Het is nu di nov 21, 2017 9:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2015 1:41 pm 

Hallo allemaal!

Ik heb 2 bejaarde ratjes (broers van 2,5 jaar oud) en 2 jonge broertjes (zoons van een van mijn oudere ratten) van een half jaar oud.
Nou is mijn bejaarde ratje Quick behoorlijk ziek: Hij heeft een flinke bult in zijn hals onder zijn kin en hij is moe en vermagerd (maar eet en drinkt nog wel). De bult ziet er uit als een tumor en er zijn geen wondjes of korstjes op te zien.
Ik ben op zoek naar een goede dierenarts in Den Haag die weet hoe je met ratten om gaan en niet al te duur is. Wie oh wie weet er eentje?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 3:10 pm 

Ik zie dat deze post inmiddels 58 keer bekeken is, maar niemand heeft een reactie geplaatst helaas :nee: .
Vandaag heb ik Quick en zijn broer Quest meegenomen naar Dierenkliniek Leyweg. Het was niet een hele prettige ervaring moet ik zeggen. De dierenarts voelde even aan de bult bij Quick en zei dat het waarschijnlijk een melkkliertumor was. Hij heeft er verder niet in geprikt ofzo. Een operatie was volgens hem niet verstandig op de leeftijd van Quick en met zijn conditie.
Ik wees hem op een wondje op de rug van Quick waar hij al heel lang mee loopt. De DA trok vervolgens het korstje er vanaf (waardoor Quick natuurlijk piepte) en daar leek de DA een beetje verbaasd over. Hij heeft verder niks meer op het wondje gedaan, dus ik begrijp niet zo goed waarom hij dan toch de korst er af getrokken heeft.
Quest had ik mee voor controle en ook omdat hij nogal verkouden is de laatste tijd. De DA zei dat hij wel antibiotica mee kon geven, maar dat het weinig zin had bij zo'n oude rat, omdat hij gewoon sowieso gevoeliger is voor infecties en zijn afweersysteem niet meer zo sterk is. Ik kon hem zelf ook wat geven, maar waarschijnlijk zou dat alleen maar voor stress zorgen.
Beide ratten hebben 'verzwakte achterpoten' (achterhandsverlamming), valt verder ook niet veel aan te doen. Zijn advies: Wanneer ze zichzelf niet meer wassen, niet meer eten en drinken of alleen maar stil in een hoekje blijven zitten de hele dag, is het tijd om ze in te slapen. Het kon ook vandaag mocht ik 'het zat zijn'.
Quick en Quest zijn broertjes en ze wassen elkaar en liggen graag samen, maar toch was de DA verbaasd dat Quest meteen gezellig tegen Quick aan kroop en hem ging wassen toen het consult afgelopen was.

Kortom: Ik heb er niet zo'n prettig gevoel bij, bij deze dierenarts. Hij was ook nogal nep empathisch en had duidelijk niet veel met ratten. Ik denk dus ook niet dat ik ze in de toekomst bij deze dierenarts laat inslapen. Wat is trouwens beter? 1 spuitje in de spier en daarna eentje in de buik? of meteen in de buik? Hij doet namelijk het laatste en ik heb geen flauw idee wat voor een ratje prettiger is.

Ik hoop op jullie advies/mening..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 4:38 pm 
Opperfikkiestoker

Ik heb geen ervaring in Den Haag, maar dit klinkt inderdaad niet goed.

Ratjes van 2,5 zijn inderdaad oud, maar het is zeker niet waar dat het geen zin heeft om ze antibiotica oid te geven. Ook deze ratjes knappen gewoon op en kunnen 'normaal' verder leven. Als er een andere oorzaak (bijv een tumor oid) zit, dan helpt antibiotica inderdaad niet, maar dat is ook zo bij jonge ratten. Onzin dus dat voor het reutelen antibiotica niet nodig is omdat ze oud zijn. Ik ben geen dierenarts en kan via mijn scherm natuurlijk niet beoordelen of het beestje antibiotica nodig heeft, maar de redenatie van de dierenarts is in ieder geval onzin!

Wat betreft de tumor, het is een mannetje he? Dan kan het wel, een melkkliertumor, maar dat is wel zeldzaam. Bij een vrouwtje zou het wel een heel logische optie zijn. Wel kan ik erin komen dat een DA zegt, dat als ze ook al achterhandsverlamming hebben en vermagerd zijn, dat de conditie te slecht is voor een operatie.

Wat ik zou doen als ik jou was, is naar dierenkliniek Lunetten gaan (in Utrecht Lunetten, goed te lopen vanaf station Lunetten) voor een second opinion. Zeker voor dat verkouden ratje, ik denk namelijk dat dit ratje wel zorg nodig heeft en dan kun je je andere ratje meenemen, dat ze de bult (en korst) even goed bekijken.

Wat betreft het inslapen, ik wil in ieder geval dat de ratjes eerst verdoving krijgen. Bijvoorbeeld door gas (isofluraan) of een injectie (dormitor/sedastart) en daarna pas de 'dodelijke' injectie. Zo krijgt het ratje er niets meer van mee en kan de DA goed prikken. Waar ik normaal ga (Lunetten), worden ze verdooft met gas voordat ze hun injectie krijgen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]