Het is nu vr nov 24, 2017 7:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di apr 26, 2016 3:58 pm 

Hallo allemaal,

Ik zie dat het forum niet meer zo actief is als jaren terug, wat jammer! Maar dit geheel terzijde :-)

Ik heb 2 ratjes van 8 weken oud. Eén van hen piepte een dikke week terug zo nu en dan bij het ademen. Ik heb het misschien maar 3x gehoord en gelukkig hierna niet weer bij dit ratje. De andere daarentegen hoorde ik vandaag 2x een geluidje maken. (geen knarsen o.i.d. echt zo'n geluidje wat niet hoort) Verder zitten ze op ecobed en hebben ze soms een klein beetje porfyrine bij het neusje maar dat is ook zo weer weg en ik las op een Engelse site dat een beetje zo nu en dan normaal is.

Ik wil graag de dosering van Bisolvon drank voor kinderen vragen. 4 mg / 5 ml.
En ik lees op dit forum dat de meningen verdeeld zijn over of je het wel of niet gewoon in het drinkwater kan doen waar de andere ratten ook van drinken. Ik las ook van iemand dat het ratje de bisolvon van een theelepeltje likte. Dat zou ideaal zijn!
Wat raden jullie mij aan qua dosering en gebruik?
(beide ratten niezen trouwens regelmatig, dus misschien niet verkeerd om het toch gewoon aan beide te geven..?)

Hopend op reactie! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 26, 2016 8:01 pm 

Via een website van een rattery vond ik de volgende dosering: 4 ml op 100 ml water. Alhoewel dit over de druppel variant gaat en niet over de drank die ik heb. Maar het lijkt me dat het op hetzelfde neerkomt.
Deze dosering klopt?

En kunnen jullie mij vertellen hoeveel dagen ik ze dit mag geven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 26, 2016 10:34 pm 

Bij het kopje aandoeningen en medicatie (in gezondheid en gedrag) staat een hele uitleg over 't gebruik van bisolvon. Ergens aan het einde.

Hoop dat je daarmee verder kan :)

R.i.p.: Sam, Ixy, Zelda, Dazzle, Bailey, Hailey, Betsy, Sisy, Ginger & Jikkie

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 27, 2016 8:59 am 
Moderator

Dit is de dosering die wij adviseren (staat in topic aandoeningen en medicatie)

Citaat:
- Bisolvon (4mg/5ml): Mengen door het drinkwater, per 96 ml water 4 ml Bisolvon
Of per 100 gram rat 2 á 3x daags 0,063 ml

Over het gebruik van Bisolvon is nog steeds niet alles gezegd, zo zou Bisolvon bij ratten die geen luchtwegprobleem hebben juist te dun slijm veroorzaken. Daarom is het beter om Bisolvon alleen te geven aan het dier dat het nodig heeft.

Zelf heb ik tabletjes in huis en maak dat dan aan met wat siroop en geeft het alleen aan de rat die het nodig heeft. Die tabletjes zijn namelijk langer houdbaar.
De siroop zou je dan ook aan de rat in kwestie kunnen geven vanaf een theelepeltje of met een spuitje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 27, 2016 9:03 am 

Dank je wel.
Ik had de info inderdaad gelezen op het forum.

Als de aandoening erger wordt ga ik natuurlijk naar de dierenarts.
Maar mocht het helpen, hoe lang blijf ik het geven? Dat staat er niet bij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 06, 2016 8:28 am 
Moderator

Late reactie, maar ik zou het niet langer dan een week geven. Dan zou het toch (bijna) over moeten zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 06, 2016 11:52 am 

Bedankt!
Ik stop er nu inderdaad mee want de klachten zijn over. :roze cheer:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 07, 2016 1:10 am 

Forum is inderdaad minder druk ik kreeg ratjes in 2008 en het was toen zo populair kun je bijna wel noemen nu heb ik een ratje opgevangen waar ik een huisje voor probeer te vinden maar loop er echt tegen aan dat er zo weinig mensen nog maar ratjes hebben. Heel veel goede ratterys dicht. Weinig opvanglocaties meer. Alsof het verdwijnt dat de jeugd van nu (rond de 20jaar) met andere dingen bezig zijn dan huisdieren. Al denk ik dat de oude garde over enkele jaren allemaal weer met ratjes beginnen was echt een stuk van onze schooltijd en jeugd. Jeetje nu klink ik oud haha (28)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 07, 2016 10:31 am 

Ik heb een tijdje even geen ratjes gehad omdat ik meerdere vlak achter elkaar verloor en dat verdriet steeds...daar kon ik even niet meer tegen.
Maar destijds was het echt een klus om alle nieuwe reacties en een paar nieuwe topics weer door te lezen :lol:
Misschien dat de Facebook groepen tegenwoordig meer in trek zijn dan fora? Wel jammer...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 07, 2016 2:39 pm 

Ja ik denk ook dat Facebook alles over heeft genomen want het is overal stiller dan vroeger.
Wel jammer want fora is vind ik een stuk gezelliger (nou ja, meestal haha) , maar het is natuurlijk ook aan ons zelf om een forum draaiende te houden , helaas is er zo weinig om op te reageren en als je zelf even niets te schrijven hebt houd het op natuurlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 5:24 am 

Er is inderdaad nog maar een handjevol mensen over van jaren geleden, al zie je zo nu en dan wel weer eens een oude bekende verschijnen, waarbij het toch weer begint te kriebelen :-)

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]