Het is nu za nov 25, 2017 11:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zo in dubio..
BerichtGeplaatst: vr sep 11, 2015 7:57 am 

Even weer een bericht van mij.
Helaas iets minder vrolijk, want ik ben ontzettend in dubio..
Xero en Xedd, mijn 2 oudjes, hebben inmiddels allebei wel last van achterhandsverlamming.
Bij Xero is het wel veel verder ontwikkeld dan bij Xedd, Xedd begint er nu echt pas mee.
Bij Xero ziet het er echter zo naar uit, dat zijn achterlijfje ook wel eens omgedraaid is enzo. Ik ben er al eens mee naar de DA gegaan, maar toen was het nog in het beginstadium. Hij vertelde mij om terug te komen wanneer mijn ratjes niet meer zouden eten en drinken.
Dit doen ze echter allebei nog super, en ik heb ook echt het idee dat Xero geen pijn heeft, hij is nog actief, eet en drinkt en knuffelt met Xedd, slaapt niet meer dan normaal etc.
Het ziet er alleen zo verschrikkelijk naar uit en ik kan uiteindelijk niet bepalen voor hem of hij er last van heeft.

Waar trek je de lijn? Wanneer laat je zo een beestje inslapen?

Een andere bijkomstigheid is natuurlijk Xedd. Hij is in het beginnende stadium en ik ben zo bang dat hij alleen komt te zitten. Xedd is echt een aandachtsgericht ratje, en ik vermoed ook dat hij helemaal wegkwijnt zonder zijn broertje. Natuurlijk knuffel ik heel erg graag met hem, maar dat is niet te vergelijken. Bij Aramis en Porthos wegzetten, is nog altijd geen optie. En het klinkt misschien vreemd, maar ik gun het ze zo, om samen te gaan. Ze zijn al hun hele leven samen, tolereerden geen andere kooigenootjes, dus ik zou het zo fijn voor ze vinden als geen van beiden in een lege kooi verder moet.
Ik ben bang dat Xero straks wel ineens veel pijn heeft, en wil dat liever nu voorkomen. Maar aan de andere kant wil ik het ook graag zo lang mogelijk rekken, zodat Xedd niet alleen achter hoeft te blijven. Geen van beide opties zijn eerlijk natuurlijk en ik voel me ook wel ontzettend schuldig dat ik gewoon geen besluit kan nemen.
Verder is er ook de angst dat als ik naar de dierenarts ga, vandaag of morgen, dat ik weer wordt weggestuurd met de mededeling dat ze nog goed eten en drinken en nog superlevendig zijn, dat weet ik wel, maar hoe lang nog en vanuit mijn gevoel handel ik liever wanneer het nog iets te vroeg is..

De drama van de ratten oudsten..

Profiel  

Berichttitel: Re: Zo in dubio..
BerichtGeplaatst: vr sep 11, 2015 10:31 am 
Ere-lid

Naar die zorgen :| Ik denk, denk heh, dat hij er idd geen last van heeft als hij zo gedraaid ligt. Ik denk niet dat hij anders zo rustig zou blijven liggen. Ik heb een kat gehad, Diablo, waarvan de rechtervoorpoot 'dood' was. Hij kon zo gedraaid liggen dat zijn rechterschouder op de linker lag. Heel naar om te zien maar hij had daar totaal geen last van.
Jij kent hem echter het best, als je geen pijn in zijn oogjes ziet, of aan zijn lichaamstaal, mag je er vanuit gaan dat hij ook geen pijn heeft.
Zolang hij maar happy en vrolijk is en zijn ding doet. Let wel goed op blaasinfectie en schuurplekken.

Lastige altijd met 2 ratjes is dat er altijd 1 overblijft. Kijk eens rustig rond bij de opvangs of er niet een oudje zit die mogelijk kan matchen.
Knuf!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 11, 2015 12:10 pm 

Eens met Jo. Ik heb hier twee halfwilde hoogbejaarde dames met achterhandverlamming, de een een stuk erger dan de ander. En die schuifelen vrolijk met de rest mee. Zolang ze eten en zich goed voelen, zich nog schoonhouden en geen schuurplekken krijgen is achterhandverlamming meestal geen punt voor een rat, ze hobbelen gewoon door. Eventueel kun je omegamatrix geven van rejuvenal. o.a. verkrijgbaar bij vitamins.nl. Het is zuivere haaienkraakbeenolie in capsules dat echt effect heeft bij achterhandverlamming. Het verbetert de prikkeloverdracht in de zenuwen. Het is niet goedkoop, en het kan achterhandverlamming niet genezen, maar het vertraagt wel het proces en geeft je rat meer bewegingsmogelijkheden. Ze mogen elk 2 druppels per dag (capsule lekprikken met een naald en over een koekje oid druppelen, ze vinden het lekker). Het restant mag naar de anderen, het is erg goed voor ze en ze worden er superzacht van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 11, 2015 3:59 pm 

Hartstikke bedankt voor de reacties, ik zal zeker de tip van het olie gebruiken!

En nee, ik zie inderdaad geen pijn, niet in zijn oogjes, maar ook het gedrag wat hij voorheen heeft vertoont, toen hij wel pijn had, laat hij niet zien.
Ik check inderdaad op schuurplekjes en zijn vachtje houdt hij ook nog goed schoon.

