Het is nu za nov 18, 2017 3:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: help beginnersprobleem
BerichtGeplaatst: za okt 15, 2016 11:32 am 

Hoi allemaal,

ik ben niet zo goed op de computer, dus ik weet niet goed of ik mijn vraag hier moet stellen of...sorry alvast

ik zit in een moeilijke situatie: dieren helpen mij om te kalmeren, maar ik mag niet zomaar een huisdier. Ik heb wel veel ervaring met dieren (verzorgen).
Uiteindelijk moest ik kiezen tussen cavia's of ratten. Ratten werden mij aangeraden vanwege dat ze zo sociaal zijn en goed tam te maken.
Ik heb ook info gezocht over ze, maar ik raak snel in de war op internet en ik wist gewoon niet dat ratten echt moeilijker waren dan wat ik tot nu toe ken (konijnen, muizen, vissen, parkieten).Maar goed ik voel me wel schuldig en ik moet bekennen dat ik vanwege deze stress naar de dierenwinkel ben gegaan. Wel een dierenwinkel die ik al kende en die veel info geeft. Maar toch.. Ik heb trouwens wel bij opvang geinformeerd, maar dr zijn er niet veel hier, ik woon in Amersfoort. Verder had ik de info dat je met jonge ratjes moet beginnen als je knuffelbare ratjes wil. Nu ben ik erachter dat dat niet helemaal klopt. Maar ik weet niet goed meer wat ik nu moet geloven, er staat zoveel info op internet.. Had ik toch eerder deze vraag op een forum moeten stellen? Klopt het dat er opvangratteries zijn die de ratjes ook tam maken? Ik hoef echt niet perse jonge ratjes, maar ik heb het antwoord niet op deze vraag. al wel ratteries wat verder weg gevraagd maar die hebben alleen maar nestjes.

Goed, nu het eigenlijke probleem: ik heb 2 rittens die niet bij elkaar passen. De ene is heel nieuwsgierig en actief maar totaal niet gericht op mensen (al is ze ook niet bang meer). De andere is rustig, maar niet heel sterk. Ik doe hard mijn best (veel oefeningen om ze aan mij te laten wennen en speeltjes maken) maar zie dat ik ze niet goed kan verzorgen. Ik heb ze wel tammer gekregen, maar ze zitten gewoon niet goed in hun vel bij mij. En ik ook niet, want ik knuffel graag met mijn dieren (maar dan moeten ze het zelf ook fijn vinden..)

Ik weet niet goed wat ik moet doen. Mijn idee was om ze bij een opvang te brengen die meer ervaring heeft en dan wat oudere opvangratten die ik wel kan verzorgen. Maar ik kan niet zo'n opvang vinden in debuurt. Mijn moeder vindt dat ik de dierenwinkel moet bellen om te vragen ze weer (zij het wel tammer) terug te brengen. Maar dat voelt niet echt goed...

Hebben jullie misschien idee├źn?

...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 15, 2016 5:45 pm 
Opperfikkiestoker

Jammer dat je het niet eerder hebt gevraagd, we hadden je advies kunnen geven.

Ik weet dat Jill van opvang Rattenpootjes wel eens knuffeltherapie doet. Maar ik weet niet of zij momenteel plek zou hebben. Maar als ik je verhaal zo hoor, weet ik niet of dat de oplossing is. Ratjes hebben allemaal hun eigen karakter (net zoals alle dieren), dus sommige ratjes zullen het nooit leuk vinden om 'geknuffeld' te worden. Dat betekend niet dat ze niet tam zijn. Ze doen liever andere dingen zoals lekker rondlopen en snuffelen. Maar soms zijn ratjes inderdaad bang, ze durven de kooi niet uit te komen, schieten weg voor je hand, durven geen eten aan te pakken. Is dat het geval? Dan zou knuffeltherapie nog wel kunnen helpen om ze minder bang te maken. Om ze te wennen aan mensen, maar ook dan kan het zijn dat ze knuffelen niet leuk vinden.

Handiger was geweest als je bij een rattery was gaan kijken/kennismaken. Die kan je vaak ook wel vertellen wat de verwachte karakters zijn en je kunt eens kennismaken met volwassen ratten. Ook tussen de geslachten zit vaak een karakter verschil. Mannetjes zijn vaak rustiger en knuffeliger. Nu zijn er natuurlijk ook drukke mannen, maar vaak minder dan vrouwen. Als ratjes jong zijn, zijn ze altijd druk en speels, dat hoort erbij.

Er is een zeer grote kans dat als je ze terugbrengt naar een dierenwinkel dat ze dan eindigen als slangenvoer. Ze zijn nu al weer wat ouder (hoe oud zijn ze?) en mensen willen graag jonge ratjes, dus oudere ratjes moeten ze op een andere manier vanaf. Ook als jij ze terugbrengt geeft dat aan dat er 'iets mis' mee is dus zullen ze ze waarschijnlijk niet nog een keer gaan verkopen. Dus dat zou ik niet doen.

Hopelijk heb je hier wat aan en vraag gerust om advies!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 15, 2016 6:36 pm 
Site Admin

Heb jij mij (Rattenpootjes) ook gemaild? :) Bekend verhaal, dus ik denk het wel. In dat geval heb ik je vanmiddag teruggemaild, in dezelfde strekking als wat Vera hier al aangeeft. Ik heb iets meer informatie nodig (er staan ook wat vragen in de mail), maar hopelijk kan ik helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 16, 2016 1:47 pm 

Hoi allebei, ik heb nu inderdaad contact met jill. De ratjes zijn niet bang maar lijken gewoon andere behoeftes te hebben. Tja, ik was er al achter dat naar een rattery gaan een goed idee is marr kan geen opvang in de buurt van amersfoort vinden.en als het verder weg is zou ik het fijn vinden als ik daar wat oudere knuffelige ratjes kan ervaren en evt meenemen.

Ik weet niet precies hoe oud ze zijn maar ze zijn nog niet zo groot als volwassene .paar maand ofzo?
Groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 3:48 pm 

Mijn ratjes zijn nu bij Jill, bedankt jill. Verder maar eerst een paar nachtjes over slapen. Ratjes zijn leuk maar mogelijk voor mij toch te moeiljk. Groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 10:04 pm 
Site Admin

Je hebt er goed aan gedaan. :knikt: Als alles een beetje bezonken is en je nog informatie over ratten wilt hebben weet je me te vinden en je bent hier op het forum natuurlijk altijd welkom. :-) Succes met alles!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]