Het is nu za nov 18, 2017 12:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Leveraandoening
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 12:56 am 

Mijn rattendame Miepje heeft een leveraandoening.

Ze had, en heeft soms nog, last van aanvallen = keihard rondrennen, overal tegen aan botsen en vervolgens helemaal stokstijf blijven zitten en dan niks meer horen of zien.

Ik ben er mee naar de DA geweest. Ze dacht aan epilepsie en ik moest plas van Miepje brengen. Hier is uit gekomen dat ze een aandoening aan de lever had. Vraag me niet naar details, want dat weet ik niet meer.
Ik heb prednisolon mee gekregen voor een eventuele ontsteking. Als de aanvallen in deze mate blijven, dan werd mij geadviseerd om met haar naar Utrecht te gaan i.v.m. bloedafname en onderzoek.

Zelf geef ik haar Mariadistel (= voor een gezonde lever). 's Morgens en 's avonds een halve capsule (met Mariadistel kun je niet overdoseren, heb ik gelezen) en het is nu een stuk stabieler. Ze heeft nog wel eens een aanval, maar dat is niet meer zo heftig en lang dan als wat het was.
Ze is een vrolijke, aanhankelijke en actieve rat, maar zo af en toe is ze terug getrokken en wil ze absoluut geen aandacht.

Kent iemand dit, heeft iemand dit meegemaakt met zijn of haar ratje en wat heb jij gedaan of gegeven?

Profiel  

Berichttitel: Re: Leveraandoening
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 1:04 am 

Bij leverproblemen is het verstandig om minder eiwitten te voeren misschien dat zelfs het seniorendieet een optie is daar zitten weinig eiwitten in meer info hierover staat hier: http://www.jetamia.nl/ratart/ratten/RATnieren.htm
Ik weet niet of het verder te vergelijken is met honden maar dan zou je ook nog omega 3 vetzuren bij kunnen geven.
Ik zou over dit alles wel overleggen met de dierenarts voordat je het geeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 1:39 am 

De dierenarts heeft idd gezegd dat ik op moest passen met eiwitten.
Ik geef het Miepje nu dus in zeer kleine hoeveelheden, alleen voor de smaak = af en toe stukje kaas of vlees.
Ze is er erg gek op maar het kan niet meer.
Is niet leuk, maar ja. Polly krijgt het nog wel met mate, maar dan wel als Miepje niet in de buurt is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 1:45 am 

Welk voer geef je dan ivm de eiwitten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 10:38 pm 

Ik voer de ratten Multifit, rose/gele zak, te koop bij de Jumper. Hier zit wel 14 % dierlijke eiwitten in, maar er staat niet bij of dit per kilo is of per 100 gram.
Ik kan idd wel even met de DA overleggen of het verstandig is om haar op seniorvoer te zetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 10:53 pm 

14% is nog best veel als ze beter niet teveel eiwitten eet, er zijn voeren met minder eiwitten. Overleg maar met de dierenarts inderdaad, is altijd het verstandigst ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 25, 2008 5:05 pm 

Ik heb ook ratten met leveraandoeningen gehad en volgens de DA zou er niks aan te doen zijn, het was een aflopende zaak. Ik ben wel benieuwd of jouw ratje dan misschien wat anders heeft, mijn ratten kregen bleke oortjes, pootjes en staart en hun vacht werd ook gelig. Ze aten steeds minder maar dronken wel veel. Is dit bij Miepje ook zo?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 25, 2008 7:28 pm 

Zulke aanvallen heeft mijn ratje Yumi ook gehad. Verschrikkelijk was het. Ik heb haar toen een periode meteen na zo'n aanval, wat suikerwater in de bek gedrupt. Toen knapte ze steeds sneller op en op een gegeven moment stopten de aanvallen helemaal. Er is nooit onderzocht of ze een leveraandoening had. Ze is uiteindelijk 2 jaar en 7 maanden geworden (ze is nog geopereerd aan een tumor met 2 jaar en 1 maand).

