Het is nu ma nov 20, 2017 5:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Probiotica
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2008 1:16 pm 

Op het oude forum is er wel eens gesproken over probiotica geven aan ratten die (langdurig) ab moeten gebruiken. Nu was er deze week in het nieuws dat het een onderzoek naar probiotica helemaal verkeerd is afgelopen ( http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... probiotica ). Ik vraag me nu af of dit volgens jullie ook iets betekent voor het geven van probiotica aan ratten.

Profiel  

Berichttitel: Re: Probiotica
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2008 2:22 pm 

Ja! Dat hoorde ik vanochtend ook op de radio... Moest wel lachen, want al die Activia- en Yakultreclames waar iedereen heilig in gelooft ook al is het nog nooit bewezen worden nu hopelijk ook wat minder uitgezonden. Praten over stoelgang in reclames, brrr!

Ik heb zelf zo'n potje probiotica van de Rat 'n Roll een tijdje gebruikt, maar kan niet zeggen dat het heeft geholpen. Vooral toen Guy en Sigaberta met hun 2en apart zaten en allebei aan de ab waren kregen ze het dagelijks door hun prakje powerrrvoer. Maar het hielp helaas niet tegen de flatsen...
Ben zelf dus niet heel erg overtuigd van de werking nog.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 24, 2008 3:20 pm 

In dit onderzoek ging het om mensen die ernstig ziek waren en die ook nog een ziekte met grote problemen juist voor het spijsverteringsgestel. Het is dan ook afgeraden om hele zieke mensen probiotica te geven, maar dat lijkt me niet zo onlogisch. Voor ratten is natuurlijk een heel ander verhaal. Deze stoffen zijn gemaakt voor mensen met hun darmflora, hoe en wat dat op ratten werkt is onbekend dus ik zou het nooit zomaar geven, maar dat is mijn mening en die was al zo voor dit onderzoek bekend werd.

Algemeen over probiotica, ik slik zelf ook regelmatig probiotica en niet de potjes van yakult of activia daar heb ik nog nooit enig effect van gemerkt. Ik heb pillen die ik koop bij de tuinen waar verschillende soorten darmbacterieen inzitten, in yakult enzo zit er altijd maar 1 soort voor zover ik weet. Om je darmen goed te laten functioneren heb je veel verschillende bacterieen nodig in de juiste hoeveelheden en die hebben allemaal hun eigen werking. De een maakt het makkelijker om bepaalde stoffen op te nemen, de andere beschermt tegen ziektekiemen en weer een ander houd de darmwand in goede conditie. Mijn mening is dat probiotica alleen werken als je al problemen met je spijsvertering hebt en dan ook nog als die ontstaan zijn door een verkeerde bacteriebalans. Mijn problemen zijn vaak een erg opgezette buik en dus een opgeblazen en erg ongemakkelijk gevoel en winderigheid. Als ik die pillen een dag of 2 slik is dat bijna helemaal verdwenen. Ik merk dus weldegelijk een redelijk direct resultaat. Alleen als ik ze wat langer gebruik, kruip ik langzaam richting diaree. Mijn probleem is dat er heel weinig doctoren zijn die hier verstand van hebben. Mijn ideaalbeeld zou zijn dat onderzocht wordt wat de precieze inbalans in mijn darmbacteriecultuur is en dat ik daar een speciefke samenstelling voor krijg, want ik heb nu het idee dat een deel van de bacterieen die ik slik wel goed zijn en een deel voor mij juist niet. Maar goed dit is mijn mening over probiotica bij mensen en die is ontstaan door veel hierover te lezen maar er is volgens mij nog heel veel onbekend. En ik baal altijd flink als er weer alleen maar onderzoek gedaan wordt naar yakult of activia want er is op probiotica gebied veel meer dan die vieze veel te dure prut.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 24, 2008 3:33 pm 

Ik had dus ook altijd last van m'n darmen.... en nam ook m'n toevlucht tot Yakult e.d. (de light variant) maar had er geen effect van. Vond het wel lekker dus het maakte me niet zo uit. Tot aan het licht kwam dat mijn Vitamine B12 deficiëntie er mogelijk veel mee te maken kon hebben. En sinds ik aan m'n Vit.B12 shots zit heb ik er in zeer veel mindere mate last van. Dus ook niet meer aan de Yakult...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 24, 2008 8:00 pm 

Heb er nooit in geloofd, gewoon een beetje geldklopperij. Wat eerder al is gezegd; het is nooit bewezen, en dan nog heb je niet alle bacterieculturen die er nodig zijn.

A boat is safe in the harbor. But this is not the purpose of a boat..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]