Het is nu vr nov 24, 2017 2:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 03, 2015 10:26 pm 

Hallo,
Ik heb enkele weken geleden 2 ratjes gevonden op een veld. Inmiddels zitten ze in een mooie grote kooi met een huisje, hangmatten, speelbal, klimtouw, trapjes, loopplankjes, kartonnen doos etc., dus je zou denken dat ze genoeg te doen hebben.
Het valt me op dat ze eigenlijk heel veel slapen en weinig 'spelen'. Ik lees dat je ratjes moet prikkelen, zodat ze lekker gaan spelen, maar ondanks dat de kooi vol staat met spullen, spelen ze nauwelijks.

Is dit normaal?
Ook vind ik het vervelend dat als ik ze uit de kooi haal en ze op de bank los laat lopen, ik altijd kleden neer moet leggen en zelf altijd helemaal onder de urine zit. Is dit ook normaal of komt dat ergens door? Ook plassen ze gewoon in hun hangmat en stinkt hun kooi altijd naar urine, ondanks dat ik hem regelmatig (2x per week) schoonmaak, ook de tralies ed.

Ik ben een leek op dit vlak, dus misschien doe ik dingen wel verkeerd. Graag hoor ik of het bij jullie ook zo is en tips zijn welkom..
Groetjes wendela

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 12:04 am 
Site Admin

Hoi Wendela, zijn dit de ratjes die los van elkaar gevonden zijn door jou en een buurtgenoot en daarna bij elkaar zijn gezet? Is dat verder wel goed verlopen en ben je er heel zeker van dat beide ratjes hetzelfde geslacht hebben? Maken ze verder een gezonde en alerte indruk op je? Glanzen de oogjes en de vachtjes, zitten ze goed in hun vacht (ligt deze glad en zijn er geen kale plekken)? Is hun ademhaling hoorbaar of heel zichtbaar (in de flanken)? Is hun ontlasting stevig?

Het kan natuurlijk zijn dat ze op leeftijd zijn en/of niet fit zijn (of mogelijk zwanger?) en dat ze daarom weinig actief zijn. Heb je misschien foto's of nog liever een filmpje waarop ze te zien zijn? Dan kunnen we aan de hand daarvan misschien iets beter adviseren. :)

Het druppelen van urine is normaal rattengedrag, daarmee markeren ze jou en hun omgeving.
Waarmee maak je de kooi schoon? Als je dit met sterk ruikend schoonmaakmiddel doet zullen ratten alleen maar hun best gaan doen om hun eigen geur meer te verspreiden en gaan ze dus sneller weer ruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2015 10:09 pm 

Hoi,
Ja, dit zijn de ratjes die door mij en een buurtgenootje zijn gevonden. De introductie is erg goed verlopen, af en toe kwam er wel een hoop gepiep uit de kooi, als ik dan ging kijken was er eigenlijk weinig aan de hand. Na 2 dagen heb ik ze samen in de kooi laten slapen (dan was ik er dus niet bij om in te grijpen), maar dat is uitstekend gegaan.

Ik ben er vanuit gegaan dat ze van het zelfde geslacht zijn, omdat ze allebei bij hun kontje/begin van de staart 2 enorme (in verhouding dan..) soort ballen hebben zitten. Dan zijn het toch mannetjes????
De dierenarts schatte ze ongeveer een jaar en vond ze gezond. Op mij maken ze die indruk ook. Hoewel hun vacht niet echt mooi glanzend is, eerder een beetje pluizig. Ze hadden toen ze gevonden zijn wat kale plekken, maar die zijn inmiddels weg. Ook zijn ze behandeld tegen mijt.

Het is overigens niet zo dat ze de hele dag slapen, ze klimmen ook door hun kooi, de tunnel en de plankjes, maar ik bedoel eigenlijk dat ze niet spelen. Ik heb speeltjes in de kooi, maar daar doen ze niks mee. Nu weet ik niet precies hoe een ratje speelt, maar in mijn optiek spelen ze dus niet.

De urine moet ik dan maar voor lief nemen, maar vind het wel een beetje een naar luchtje. De kooi maak ik schoon met warm water en een scheutje schoonmaakazijn. Vaak stinkt het na een dag al weer en zou ik het liefst de kooi weer schoonmaken :lol: , maar dat doe ik niet, wat een karwei..

Waar kan ik kunststof plateau's kopen? Hier zijn ze nergens te krijgen in dierenzaken...Zeeland he!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 06, 2015 12:41 am 

Hey!
Je zit in Zeeland!
Ik weet niet waar je in zeeland zit,
Maar ik zit in Yerseke
Kunstof plateaus kun je oa krijgen bij fretten.nl
Je mag altijd even bij me langs komen met je boys opdat ik ze even kan bekijken
Ik ben niet "de expert"op ratten gebied, maar denk dat ik inmiddels genoeg ervaring heb opgedaan om in elk geval de meest voor de hand liggende problemen te kunnen herkennen
En wbt het spelen van jou ratten....
Ik heb zelf ook boys en mijn ervaring is dat het meestal gewoon een stelletje luie donders zijn
Behalve als het om eten gaat dan...... :whaha:
Ik wil als je niet te ver weg zit ook best eens bij jou langs komen en te kijken hoe je ze heb behuisd
Want wat jou een ruime kooi lijkt kan toch te klein zijn
Je geeft geen informatie over je bodembedekking enz
Ik heb 3 boys van ca 1 jaar in een halve tower zitten
Gebruik ecobed als bodem en corbo in de toiletten
Ik doe 1x pw (door de weeks) de pateaus afnemen met gewoon wat warm water en verschoon dan ook de toileten en haal een doekje door de sputniks
en 1x per 1 1/2 a 2 wkn verschoon ik de hele kooi (bodem tralies enz worden dan gesopt en ik ruik mijn boys nauwelijks
Zoiezo is het verstandig om wat op je bank te leggen als je ze los laat hobbelen,want behalve dat ze kunnen plassen zijn ze vooral heel goed in tunnels in je bankstel knagen
(niet dat een kleed garantie geeft dat je bank gaten vrij blijft hoor...)
In elk geval zit je hier op het forum prima voor raad en daad
En nogmaals ik zit ook in zeeland dus schroom niet om mij om hulp te vragen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]