Wat betreft het afstruinen van een opvang, dat houd ik zeker in mijn hoofd, maar na dat de introductie met de drie musketiers is misgelopen, blijf ik het echt dood eng vinden. Wat dat betreft baal ik er ook zo van dat mijn 4 mannen het gewoon vertikken om bij elkaar te komen. Het is wel zo dat Xedd de meest tolerante heer is, dus mocht het inderdaad zo zijn dat ik de situatie voor Xero niet meer ratvriendelijk vind, dan hoop ik dat er voor Xedd nog wel ergens een maatje te vinden is.
Voor alsnog blijf ik het wel aankijken. Ik blijf bij mijn gevoel, zijn hartje en hoofd zeggen allebei nog fanatiek ja. Het is alleen zo jammer dat zijn achterpootjes iets anders zeggen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2015 9:46 am 
Ere-lid

De olie is idd een goede, Murphy krijgt dit nu ook vanwege de spieren in z'n achterpoten.
Blijf bij je gevoel, je weet echt wanneer het niet meer gaat. :hug:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2015 8:02 pm 

Hee ik vroeg me laatst nog af of ze er nog waren... fijn om over ze te lezen!
Ik heb nog een broer, die heeft al heel lang een verlamde achterhand, die langzaam steeds erger wordt.
Ik zit een beetje met hetzelfde. Toen het zo heel warm was heeft ie het even zwaar gehad maar nu is ie toch weer happy, zeker nu de mannengroep naar een kooi met meer bodemoppervlak verhuisd is.
Ik denk altijd maar: die achterhandverlamming doet geen pijn. Dat heeft wel eens het gevolg dat je een soort vreselijk uitziend mager zombie-ratje in de kooi hebt rondhobbelen... Maar ze kunnen nog zo genieten, van een hapje, of een kriebel.
Ben het ermee eens dat je als eigenaar je gevoel moet volgen. Jij kent hem, dus kunt het beste inschatten hoe het met hem gaat...
Ik vind het niet ondenkbaar om een rat op deze leeftijd alleen te laten zitten, misschien vind Xedd die rust wel fijn en doe je hem helemaal geen plezier met een intro. Ook daarvoor moet je weer goed naar je rat kijken en zien wat het met hem doet om alleen te zitten, als het zo ver is.
Een andere optie is ze tegelijk in laten slapen, dan ben je voor Xedd misschien wat vroeg, maar hij merkt daar niets van. Ligt er natuurlijk wel aan hoe lang Xero nog 'meegaat' en hoe het dan met Xedd is.
Veel sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2015 1:57 pm 
Site Admin

Rapalje schreef:
Ik vind het niet ondenkbaar om een rat op deze leeftijd alleen te laten zitten, misschien vind Xedd die rust wel fijn en doe je hem helemaal geen plezier met een intro. Ook daarvoor moet je weer goed naar je rat kijken en zien wat het met hem doet om alleen te zitten, als het zo ver is. !

Dat zou voor mij echt nooit een optie zijn... Juist zo'n oudje niet. :( Juist niet als ze verder al wat slechter zijn en het moeten hebben van wat extra hapjes, papjes, knuffels en vooral: van lekker slapen en snoozen met een soortgenootje en de wasbeurtjes onderling. Hun wereldje wordt dan al kleiner en stiller, dan is een maatje toch juist onontbeerlijk. Nee, ik zou een rat eerder laten inslapen dan alleen laten zitten op hoge leeftijd. Dat vind ik echt rat-onwaardig.

Introduceren kan je nog proberen, soms reageren ratten heel anders als ze wat ouder zijn en/of een maatje hebben verloren.

Verder: Je kent inderdaad je dieren het best en de grens ligt bij ieder mens maar ook bij iedere rat anders. Sommige ratten vinden het zelf echt verschrikkelijk om beperkt te zijn in hun bewegingsvrijheid, daar hak ik eerder een knoop door dan bij een ratje die nog tevreden heen en weer schuifelt en geniet van wat er nog wel is en kan.
Veel sterkte! :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2015 3:17 pm 

Ik heb de knoop doorgehakt..

Gisterenavond heb ik bij Xedd een bultje ontdekt. :(
Natuurlijk blijft het een moeilijke keuze, maar dit maakt het wel iets makkelijker om straks naar de dierenarts te gaan en van beide heren tegelijkertijd afscheid te nemen.
Doet me echt heel veel pijn, maar ik denk dat dit wel het beste besluit is, voor beiden.
Daarnaast lijkt Xedd veel sneller meer last van zijn achterhandsverlamming te krijgen dan Xero, en in tegenstelling tot Xero heb ik het gevoel dat hij er veel minder vrede mee heeft.

Misschien dat ze nog wel een tijdje er tegenaan kunnen, maar nadat ik die bult voelde, heb ik besloten dat het genoeg is zo. Nog lijkt Xedd geen last te hebben van die stomme bult, maar dat houd ik liever ook zo.

Ik probeer er maar vrede mee te hebben dat ze samen kunnen gaan, hoe vreselijk moeilijk dit ook is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2015 4:31 pm 

Heel veel sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 19, 2015 9:08 am 
Site Admin

Moeilijk hoor. :( Het kan een troost zijn dat ze samen gaan, maar het is wel een dubbel verlies en dus heel zwaar. Heel veel sterkte! :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 5:57 pm 

Heel veel sterkte.... Deze beslissing heb ik een poos geleden gemaakt, onze broertjes konden en mochten niet gescheiden worden, herintro was uitgesloten. Ik heb ze nog een paar maanden mogen vertroetelen en samen hebben ze hun oude dag met hun tweetjes geleefd. Heb intens van ze genoten en zij van mekaar, heel mooi.
Vijf weken geleden de vreselijke stap moeten nemen en ze moeten laten gaan, dat deed verdomde pijn, maar het was klaar, ze waren klaar met hun leven hier en toe aan hun nieuwe leven over de Bridge. Het blijft een pijnlijke beslissing, maar nu, na een paar weken kan ik het beginnen te accepteren, maar pijn doet het nog steeds.
Jij ziet wanneer het tijd is om te gaan, geloof me, ze laten het je weten.
Sterkte... :hug:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]