd, bij haar en vindt het moeilijk te omschrijven. Het hoort een beetje dof/ruis achtig aan.
Het soort geluid dat ze maakt tijdens het niezen hoor je lichtjes terug in de longen.

Ik zal dat met de babydruppels ook een keertje gaan proberen.

Dankje voor de tips!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 23, 2015 8:42 am 
Ere-lid

Ik hoop dat het helpt!

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]