Het is nu zo nov 19, 2017 9:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 18, 2016 10:31 pm 

Hallo,

Sinds een aantal weken heb ik een ritten meisje met haar zusje bij mij wonen.
Het kleine meisje is 9 weken oud en weegt 150gr. (Haar zusje 205gr). Ze is in de twee weken dat ze bij ons woont al 50gr aangekomen en doet goed mee met alles. Ze kliert als de beste en is heerlijk ritten druk.

Sinds 2 dagen niest ze constant. Ik dacht eerst aan een verkoudheidje, maar ik heb nog geen mini druppeltje porfyrine gezien bij haar neus of zelfs haar oogjes.

Ik weet niet goed of ik me zorgen moet gaan maken. Ze is kleiner dan haar zusje. Eten doet ze wel goed, maar behoorlijk selectief. Zodra het nieuwe eten er staat is ze er als eerste bij, eet dan soms wel een uur lang, maar vooral de kleintje pitjes, en de science selective brokken. Ze eet cherrie tomaatjes, paprika en pinda's. De grotere pitten, komkommer, pijnboompitjes en speciaal gekochte ratten snoepjes heeft ze geen interesse in.

Het niezen is bijna constant als ze rondloopt. Met stoeien en slapen doet ze het niet en eten af en toe. Ik heb ook al haar neusje aandachtig bekeken (zover ze stil wil zitten), of er iets in zit of bij zit dat kan irriteren, maar ik kan niks ontdekken. Gisteren heeft ze tijm thee in de kooi gehad, en vanavond krijgen ze het weer.

Iemand een idee? Moet ik heel hard naar de DA rennen of nog even aankijken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 18, 2016 11:24 pm 
Site Admin

Zowel niezen als overmatige porfyrine kunnen meerdere oorzaken hebben (onschuldig of wat ernstiger), maar het hoeft niet altijd samen te gaan. Wel of geen porfyrine is in ieder geval geen maatstaf voor het bepalen van de ernst. :-)

Is het een 'droog' niesje? Zijn het niesbuien of regelmatige niesjes wanneer ze rondloopt? Stoort het haar dan ook (gaat ze bv haar neusje wassen) of doet ze er gewoon haar ding om?

Komt dit ratje uit het nestje waar ook dat zieke ritten in zat die overleden is? Bij rittens kan je sowieso beter het zekere voor het onzekere nemen, maar als ze uit hetzelfde nest komt zou ik er extra alert op zijn en haar toch even laten checken door een DA.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2016 8:27 am 

Ze is inderdaad een meisje uit het nestje waarvan er 2 zijn overleden. Vandaar dat ik me ook iets meer zorgen maak dan ik anders zou doen.

Het niesje klinkt inderdaad droog. Het is wat onregelmatig, en af en toe begint ze tussendoor te wassen. Het zijn zeker geen echt niesbuien.

Helaas gaat vandaag naar de DA niet lukken. Ik hou het goed in de gaten in het weekend en maak ik voor volgende week een afspraak bij Karin. Mocht ik het nou niet vetrouwen dan maar naar een spoedarts in het weekend..

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2016 8:41 am 
Site Admin

Ik heb je even een appje gestuurd. :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2016 9:04 am 
Opperfikkiestoker

Karin is op vakantie. Vandaag is Gaby er nog en daarna heeft die ook 2 weken vakantie...
Dus ik zou vandaag plek maken als dat lukt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]