Het is nu za nov 25, 2017 9:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2015 12:30 am 

Hallo allemaal,

Ik kan wel wat hulp gebruiken bij het volgende probleem, 1 van de 3 ratjes knaagt door de plastic bodem heen en aan het tralies wat eronder zit. Op zich vind ik hdt niet heel erg, ratjes knagen nou eenmaal, maar ik heb sterk het idee dat ze het obsessief doet, ze knaagt namelijk rustig een uur door en aan de tralies knagen lijkt me helemaal niet goed voor de tandjes.

Over mijn ratjes:
3 dames die uit een opvang komen, geschatte leeftijd 9-12 maand.
1 red eyed devil genaamd muis
1 wit/creme jappaner genaamd frutsel, zij is vermoedelijk slechtziend/blind
1 wildkleur genaamd wildje, van haar denk ik dat zij de baas is en zij is degene die knaagt.
Het verhaal is dat ze in een opwelling zijn gekocht en men er geen tijd meer voor had. De opvang beschreef ze als nieuwschierig en tam. Bij ons willen ze nauwelijks uit de kooi komen (wordt aan gewerkt) en bleek dat 1 van de drie slechtziend/blind is.
Het lijkt mij een stabiel groepje, ze slapen samen, spelen samen, vechten niet, af en toe ligt er ergens 1 alleen te slapen en ze hebben heel enkel wat strubbelingen over wie de baas is.

Mijn oplossingen:
- grotere kooi, deze is ongeveer 100 cm breed, 50 cm diep en 120 cm hoog, de oude was een stuk kleiner maar met plastic bak waar ze in 3 dagen een gat had geknaagd waar ze door heen kon.
- meer en meer klim, klauter, verstop mogelijkheden
- meer knaagmatriaal op verschillende plekken in de kooi en ook op de plekken waar veel aan de bodem geknaagd wordt, ik gebruik vooral fruithout uit eigen tuin.
- voedselverrijking dmv strooien id kooi, verstoppen in wc rollen enzovoorts.
- verschillende tijden van voeren geprobeerd.
- bakken om in te graven.
- geen wisseling van kooi-inrichting, veel wisseling of alleen af en toe maakt ook geen verschil.
- zodra ze wakker zijn aandacht geven.

Niks heeft tot nu toe geholpen. Soms krijg ik het idee dat ze er echt uit wil, maar ze is een keer per ongeluk uit de kooi gevallen en na een half uur op de grond te hebben gescharreld wou ze niks liever dan weer terug.
De plastic bak die er nu inzit wordt binnen kort vervangen door een plaat waar we een metalen strip op willen plaatsen tegen het knagen. Ik hoop dat het knagen dan ophoudt/minder wordt, maar ik ben me er van bewust dat het alleen symptoom bestrijding is en geen oplossing.

Over mijzelf: ik heb lang ratjes gehad, altijd vrouwtjes, ik hoop dus te denken dat ik wel iets ervaring heb, maar ik heb nog nooit een 'probleem' gehad.

Hopelijk heeft iemand een tip of kunnen we idee├źn uitwisselen.

Alvast bedankt!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]