Het is nu ma dec 18, 2017 4:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2015 3:56 am 

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag een nieuw lid op dit forum, omdat ik momenteel met me handen in het haar zit!
Mijn vriend en ik hebben een aantal ratten, waarbij 4 vrouwtjes samen zitten in een enorme kooi.
Nu zit er een ratje bij die constant knaagt aan alles, niet opgepakt wil worden, weg rent, vluchtroutes zoekt, hard gilt als je dr wilt aaien etc.
Ik kan er soms helemaal niks mee, en de andere keer iets meer.. het is een nog vrij jonge rat ik denk nu 4 of 5 maanden oud.

In het begin had ze n vriendinnetje in de kooi, degene die we erbij hadden gekocht. Echter is deze rat overleden en zat mijn ratje er boven op toen ze dood was.
Toen hebben we een nieuw maatje voor der gehaald, en deze ratjes zochten elkaar constant op en het was echt heel leuk om te zien.
Nu is het vriendinnetje van het "probleem" ratje zwanger geraakt, en heeft inmiddels 9 gezonde rittens!
Ik merk dat mijn ratje heel erg wil ontsnappen, alles kapot knaagt, en alleen maar wil ontsnappen.

Dit ratje is perongeluk zwanger geraakt door ons mannetjes rat, waardoor het gedrag nog eens versterkt werd.
Een tijdje terug hadden we ze even bij elkaar gezet op de bank, om te zorgen dat ze niet vervreemd raken van elkaar en dit ging goed.
Echter deden we dit vandaag weer, en ging mijn ratje haar vriendin aanvallen en bijten waardoor we ze uit elkaar moesten halen.
Ik moet er wel bij zeggen, dat mijn ratje vandaag bevallen is van 13 rittens, en misschien hormonen het gedrag versterken.

Nu is het ook nog eens zo dat ze constant zoekt naar vlugroutes en niet echt omkijkt naar haar rittens!
We hebben haar in een andere kooi gedaan met haar rittens, waarbij ze ook nog eens ontsnapt is..

Al om al, vind ik het een hele lastige situatie, en vind ik het vooral verschrikkelijk voor mijn ratje.
Ik wil zo graag dat ze een gelukkig en fijn leventje bij ons kan leven, maar op deze manier heb ik het idee dat het alleen maar een hel voor dr is.

Hopelijk hebben jullie tips!! Ik hoor ze graag!!

Groetjes Pansje
ps. het ratje is altijd wel wat voorzichtiger geweest dan de rest.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2015 8:43 am 
Site Admin

Het belangrijkste eerst maar: Als ze net bevallen is is de rest sowieso latere zorg en is het nu een kwestie van haar een zo rustig mogelijke omgeving bieden zodat ze hopelijk wel de juiste omstandigheden heeft om de rittens in alle rust te zogen en naar ze om te kijken.
Heb je een duna of ander soort kleine bak/kooi die je als kraamkooi kunt gebruiken? Zet haar daar in met de rittens in een donkere, prikkelarme omgeving (een aparte kamer waar verder geen activiteit is). Laat haar verder met rust, op controle van haarzelf en de rittens (een snelle blik, laat ze verder met rust als dit haar zo veel stress geeft) en natuurlijk goed voeren na.

Even een snelle reactie wegens weinig tijd, ik zal later nog uitgebreider reageren maar het is belangrijk om haar zo snel mogelijk rust te geven met de rittens.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2015 2:47 pm 

Begrijp ik nu dat je 2 nesten hebt zitten? en 1 man? Ik neem aan dat die wel apart zit toch? Een rat kan na de bevalling alweer opnieuw gedekt worden.

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2015 4:35 pm 
Site Admin

Hoe gaat het nu met haar en de rittens? Ik hoop dat je een wat rustiger situatie hebt kunnen creƫren.

Voor een wat completer beeld: Waar komt dit ratje oorspronkelijk vandaan? Hoe veel ratjes heb je in totaal, hoe is de groepssamenstelling en wat voor kooi(en) heb je?
Was het andere nestje (van haar vriendinnetje) wel de bedoeling en hoe oud zijn die rittens? Hoe veel zijn het er? Mocht het andere ratje niet gaan zogen dan is het misschien nog een optie om de rittens bij het andere moedertje aan te leggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2015 6:16 pm 

Dankjewel voor de reacties.

Ik weet dat ze rust nodig heeft en dit heeft ze ook met haar rittens.

We hebben 2 nestjes inderdaad, allebei ongepland. (ik heb 2 mannetjes en die zijn beide keren uitgebroken, staan nu ergens anders)

Het ratje komt van iemand die best vaak ratten fokt, en hier ook altijd mee bezig is.
Dit ratje (Junior) zit bij 3 andere dames, (2weken geleden met 3 dames omdat de 4e nog bij haar nestje zit).
In het begin waren ze wat voorzichtig met elkaar, maar liggen nu altijd bij elkaar te slapen en hebben voorheen nooit gevochten.
Ik heb een grote hoge rattenkooi met allerlei dingetjes erin om mee te spelen en zoet te zijn..

De rittens van het andere ratje (Noodle), zijn a.s. donderdag 3 weken oud en het zijn 9 gezonde rittens, waarvan 5 vrouwtjes en 4 mannetjes. (die we op tijd scheiden natuurlijk).

We merken dat de rittens wel kunnen drinken bij Junior, dus daarmee was ik al gerust gesteld.
Maar ze blijft pogingen doen om te ontsnappen, en dat baart me zorgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2015 10:55 pm 
Site Admin

Pansje schreef:
Het ratje komt van iemand die best vaak ratten fokt, en hier ook altijd mee bezig is.

Wat is de (rattery)naam van deze persoon? Ik vraag dat omdat er een groep fokkers bezig is met inkruisen van wilde ratten in hun lijnen. Het gedrag van jouw ratje doet mij erg denken aan dat van ratjes die een percentage wild bloed voeren. Hoeft niet, maar het zou een hoop verklaren. Heb je toevallig een foto van haar?

Fijn dat de rittens in ieder geval wel bij haar drinken nu. Ik hoop dat alles goed blijft gaan. :)

Heb je voor de andere rittens al huisjes?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 15, 2015 8:20 pm 

Jill* schreef:
Pansje schreef:

Wat is de (rattery)naam van deze persoon? Ik vraag dat omdat er een groep fokkers bezig is met inkruisen van wilde ratten in hun lijnen. Het gedrag van jouw ratje doet mij erg denken aan dat van ratjes die een percentage wild bloed voeren. Hoeft niet, maar het zou een hoop verklaren. Heb je toevallig een foto van haar?

Fijn dat de rittens in ieder geval wel bij haar drinken nu. Ik hoop dat alles goed blijft gaan. :)

Heb je voor de andere rittens al huisjes?

Ik heb helaas geen naam van deze rattery...
Ook heb ik een nieuw probleem gevonden, ze zit constant achter haar eigen staart aan...
Ik maak me nu wel zorgen om der, omdat ze zo anders is dan het andere moedertje.

Bericht aangepast door Moderator. Het is hier niet toegestaan om ratten aan te bieden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]