Het is nu wo nov 22, 2017 3:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gedrag afleren
BerichtGeplaatst: wo jul 15, 2015 6:13 pm 

Hoi!

3 van mijn 4 ratten hebben een nogal vervelende gewoonte op het moment dat ze uit de kooi zijn.
Ik zou ze dit graag afleren, ook voor hun eigen veiligheid.. maar ik weet niet goed hoe.. iemand tips?

2 van mijn ratten hebben de vervelende gewoonte van de bank naar de kooi van mijn andere groep te springen. Dit is bijna een meter ver. Ik vind het erg gevaarlijk, want wat als ze misspringen. Daarnaast kan het zijn dat een rat uit de andere groep ze grijpt als ze op de kooi lopen, ze bumble feet krijgen, of met een pootje vastkomen te zitten en vallen.
De kooi verplaatsen kan niet, en de bank is verplaatsen is ook geen optie.
Vaak ga ik op het hoekje zitten vanwaar ze springen, maar ik heb het idee dat het dat alleen maar leuker/interessanter maakt.

De andere rat heeft ontdekt dat het stukje van de bank naar de grond erg makkelijk de overbruggen is.. Ze springt constant van de bank af. Ons huis is totaal niet rat-proof, al te beginnen met de gleuf onder de bank waar ze onder kan en we haar niet meer onderuit kunnen krijgen. Hoe mega schattig het sprongetje ook is dat ze maakt, toch ben ik er niet blij mee.

Iemand ideeen hoe ik ze deze dingen af kan leren? Vaak zet ik ze na een paar keer springen (naar de kooi of van de bank) terug in het hok en is de speeltijd klaar, maar dit is niet ideaal natuurlijk en lijkt ze ook niet veel te doen of af te leren.

Profiel  

Berichttitel: Re: Gedrag afleren
BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 3:08 pm 
Opperfikkiestoker

Nee, dit is vrijwel niet af te leren. Deze verleidingen zijn te groot om niet te doen. En als ze eenmaal ontdekt hebben dat ze dat kunnen (dat ze de afstand redden met springen) blijven ze het doen.
Hier probeer ik ook altijd te voorkomen dat ratjes doorhebben hoe laag de bank is, als ze dat eenmaal weten is er geen houden meer aan.

Kun je ze niet op het bed (met een deken/sprei eroverheen) los laten lopen? Dat werkt hier gelukkig dan weer wel.

En van een rondje op een andere kooi maken krijgen ze geen bumblefeet hoor ;) die van mij lopen dagelijks op hun eigen kooi (en ja, dan wordt er ook wel eens in een teentje gebeten, ach des te eerder leren ze het af) en ik heb nog nooit bumble feet gehad. Het is wel een verschil of ze er 24/7 op zitten of alleen wel eens een rondje op lopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 9:57 pm 

Bedankt voor je reactie Vera!

Ik ben een beetje extreem met gezondheids dingen misschien. Ik heb nog nooit ratten met bumble feet gehad maar wil het kosten wat kost voorkomen.

Helaas hebben ze het allemaal in een seconde ontdekt. De twee springers hebben het met meteen de eerste sprong gered, en de rat die door de kamer banjerd heeft het ook bij toeval ontdekt geloof ik. Ik ga dan inderdaad het bed maar proberen.

Het blijft toch altijd wel dubbel want hoe trots ik ook ben op mijn springers (stiekem natuurlijk) ben ik er niet blij mee dat ik er de hele tijd achteraan kan gaan.. en hetzelfde met de rat die op de grond gaat. een enorm schattig hopje maakt ze, maar voor haar eigen veiligheid mag ze het gewoon niet.

Dan ga ik maar voorkomen dat ze kunnen springen door ze ergens anders te laten lopen denk ik..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 11:22 pm 
Opperfikkiestoker

Of heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om ze in de gang los te laten lopen (kussentje/dekentje voor jou)? Ik heb bijvoorbeeld geen gang maar veel mensen wel :clown:

En opzich is het goed om op de gezondheid van je ratjes te letten, alleen kun je soms te voorzichtig worden. Is niet erg, dan moet je het gewoon vragen en remmen wij je desnoods wel af. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2015 12:07 pm 

Hihi dat is goed. Ga ik meteen mijn volgende vraag posten vandaag. :-)

Een gang hebben we ja, volledig met vloerbedekking. We hebben die in het verleden wel eens gebruikt ja. Eerst een stofzuig beurt en toen overal huisjes, speeltjes, kussens en lekkers... gingen ze de vloerbedekking lostrekken :S

Maar nieuwe ratten, nieuwe kansen.. ik ga het maar weer eens proberen denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 18, 2015 5:35 pm 

Geen tips... ik kan je alleen maar sterkte wensen.
Leuk he ratten :whaha: (leedvermaak)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2015 8:08 pm 

Hehe dankje wel Rian :visopkop:

Ze zijn stiekem allemaal wel vet schattig. Ik denk dat het misschien ook wel verveling is. Ik ben niet zo'n ster in het leuk decoreren van de bank voor ze, en aangezien ze de bank iedere dag zien, is het ontdekken van een ander stuk huis wel interessanter natuurlijk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]