Het is nu za nov 18, 2017 9:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mei 06, 2010 10:23 pm 

Die arme lieve Sjors:(
Altijd al heeft ze last van terugkerende reutels en nu ook nog eens een melkkliertumor. Gisteren zat er nog niets! Bahbahbah wat vreselijk ineens!

De dierenarts durfde een operatie niet aan ivm haar erge gereutel waar ze overigens enrofloxoral voor heeft gekregen (de doxoral is inmiddels uitgewerkt..) Dus ik heb galastop meegekregen. Maar ik zie hier ineens heel andere doseringen staan! Ik moet eens per 3 dagen 0,45 ml. geven. Sjors weegt 330 gram. Nu vind ik nergens eens per 3 dagen terug en ook nergens zo'n hoeveelheid. En wat een gedoe om het naar binnen te krijgen! Uiteindelijk met yoghurt en siroop gelukt.. Is het misschien beter om het elke dag te geven? Of kan dit ook gewoon? Over mijn dierenarts ben ik tot nu toe erg tevreden geweest! Maar vind het vreemd dat ik deze dosering nergens terug vind..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 06, 2010 11:18 pm 
Moderator

Knut! Het gaat erom dat je een "spiegel" opbouwt dus kun je galastop je het best dagelijks geven. De aanvangsdosering van je DA is wat hoog, in ml zou Sjors 0,1 per dag (dus 0,3 per 3 dagen) moeten hebben. 1 Druppel per 2 ons rat, dus Sjors mag 2 druppels. Het makkelijkst gaat het als je ze op een croutonnetje (recept elders op het forum) of een dobbelsteentje gedroogd brood doet. Gaat er bij vrijwel elke rat zonder problemen zó in!
Je kunt heel verschillende resutaten verwachten, er kan niets gebeuren (tumor blijft groeien), de groei kan stoppen of de tumor verdwijnt zelfs! Het is afwachten.
Voor het verlichten van de reutel (als het niet in de longen zit) kun je evt nog huismiddeltjes als bisolvon en thijmthee inzetten. Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 07, 2010 9:27 am 

Krijgt ze die enro nu nog? Want dan moet je nog niet beginnen met galastop. Galastop en ab mogen niet samen (weet even niet meer waarom, maar het mag iig niet)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 07, 2010 9:42 am 

Dankjewel rattepa! :thumbsup:

Ik zal vanavond 2 druppels op een croutonnetje doen. Ze heeft de hoge dosering in ieder geval overleeft.. De tumor is alleen niets kleiner, eerder een klein beetje groter. Volgens mijn dierenarts kan enrofloxoral en galastop wel goed samen, dus zolang er geen argumenten zijn waarom het niet kan, doe ik het. Ze heeft namelijk echt last van een diepe reutel. Ik wacht het weekend even af. Maar ik wil niet dat ze langzaam stikkend en met een dikke tumor doodgaat :( Ze heeft net nog wel driftig karton lopen verslepen en lekkere hapjes bij mij komen halen. Dus het is wel een taaie tante van 2 jaar en 4 maand (en ze is echt een schat). Sjimmie is trouwens stikjaloers op alle aandacht van Sjors haha. Als Sjors op haar stoel haar meds krijgt kijkt Sjimmie me echt heel beschuldigend en knarsetandend aan vanuit de bank, maar ja ze moest eens weten wat er allemaal met haar vriendinnetje aan de hand is... :cry:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 07, 2010 9:46 am 

O, hoe geef je trouwens tijmthee? Gewoon ook door het water? Ik geef ze eigenlijk altijd al wanneer het weer zo ver is bisolvon door het water 5 ml. per 100 ml. Kan dit samen met tijmthee?
Bedankt alvast!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 09, 2010 11:55 am 

De tumor wordt kleiner! Had ik nooit meer verwacht, dus nogmaals bedankt rattepa! Dagelijks 0,1 ml. werkt dus. :thumbsup:
Ze is zelfs flapperig! haha, hebben jullie dit vaker meegemaakt dat ze flapperig worden van galastop? Ik weet wel dat het iets met hormonen doet. De reutel wordt alleen niets minder dit keer:( Komt dit door de enro in combinatie met galastop misschien? Lian zei dat het niet samen mocht, maar wist niet waarom..

