Welkom hier, wat naar dat je ratje zo jong al een tumor heeft.
Ik heb al allerlei tumoren op allerlei leeftijden gezien. 8 maanden is (gelukkig) zeldzaam maar komt vaker voor en het kan nog nog alle kanten op. Ook als de tumor kwaadaardig is. Zelf laat ik eigenlijk altijd opereren, mits de conditie van de rat het toelaat en mits de dierenarts met gasnarcose werkt en bewezen kundig en ervaren met ratten is. Aan dat laatste schort het helaas nog wel eens, weet je hoe ervaren jouw dierenarts is (heb je daar bv wel eerder ratten laten opereren)?
De verdere conditie van een rat van 8 maanden zou in theorie meer dan prima moeten zijn voor een operatie, aangezien ik in jouw bericht ook niets over andere gezondheidsklachten lees ga ik daar dus even vanuit.

Ik zou dan zeker laten opereren. Ik heb al best vaak kwaadaardige tumoren laten verwijderen. Soms kwam het (snel) terug, soms kwam er veel later iets terug en soms kwam er niks terug en werden de ratten probleemloos oud. Ik heb hier nu een dametje van 2 jaar en 7 maanden zitten die ruim 1,5 jaar geleden aan een kwaadaardige tumor is geopereerd, sindsdien heeft ze niks meer gemankeerd.
Wat ik ermee wil zeggen: je weet nooit hoe het loopt. Eigenlijk heb je niks te verliezen, als je niks doet zal je haar binnenkort moeten laten inslapen omdat de tumor te groot wordt. In het beste geval is de tumor weg te halen en wordt ze stokoud, ik zou de gok nemen.