Het is nu ma nov 20, 2017 7:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 16, 2015 8:08 pm 

Hallo,

Allereerst het gaat niet om mijn eigen rat maar die van mijn nichtje. Mijn zus ziet dieren anders dan mij.

Mijn nichtje belde me net dat 1 van haar 2 ratjes "dronken" doet. Ik ben op de fiets gesprongen en gaan kijken. Ik vermoed een MOO. Mijn advies was naar de dierenarts maar het mag niet meer dan €20,- kosten want voor €10,- heb je een nieuwe.

Ik heb een lange discusie gehad om de beste zorg voor het ratje er uit te halen. Als ik zeker weet dat het een MOO is wil ik morgen mijn DA bellen om de juiste medicatie te krijgen zonder consult. Op de hoop dat dat lukt. Ik zal de situatie eerlijk aan de telefoon uitleggen.

Het ratje wijkt af naar 1 kant en loopt rondjes. Ze eet en drinkt normaal. Gaat het loopwiel in en wast haarzelf ook ondanks dat ze soms omvalt. Ze plast in de hangmat waar ze ligt. Ik heb een kort filmpje gemaakt maar het ziet er zo sneu uit dat ik het alleen plaats als ik toestemming krijg.

Het gaat me aan me hart dat dit lieve ratje er zo aan toe is en wil haar graag helpen op bovengenoemde manier. Veroordeel mij hier niet op aub. Ikzelf geef al mijn ratten altijd direct de zorg die ze nodig hebben.

Alvast dank voor jullie hulp!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 16, 2015 8:45 pm 

Nu ik dit terug lees zie ik dat het erg fout overkomt. Ik ben gewoon erg bezorgd en gefrustreerd dat het op deze manier gaat en wil zo graag helpen maar weet ook niet HOE. :nee:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 6:19 am 
Moderator

Wat naar als er iemand is in de familie die anders omgaat met zijn diertjes. Lief dat je zo bezorgd bent en wil helpen.

Je zou kunnen bellen en vragen wat het kost om medicatie te krijgen en een consult omdat je dit vermoed. Meestal is dit wel meer dan 20,00 (zoveel kost een consult vaak en dan de medicatie nog...)

En even heel cru gesteld...Zelfs inslapen kost je in veel gevallen meer dan 20,00 ...Hoe zouden ze dit oplossen dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 8:59 am 
Ere-lid

Goed dat je zo je best voor het kleintje doet! Vraag de da om 2 ab's, Clavubactin en Enrofloxoral zodat de MOO flink aangepakt wordt.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 9:03 am 

Persoonlijk vind ik dat dit soort mensen nog te goed zijn voor een antfarm, die moeten helemaal geen dieren nemen. Hooguit een opgezette. :censuur: Dit gezegd hebbende, jij zit er maar mooi mee. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit je aan je hart gaat. Misschien helpt het als je uitlegt dat het dier doodziek is en, zonder onmiddelijke hulp onherroepelijk dood gaat op een hele nare en pijnlijke manier. Heeft je nichtje al eens oorontsteking gehad? Of een kinderziekte waar ze echt heel beroerd van was? Misschien kun je haar ouders daar aan herinneren, hoe ze zich toen voelden. En dat ze dit nu een klein weerloos dier aandoen. En dat je nichtje dat mee gaat krijgen dat haar ratje in haar handen sterft. Ik ben op die manier ooit een konijn verloren toen ik klein was omdat je in die tijd (40 jaar geleden) nou eenmaal niet met een konijn naar een da ging, ik ben het nooit vergeten. Ik voel nog de machteloosheid van met dat arme doodzieke dier tegen me aan zitten en ik kon niets doen. :( Dat willen ze hun dochter toch niet aandoen?
Mocht op het gevoel werken niet helpen, dan zou ik ze er van proberen te overtuigen om het dier af te staan, er zelf mee naar een goede dierenarts gaan (het hoeft geen MOO te zijn, en met de verkeerde behandeling ben je verder van huis) en het nooit meer teruggeven. En mijn nichtje zou haar ratje bij mij altijd mogen komen bezoeken en knuffelen. Eerlijk gezegd vind ik dit de enige oplossing, want ik ben bang dat medicatie op de juiste manier toedienen ook niet helemaal goed zal gaan. :confused:
Vervelende situatie, ik hoop voor alle partijen dat jullie tot een goede oplossing komen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 9:52 am 
Site Admin

Jolanda M schreef:
Goed dat je zo je best voor het kleintje doet! Vraag de da om 2 ab's, Clavubactin en Enrofloxoral zodat de MOO flink aangepakt wordt.

Het probleem is alleen dat Enrofloxoral niet meer voorgeschreven mag worden, pas na een kweek...
Ik denk ook dat de meeste dierenartsen (terecht) het diertje toch willen zien voor ze iets voorschrijven. Het klinkt wel als een MOO, maar het kan ook iets anders zijn (neurologisch misschien) en dan doe je met verkeerde medicatie meer kwaad dan goed. En die medicatie (ze moeten er ook pijnstilling bij) gaat ook wel over de 20 euro.

Vreselijk als je er zo machteloos bij staat. :( Ik zou inderdaad proberen op hun gevoel te spelen door het te vermenselijken, veel mensen hebben dat helaas nodig wegens een gebrek aan empathie naar andere soorten...

