Het is nu do nov 23, 2017 12:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: snuiven
BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 3:57 pm 

wat betekent het als de rat hard begint te snuiven als er een andere rat in de buurt komt .
Ik heb 3 mannetjes ratten .waarvan er twee al een tijd bij elkaar zitten ,daar heb k een ritten bij gedaan wat eerst heel goed ging .maar na een maand werden er gigantische gevechten gehouden tussen hun tot bloedens toe.dus heb de nieuwe rat apart gezet nu probeer ik het telkens ff weer te laten wennen maar als er een andere bij de kooi in de buurt komt snuift hij duidelijk hoorbaar ik kan nergens vinden wat dit betekent

Profiel  

Berichttitel: Re: snuiven
BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 8:01 pm 
Moderator

Ik denk dat diegene die snuift wat gefrustreerd is. Hoe oud zijn alle ratjes?
Mannetjes kunnen behoorlijk last hebben van hun hormonen tijdens de puberteit, dat is zo ergens rond het half jaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2016 9:59 am 
Site Admin

In het rattenwereldje (als je er meer over wilt opzoeken) wordt dit 'blazen' genoemd. Dat doen ze inderdaad uit boosheid/opwinding/frustratie en is dus geen goed teken.

Hoe heb je de ratjes aan elkaar geintroduceerd en hoe oud zijn ze?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2016 9:42 pm 

de twee waren bijna een half jaar en de kleine 3 maanden maar het is de kleine die agressie vertoonde en na het een paar maal weer te proberen hoor ik m snuiven omdat het een haarloze rat is denk ik dat hij dat i p v egelen doet hij heeft immers geen haar nu is hij een half jaar en ik denk dat ie dus niet met andere ratten in een kooi kan helaas heb zelf veel met ratten gekweekt in het verleden en heb dit gedrag nog niet eerder gehad ging altijd prima

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 17, 2016 8:01 pm 
Opperfikkiestoker

Het leeftijdsverschil was wel groot voor zulke jonge ratten. Ik zou ervoor gekozen hebbennom 2 rittens te introduceren. Tip voor de volgende keer.
je hebt geen antwoord gegeven op de vraag hoe je de intro hebt aangepakt en wat je hebt gedaan om ze aan elkaar te laten wennen. Wil je dat alsnog doen? Mogelijk kunnen we hierin ook helpen.

daarnaast is je rat die nu een half jaar is, nu in de pubertijd. Dan is dit gedrag wel vervelend maar opzich best normaal. Dus om nu al te concluderen dat hij altijd alleen moet blijven vind ik echt heel sneu. Ik zou hem castreren, waarschijnlijk kan hij dan wel geintroduceerd worden bij je andere mannen en anders zou je altijd nog bij de opvang kunnen kijken voor een maatje voor hem.
maar een castratie zal waars hijnlijk al een enorm verschil maken en hopelijk bloeit hij helemaal op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 17, 2016 8:32 pm 

sorry de intro heb ik gedaan op de volgende manier ik heb m opgehaald in de vervoersbox waar de andere twee in hebben gezeten zodat hij naar hen zou ruiken .daarna heb ik m thuis op de bank gezet en eerst de gemakkelijke rat er bij gezet ging prima daarna de andere ook dat ging prima ik heb een rat die hel groot en grof is jim maar ook heeel rustig nooit speelt eigenlijk en een ratje die echt zijn naam eer aan doet speedy dus die heel speels en druk is .jim en speedy zijn een weekje leeftijdsverschil maar beste vriendjes alleen spelen ho maar de grote big jim piept het minst of geringste vandaar dus een ritten om jim de rust te geven en speedy een speelkameraadje .ging prima met zijn drieën gezellig in de hangmat. tot op dag er felle gevechten ontstonden jim zat onder de bijtwonden .en er was een machtsstrijd om het eten terwijl er drie bakjes staan verdeeld door de kooi ik heb een kooi van 2 meter dertig hoog en 90 breed en 70 diep dus ruimte genoeg meerdere huisje zodat ieder een eigen plekje heeft 6 verdiepingen en nog bleef fuzz ( het is nl een fuzz ratje met weinig haartjes)hen opzoeken uit dagen en tot bloedens toe vechten .heb hem apart gezet maar wel in het zicht van de anderen .tot twee maal toe heeft hij mij nu flink gebeten waarschijnlijk omdat ik eerst een van de anderen bij mij had dus de geur nog aan mij had zitten . op zich is het een fantastische rat hij luistert goed maar ook bij mensen ligt ie niet graag wat ik ook vreemd vind en jammer ik zet wel op mijn schouder om hem aandacht te geven maar zodra ik bij de kooi kom wil ie er weer in heb m nu al een half jaar bijna hij was 5 weken toen ik m kocht helaas bij een tuincentrum waar ie slecht behandelt werd heb ook een klacht ingediend ze pakten m bij de staart op en gooide m in een box als de kooi werd verschoont dus toen ie er na twee weken nog was heb ik m uit medelijden meegenomen en omdat het een prachtig beestje is

