Het is nu zo nov 19, 2017 1:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vlooienplaag.
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2015 6:16 pm 

Hallo,

Ik heb hier best een serieuze vlooienplaag ineens. De oorzaak heb ik inmiddels gevonden. Ze zaten in een product wat je juist voor je ratten gebruikt. (Ik ga geen vingers wijzen al weet ik het zeker)

Sinds 2 weken zie ik mijn beestjes kriebelen en sinds een paar dagen zit me hele huis onder. Ze springen zelfs op mij de krengen.

Nu mijn hulp vraag: hoe kom ik hier van af?

De plaag is voornamelijk boven op de 1e verdieping op de kamer waar de ratten staan. Mijn kat beneden heeft ook vlooien maar boven zie je ze gewoon springen op het laminaat.

Ik zag omgevingsspray maar dat spul is zo giftig dat de dieren niet in de te behandelen kamer mogen. Nu ik dus beste het hele huis spray waar o waar ga ik met mijn 11 ratten en de rest heen? Ik kan hun kooi van 180 lang 180 hoog en 80 diep ook niet even verplaatsen.

Met wat en hoe vaak kan ik de ratten veilig behandelen? Ik heb druppels voor mijn kat altijd in huis maar met dit weer doe ik dat niet in haar nek. Die dampen zijn echt niet goed voor haar. Blijft gif en moet niet voor niks in de nek.
Alle beestjes lekker grondig wassen en badderen wil ik met dit weer ook niet doen. Een aantal vind het denk ik niet leuk en stress is zowiezo al niet goed laat staan met deze hitte.

Voor nu laatste vraag: hoe doe ik dit zo goedkoop mogelijk? Ik moet 19 dieren ontvlooien en het hele huis behandelen. Ik heb het geld er voor over hoor maar dat moet dan wel uit mijn "noodpotje dierenarts" komen wat natuurlijk niet leuk is.

Ik had gehoopt op een in iedergeval wat vriendelijkere reactie van waar de vlooienplaag vandaan komt maar helaas. Dus daar hoef ik zeer niet om hulp te vragen.

Echt alle tips en ideeën zijn van harte welkom. Heb zoiets nog nooit meegemaakt en word er echt naar van.

Profiel  

Berichttitel: Re: Vlooienplaag.
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 9:56 am 
Site Admin

Echt ontzettend naar. :(
Ik weet er (te) weinig van, maar ik zou morgenvroeg een DA bellen voor advies. Als voor ratten ivermectine bv. voldoet zou je hen al kunnen behandelen met antiluchtpijpmijt en dat scheelt weer een stuk in de kosten met bv. Stronghold. Als de hele dierenkamer behandelt moet worden zou ik dat vanaf woensdag doen (dan is het wat koeler) en dan de dieren zo lang onderbrengen in duna's o.i.d. Ik heb een keer vlooien gehad bij de hond en kat en had toen ook ratten (die hadden het niet), na een dag en nacht luchten na gebruik van die omgevingsspray konden ze terug. Misschien zijn er tegenwoordig zelfs veel mildere middelen. Een DA kan je daar het beste in adviseren.

Je ontvlooit je kat dus niet standaard? Zo wel: Alleen als je vlooien ziet, of ook wel preventief?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 11:03 am 

De dierenarts bel ik inderdaad voor advies. De kat behandel ik preventief. Ze had al een pipetje moeten hebben laatst maar met de benauwende hitte durf ik dat niet. Dat spul dampt zo hard dat ze dan in een gifwolk loopt.
De druppels in de nek ontwormen ook. Een alles in 1 pippetje is dat.

Ik heb bij de ratten nog geen vlooien gezien gelukkig. Mischien zitten ze niet graag op ratten. De ratten zitten ook hoog. Zo hoog kan een vlo ook niet springen.

Toen in het product aan de ratten gaf zag ik ze letterlijk door de kooi springen. Ik heb toen gelijk actie ondernomen en de ratten in een duna gezet en de kooi goed schoongemaakt. Ratten nagekeken en hopelijk vlo vrij terug gezet.

Maarja bij elk krabbeltje wat ik ze zie doen schiet ik in de stress. Gelukkig heb ik laminaat dat maakt makkelijk schoon. En als ik ze zie dan plet ik ze morsdood haha.

Mijn zorgen met omgevingsspray is dat het giftig is. Een kind mag niet met het ophedroogde spul in contact komen omdat die de handen in de mond stoppen. Dus neem ik aan dat de dieren daar net zo goed niet tegen kunnen. Ook mag je na het sprayen niet stofzuigen en dweilen dus ik heb geen idee wat te doen. Maar wellicht is er inderdaad iets minder giftigs.