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 11:35 pm 

Annika,

Ik kan bij Miepje niet zien of haar oren en pootjes witter worden, omdat die bij haar al wit/rose zijn. Ik kan proberen om een keer naar haar tandvlees te kijken als ze een aanval heeft gehad, maar of dit lukt.... Haar vacht is ook niet gelig. Aan haar eetlust mankeert niks en ze drinkt niet meer of minder. Misschien dat dit symptomen in een later stadium zijn?
De DA zei wel dat er 3 (volgens mij) soorten van epileptische aanvallen zijn. Ze heeft ook wel gezegd hoe de aanvallen heten die Miepje heeft, maar dat weet ik niet meer. Ik kan er eventueel wel medicijnen voor krijgen, maar dan moet ik naar de dierenkliniek in Utrecht. Daar kunnen ze dan wat bloed af nemen en het onderzoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 11:40 pm 

Yumi,

Ik kan het altijd proberen met suikerwater. Sinds ik weet dat ze het met de lever heeft, geef ik haar elke dag Mariadistel en ze heeft nu nog maar weinig aanvallen en die zijn lang niet meer zo lang en heftig dan dat ze waren.
Bedankt voor de tip :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2008 10:05 am 

yumi schreef:
Ik heb haar toen een periode meteen na zo'n aanval, wat suikerwater in de bek gedrupt. Toen knapte ze steeds sneller op en op een gegeven moment stopten de aanvallen helemaal.

Ik zou dan zelf eerder richting diabetes denken. Als een rat snel opknapt na het toedienen van wat suiker lijkt het alsof het beestje een hypo had. Maar achteraf valt dat ook niet meer te onderzoeken natuurlijk.

Gr.
Frida

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2008 12:48 pm 

Frida schreef:
yumi schreef:
Ik heb haar toen een periode meteen na zo'n aanval, wat suikerwater in de bek gedrupt. Toen knapte ze steeds sneller op en op een gegeven moment stopten de aanvallen helemaal.

Ik zou dan zelf eerder richting diabetes denken. Als een rat snel opknapt na het toedienen van wat suiker lijkt het alsof het beestje een hypo had. Maar achteraf valt dat ook niet meer te onderzoeken natuurlijk.

Gr.
Frida
Als een mens onondekte suikerziekte heeft kan er alleen maar een hyper opreden!(te veel suiker in het bloed, omdat het lichaam niet voldoende insuline produceert) Dus bij een dier is dat zeer waarschijnlijk ook zo! Pas als iemand al insuline, of pillen, krijgt en bijv. te weinig eet kan een hypo optreden(te weinig suiker in het bloed).

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2008 1:11 pm 

Diabetes was inderdaad niet het goede woord ;)
Ik bedoelde hypoglycemie. Een schommelende of te lage bloedsuikerspiegel dus. Het is een aandoening waarin het lichaam zelf teveel insuline aanmaakt waardoor de bloedsuikerspiegel te laag kan worden.
Het is niet hetzelfde als diabetes maar de verschijnselen lijken wel sterk op elkaar.

Gr.
Frida

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2008 1:52 pm 

Josien schreef:
... Pas als iemand al insuline, of pillen, krijgt en bijv. te weinig eet kan een hypo optreden(te weinig suiker in het bloed).

Ik als orale diabeet (pillen dus...) moet je hier ietsiepietsie tegenspreken. Mijn diabetesverpleegkundige heeft mij aangegeven dat een orale diabeet nooit een hypo kan krijgen. Het bloedsuiker blijft nl. altijd een beetje aan de hoge kant. Dit kan wel met insulinegebruikers!

Ik kan wel een 'flauw' gevoel krijgen als ik mijn eten (en vooral de tijd waarop) niet in de gaten houd. Maar een echte hypo schijnt onmogelijk te zijn. Tenzij je misschien een week niet eet of zo.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2008 2:50 pm 

Monique & harem schreef:
Josien schreef:
... Pas als iemand al insuline, of pillen, krijgt en bijv. te weinig eet kan een hypo optreden(te weinig suiker in het bloed).

Ik als orale diabeet (pillen dus...) moet je hier ietsiepietsie tegenspreken. Mijn diabetesverpleegkundige heeft mij aangegeven dat een orale diabeet nooit een hypo kan krijgen. Het bloedsuiker blijft nl. altijd een beetje aan de hoge kant. Dit kan wel met insulinegebruikers!

Ik kan wel een 'flauw' gevoel krijgen als ik mijn eten (en vooral de tijd waarop) niet in de gaten houd. Maar een echte hypo schijnt onmogelijk te zijn. Tenzij je misschien een week niet eet of zo.....

Ik wist het i.d. niet zeker meer wat die pillen betreft! Is al lang geleden dat ik ik iemand heb meegemaakt die deze had!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]