Het is nu ma nov 20, 2017 8:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gewicht ratjes
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2016 8:54 pm 

Hallo iedereen...kan iemand mij vertellen wat een ratje moet wegen met een bepaalde leeftijd moet hebben?

Ik heb/ had 3 mannetjes van ongeveer 7 weken uit het zelfde nestje, nu is er eentje vandaag overleden helaas...hij woog maar 51gr en de andere 2 wegen 87gr en 102gr

Profiel  

Berichttitel: Re: Gewicht ratjes
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2016 10:51 pm 
Opperfikkiestoker

:shock: Sterkte met het verlies.

Ik weet niet waar ze vandaan komen maar dat is geen beste plaats voor ratten. Een ritten van 7 weken hoort toch zeker wel 150-200 gram te wegen. En voor de verhuizing moeten ze (op goede adressen) toch minstens 100 gram wegen maar liever nog wat meer.
Ik weet niet wat je ze voert, ze moeten onbeperkt droogvoer tot hun beschikking hebben. Ik zou gaan voor voeding speciaal voor rittens (te koop oa via hangmatjesenzo.nl). Ook moeten ze elke dag wat groente krijgen (zullen ze misschien niet gewent zijn, blijf het aanbieden en varieer, dan vind je vast iets wat ze lekker vinden). Ook zou ik ze gaan bijvoeren met royal canin convalescence support (de meeste dierenartsen hebben dit wel een een zakje kost gemiddeld tussen de 2,50 en 3 euro). Dit is zeer lichtverteerbaar voer, geschikt voor zieke of zwakke dieren om snel aan te sterken. Voor rittens is het ook zeer geschikt. Het is een wit poeder wat je kan aanmaken met water (geen melk ivm lactose). Begin gewoon met een thee lepetje poeder en voeg een beetje water toe tot je een glad papje hebt (koffiemelk dikte). Dit mag je zeker in het begin wel dagelijks aanbieden, maar niet te veel want ze moeten ook hun gewone voer eten. Als ze wat beter op gewicht zijn mag je het nog regelmatig aanbieden (zakje zou ik gewoon opmaken).

Heb je iets aan het ritten gemerkt wat is overleden? Mogelijk was het ritten gewoon te klein/ondervoed en is deze overleden. Maar het kan ook iets onder de leden hebben gehad. Dus even laten checken bij de dierenarts kan ook geen kwaad. Zulke kleintjes hebben nog geen weerstand (daarom mogen ze zo klein/licht ook nog niet verhuizen). Dus mochten ze iets opgelopen hebben dan moet je er snel bij zijn!

Succes! Als je nog vragen hebt horen we het wel!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]