Ik laat morgen wel even weten wat de dierenarts zegt en hoe ik het best kan handelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 11:55 am 
Site Admin

Ah zo. Ja, die pipetjes krijgen ze hier ook (kat en honden). :knikt:
Ik behandel wel 'gewoon' wanneer het nodig is. Ratjes die binnenkomen krijgen ook gewoon hun drupjes antiluchtpijtmijt nu. Ik ben daar juist in de zomer nog strikter mee. Ik weet niet zo goed wat schadelijker is. Vlooien/luizen/mijt gedijen natuurlijk goed bij warm en vochtig weer, ik denk niet dat het middel erger is dan de kwaal maar daar kan de DA je wellicht beter over adviseren. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 12:37 pm 
Opperfikkiestoker

Zo te horen zijn het geen rattenvlooien (heb ik ook nog nooit van gehoord). Het zijn waarschijnlijk gewoon kattenvlooien.
Komt jou kat wel eens boven?

Vlooien leven namelijk niet op hun gastheer maar in de omgeving, dus bijvoorbeeld in de kattenmand/in tapijt ed. Mensen zullen ook zelden last hebben als hun kat vlooien heeft omdat die kat in de zelfde omgeving zit. Dus de vlo kan gemakkelijk steeds even op de kat springen. Op moment bijvoorbeeld dat het de eigenaren een weekje op vakantie gaan, en de kat gaat ook uit logeren. Dan kan het bij terugkomst zo zijn dat er sprake is van een vlooien 'plaag'. De vlooien zijn hongerig en bespringen letterlijk alles wat ze tegenkomen dus ook mensen. Maar ze zullen niet op mensen overleven. Maar dan zie je ze dus echt springen en voel je ze op je zitten/bijten.

Als jij beschrijft dat ze uit een verpakking komen, dan denk ik dat het ook katten/honden vlooien zijn die 'honger' hebben en daarom zo rondspringen/bijten maar ze hebben daar geen geschikte gastheer. Ik zou de ratten behandelen (allemaal) met ivermectine (dosis naar gewicht) en de schoongemaakte kooien tijdelijk in een andere kamer zetten. Dan de kamer grondig reinigen en eventueel met zo'n spray. Na aantal dagen ratten en kooien weer terug. Dan zou je er wel vanaf moeten zijn. Omdat vlooien niet de gastheren van ratten zijn, zal het voldoende zijn om ze de ivermectine te geven (als ze dan worden gebeten dood dat de vlooien) en de kooi goed schoon te maken.
Wel moet je ook de kat mee behandelen omdat je anders kunt krijgen dat die ze weer gaat herbesmetten.

Voor de kat, die pipetjes (stronghold?) helpen wel tegen plat en rond wormen maar niet tegen lintwormen. Ik zou met de inenting je kat ook jaarlijks laten ontwormen (pilletje) en als ze buiten komt/jaagt nog vaker want lintworm wordt overgedragen via besmette prooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 2:06 pm 

Wat een duidelijke uitleg Vera.

Mijn kat komt niet buiten en ook niet boven. Mijn konijn die onder in de grote kooi woont word echt belaagd. Ik ga hem zo onder de douche weer goed afspoelen. Arm ding is helemaal van slag van het gekriebel op hem.

Ik kan de kooi niet zomaar verplaatsen 180 bij 180 bij 80 is echt groot. Wel kan ik een ferret nation van 3 verdiepingen op een andere kamer zetten en een rs. Dan kan ik de grote kooi ook eventueel sprayen. Zitten toch wat naden en kiertjes in zo een alu. Of uit elkaar en buiten met de hoge druk spuit grondig doen.

Ik bel morgen zowiezo de DA voor advies. Mijn vogel zit los en weet niet in hoeverre spray op de grond giftig is voor hem.

De kat krijgt broadline. Werkt ook tegen lintworm, gastro intestinale nematoden, blaaswormen, vlooien en preventie van hartwormziekte.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 2:56 pm 
Opperfikkiestoker

Hmm, ik kende broadline niet, dus ik heb het even opgezocht. Het heeft als werkzame stof fipronil. Het is dus hetzelfde als frontline. Veel vlooien/wormen zijn resistent tegen fipronil dus ik zou ook overwegen om eens een andere toe te dienen en te kijken of dat misschien beter helpt? En als het wel goed werkt vooral gebruiken hoor. Ik weet ook niet alles precies. Ik zeg eigenlijk ook maar na wat ik hoor ;)
In DK Lunetten raden wij het de mensen af, om iets met werkzame stof fipronil te gebruiken (wordt ook niet verkocht daar).