Bikkeltje schreef:
Mocht op het gevoel werken niet helpen, dan zou ik ze er van proberen te overtuigen om het dier af te staan, er zelf mee naar een goede dierenarts gaan (het hoeft geen MOO te zijn, en met de verkeerde behandeling ben je verder van huis) en het nooit meer teruggeven. En mijn nichtje zou haar ratje bij mij altijd mogen komen bezoeken en knuffelen. Eerlijk gezegd vind ik dit de enige oplossing, want ik ben bang dat medicatie op de juiste manier toedienen ook niet helemaal goed zal gaan.

Dit zou nog het beste zijn. :knikt: Nu is het (waarschijnlijk) een MOO, wat als het de volgende keer een operatie is? Ze moeten gewoon geen ratten meer houden. :( En als het voor jou te veel is (want je hebt straks al meer ratten dan de bedoeling was ;) ), laat ze die 20 euro dan betalen voor afstandskosten, dan komen die ratjes maar hier naartoe.
Sterkte. :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 9:58 am 

Ik heb vlug al jullie reacties gelezen en bedankt ik zal later vandaag ze allemaal rustig beantwoorden.

Ik heb mijn DA gebeld en hij heeft spreekuur vandaag dus ik ga er heen met haar. Ze zouden proberen het zo goedkoop mogenlijk te doen.
Als het duurder word betaal ik de rest en vraag ik wel om een "aangepaste" rekening. Hoop dat ze in het vervolg dan wel naar de dierenarts gaan.

Vrees van niet maarja ik heb zo bar slecht geslapen met dat beeld in me hoofd. Dit is namelijk niet de 1e keer en toen liep het fout af.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 3:46 pm 

Even een update over de ratjes:

Ik heb ze alle 2 maar meegenomen omdat een moo besmettelijk kan zijn.
Ik heb de liefste DA ooit. Het is neurologisch wat ze heeft. Wat precies weten we niet. Hersenbloeding een tumor een ontsteking hij vertelde ook iets van kleurstof wat ze gegeten kan hebben en nog een andere aandoening. Ze heeft 2 injecties gehad. Een antibiotica en een pijnstiller als ik het me goed herinner. Straks even nakijken.

Ze moet binnen 48 uur zichtbaar opknappen en dan krijgt ze vrijdag weer antibiotica. Als ze niet opknapt dan houd het op. Dan is het waarschijnlijk ook niet behandelbaar.

Het andere ratje is ook zorgvuldig nagekeken en die is goed gekeurd. Ik heb ze nu alle 2 bij mij thuis staan. Had gebeld over hoe en wat en dat ik ze tijdelijk meeneem om ze goed in de gaten te kunnen houden.

Als mijn zus vanavond thuis ga ik er even heen om alles uit te leggen en uhm tja een gesprekje aan te knopen.

Mijn DA heeft dit alles gedaan voor slechts €24,-. Dat waardeer ik echt enorm want de 2 meiden zijn binnestebuiten gekeerd haha. Oogjes in het donker nagekeken en noem maar op.

Als ik vanavond rust en tijd heb zal ik even iedereen antwoorden en uitleggen waarom ik het zo heb aangepakt. Bedankt voor jullie steun en hulp want ik zie hierboven een aantal goede argumenten die ik in de strijd ga gooien.

Groetjes Tuin.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 8:16 pm 

Even een heel lang verhaal kort samen gevat,

Met dank aan lieve Jill is het gelukt.

Als ze vrijdag niet opgeknapt is van de medicijnen die ze heeft gehad gaan ze naar Jill. Haar grote hart geeft het meisje een 2e kans in plaats van meteen een spuitje.

Dit is mijn nichtje haar eigen beslissing en daar ben ik erg trots op. Ze heeft alles over voor haar ratjes zoals ze zelf zegt. Ook al betekend dat ze afstaan zodat ze mischien beter kan worden om vervolgens weer geadopteerd te kunnen worden. Een hele volwassen beslissing! Ze beseft ook dat ze mischien alsnog een spuitje krijgt maar dan weet ze zeker dat het echt niet anders kon.

Ik ben trots op haar! Ik zal nog laten weten of ze op knapt of dat ze naar Jill gaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 5:15 pm 
Ere-lid

:thumbsup: Fijn dat je nichtje deze beslissing heeft genomen. Ik duim ook dat het meidje snel opknapt!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 5:41 pm 

Wat een topoplossing dames. :thumbsup: Hulde, echt heel goed gedaan. :buiging:
Nou duimen dat het meidje ook opknapt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 5:57 pm 

Ik breng ze zomedeen naar Jill toe.

Wat wel mijn hart brak is dat mijn nichtje daarstraks in tranen mij opbelde. Ik kom geen afscheid nemen sorry. Ik kan het niet aan. De arme meid stikte in het verdriet. :bleh:

Ben al een tijdje foto's aan het maken. Dan laat ik een canvas doek drukken en bij haar thuis bezorgen. Ben zo trots op mijn nichtje. :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 1:29 pm 

Wat dapper van je nichtje. Blijft natuurlijk altijd lastig, maar erg goed dat ze de beslissing heeft kunnen maken in het voordeel van de ratjes.
Bij Jill zitten ze zeker goed, dat is ook weer een opluchting dan. En nu maar duimen! Ik hoop dat ze opknapt. Aan de goede zorgen van jou en Jill zal het niet liggen. :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 4:53 pm 

dappere keuze! Ik ga duimen!

Jill, hoe is het gegaan?

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 5:57 pm 
Site Admin

Toch een MOO, dus nu aan de AB en pijnstilling en hopen dat ze opknapt. :knikt: Ze is ondanks haar gewiebel gelukkig levendig genoeg en nog in staat om goed te eten, drinken en zichzelf te verzorgen.

Tuin, super van je nichtje dat ze dit gedaan heeft en van jou voor alle moeite. :hug:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]