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 18, 2016 9:26 am 
Opperfikkiestoker

Je fuzz heeft een leeftijdsgenootje gemist als hij pas 5 weken was toen je hem kocht. Ik dacht dat hij 3 maanden was en je andere ratjes 6 maanden. Dat is krap, leeftijdsverschil op die leeftijd is wel erg groot. Maar een ritten van 5 weken bij 2 mannen van 6 maanden zetten... je hebt geluk dat het goed is gegaan en je 2 pubers het ukje niet hebben verwond of doodgebeten.
als voorbeeld, een kind van 15 kan ook nog veel willen spelen, maar niet met een kleuter. Die spelen op een heel andere manier. Dat is bij ratjes ook zo en daarom is het hebben van leeftijdsgenootjes zo belangrijk.

ik zou fuzz bij een kundig dierenarts (die het vaker heeft gedaan en met volledige gasnarcose werkt) laten castreren. Zal waarschijnlijk een enorm verschil maken naar andere ratjes en misschien ook wel naar jou. Voor hem zelf is het ook veel fijner, hij krijgt meer rust ipv zo opgefokt tezijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 18, 2016 1:06 pm 

klopt van die drie maanden maar heb de papieren er nog eens bij gehaald hij is mij voor 3 maanden verkocht .en op de papieren (bon) zag ik de geboorte datum bleek hij 5 weken te zijn .en de andere ratten zijn zeer sociaal dus dat was geen probleem .moet ook zeggen dat ik al heel lang ratten heb en het ook nog nooit zo heb meegemaakt .castratie was waar ik ook aan heb gedacht maar dit schijnt een nogal zware ingreep te zijn voor het diertje .vandaar dat ik het niet aandurfde

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 19, 2016 9:09 am 
Opperfikkiestoker

Bij een kundig da is dit absoluut geen zware ingreep. Waar ik werk/stage loop doen we het wekelijks, zo niet dagelijks. Bij vrouwtjes is het inderdaad iets zwaarder, maar ook geen extreem zware operatie, als de rat verder gezond is. Als je dierenarts tegen je heeft gezegd dat de ingreep te zwaar zou zijn voor je rat, is geen kundig da, dan zou ik echt zoeken voor een andere.

Dat je andere ratjes sociaal zijn geloof ik graag, maar ratjes van 6 maanden zijn geen geschikt gezelschap voor een ratje van 5 weken. Die MOET een leefdtijdsgenootje hebben om lekker mee te spelen en rollebollen, zoals ratjes van 5 wweken dit doen. Een rat van 6 maanden kan dit niet meer.
er is ook onderzoek naar gedrag gedaan, en daaruit is bijv gebleken dat ratten een maatje nodig hebben om gedragsproblemen op latere leeftijd te voorkomen. Nu wil ik niet zeggen dat jou ratje met een maatje geen problemen had gehad, dat weet ik niet. Maar het zal ongetwijfeld een negative invloed hebben gehad op zijn gedrag.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]