Succes in ieder geval!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 4:19 pm 

Jeetje wat vervelend!
Als je echt een vlooienplaag hebt kan het heel lastig zijn om het onder controle te krijgen.
Ik ken zelfs mensen die uiteindelijk een professioneel verdelgingsbedrijf hebben moeten inschakelen.
Ik sluit me aan bij voorgaande adviezen.
Ik ben bang dat het al met al wel wat zal gaan kosten :(
Waar je met het bestrijden ook rekening mee moet houden is dat vlooieneitjes gelegd worden op en in rustige plekken zodat ze rustig kunnen ontwikkelen. Denk aan bv achter en tussen plinten/in hoekjes van kasten/tussen boeken/ in het tapijt enz enz.. De eitjes kunnen hier zeer lang overleven en heel veel middelen werken hier gewoon niet afdoende tegen. Dat maakt waarom het zo moeilijk is om een plaag te overwinnen. En als je het in 1 kamer van je huis hebt is de kans groot dat het in de rest van je huis ook al zit.
Kijk inderdaad uit met alle middeltjes die je in de winkel kunt kopen. Heel veel zijn de vlooien al resistent tegen en dan kost het een hoop geld en heb je nog steeds veel vlooien...
Ik gebruik zelf bij onze hond een pil (bravecto) Ook dit is natuurlijk hartstikke gif net als de pipetten, maar je hebt dan geen last van de dampen en vieze natten plekken in de nek zoals bij de pipetten
Heb je een stoomreiniger? Daarmee zou je in de kamer en in de kooi al een hoop eitjes kunnen doden.
Ik wens je heel veel sterkte.
Dit is zeker niet leuk!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 10:06 pm 

Ik had voor Broadline juist een andere met een andere werkzame stof. 1 keer in de zoveel tijd moet je toch iets anders nemen ivm resistentie dacht ik?

Die stoomreiniger is een goed plan Jetski. Ik ga morgen direct even kijken in de winkels. Dat het wat gaat kosten geeft niet hoor maar ik was bang frontline oid voor de ratten te moeten gaan nemen en dan zijn 11 pipetjes best prijzig. Plus nog 8 andere dieren en iets voor het hele huis. Ik had een uhm paniek aanval toen ik die vlooien allemaal zag :oops:

Heb ook een goed gevulde DA pot voor alle beestjes maar die houd ik graag zo vol mogelijk. Logisch met 11 ratten hihi. Maar €200,- aan ontvlooi kosten in de maand vind ik een aardig bedrag maar ben nu al gerust dat ik daar niet in de buurt kom al had ik het graag.

Weet je een goede stoomreiniger toevallig?

Ontzettend bedankt voor alle informatie tips en do's en dont's. Ik ben er al een stuk rustiger onder en heb er vertrouwen in dat ik er van af kom.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 11:24 pm 

Heb al een stoomreiniger besteld. Met diverse opzetstukken en ook een stok enzo voor de vloer. Dinsdag word hij bezorgd. Ga ik meteen me hele huis stomen haha.

Blij dat ik een ontvochtiger heb. :whaha:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2015 11:33 am 

Had mijn DA even gebeld en advies is het volgende:

De ivermectine kan ik aan de ratten geven. Omdat ik geen vlooien op ze vind was het advies om het verdund te geven en de ratten even appart dat ze het niet bij elkaar gaan afwassen. Ik kan de muizen en mijn egeltje er ook mee behandelen indien nodig.

Konijn krijgt stronghold en de kat broadline. Stoomreiniger was een hele goede. Eitjes twijfelde hij of die kapot gaan maar de larves zeker.

Verder dus goed stofzuigen stomen en dan moet het toch redelijk snel overgaan. Ik zal hij blijven posten hoe het gaat met de bestrijding.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2015 11:35 am 

Oja, omgevingsspray gaat hier niet lukken vanwege de vissen en de vogel. Dat spul is veels te giftig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2015 4:29 pm 
Opperfikkiestoker

De ivermectine voor de ratten niet verdunnen hoor! Dan werkt het niet (tegen ongedierte) en je dient ze wel gif toe. Dan kun je het beter niet geven want heeft toch geen effect en doet misschien wel kwaad. Ook zou ik het eng vinden ivm resistentie maar ik weet niet hoe snel dat gaat met vlooien en ivermectine.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2015 4:30 pm 
Opperfikkiestoker

Verder duim ik dat je er snel van af bent natuurlijk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2015 6:46 pm 
Site Admin

Ivermectine verdunnen is niet handig inderdaad. Juist antiluchtpijpmijt is behoorlijk accuraat te doseren, een onderdosering doet niks (meer kwaad dan goed, zoals Vera al uitlegt). Hier geef ik de ratjes na het toedienen altijd even iets lekkers met zijn allen, dan hoeft niet iedereen apart. :)
Ik hoop dat je met de stoomreiniger en alle verdere maatregelen een heel eind komt. Veel succes!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]