Hopelijk reacties van jullie??

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 09, 2010 12:15 pm 

Galastop is bedoeld als middel tegen schijnzwangerschap, dus dat ze vruchtbaar wordt is een keurige reactie. :mrgreen: Heb het zelf overigens nog nooit meegemaakt met mijn ratten.

Dat galastop en ab niet samen mogen is inmiddels achterhaalde informatie. O.a. Jolanda heeft het bij de fabrikant nagevraagd en het mag wel. Maar op de verpakking en in de bijsluiter staat nog steeds dat het niet mag; de bijsluiters zijn oud en nog niet herzien. Kost de fabrikant te veel geld voor een middel dat toch al zelden samen met ab moet worden ingezet (behalve bij ratten dan ;) ).

Overigens mag galastop echt niet samen met NSAID's zoals carprofen. Als je pijnstilling moet gaan geven moet dat dus met een ander middel (bijvoorbeeld paracetamol) gebeuren. Dit even als 'weetje'.

Tijmthee mag in de waterfles, daar mag gewoon bisolvon bij en dat mag allemaal samen gebruikt met de andere middelen. Door de bisolvon wordt de enro ook beter opgenomen, dus alle kans dat het dan beter gaat.
Ik heb de ervaring met enro dat je het echt wel een tijdje moet geven voor je chronische luchtwegprobs ziet verbeteren, zeker een week voor je de eerste resultaten ziet (en dan uiteraard de kuur gewoon afmaken ;) ). Doxy geeft sneller resultaat. Maar ik heb ook een paar reutelaars zitten die op doxy niet meer reageren (of ze zijn na 2 maanden gewoon wéér aan het reutelen) en die doen het goed op een lange (4 weken) kuur enro+bisolvon.

Dat ze nog zo sterk is is een goed teken. Ik heb twee dames in het verleden op galastop gehad die beide op leeftijd waren en één van de twee was nog een chronische luchtwegpatient ook, en ze hebben beide er zeker 6 maanden langer door geleefd. Zolang Sjors zich goed voelt en goed blijft eten ziet het er niet slecht uit. :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 09, 2010 3:00 pm 
Ik heb nog niet al te lang geleden de fabrikant gemaild. In hun anwoord geven ze nog steeds aan dat galastop en antibiotica niet samen mogen worden gegeven omdat het elkaars werking nadelig beinvloed. Zowel de werking van galastop als van antibiotica kan niet worden gegarandeerd als deze medicatie tegelijkertijd (in dezelfde periode dus) wordt gegeven.
De bijsluiter gaat in dat opzicht in ieder geval ook niet aangepast worden, aldus de fabrikant.

Gr.
Frida

BerichtGeplaatst: zo mei 09, 2010 10:09 pm 

Dankjewel voor jullie reacties!

Nou dan lijkt de galastop in ieder geval dus echt te werken :flapperig: . Want Sjors was al zeker een half jaar niet meer flapperig geweest en ze was het gisteren met haar 2 jaar en 4 maand weer net zoals ze het was met een paar maand! Ik vond het een wonder!

Ik zal morgen de dierenarts er toch even naar vragen. Want de vorige keer werkte de enro al naar een dag of 2 en nu dus na 4 dagen nog niet. Dus misschien beinvloed de galastop de enrofloxeral nadelig.. maar ja ik kan met beide eigenlijk niet stoppen!

Sjors is nog steeds even vrolijk, ze klimt nog net zo graag op haar kooi, zodat baasje haar er waar af komt halen = aandacht :) en komt gezellig bij mij op de bank hapjes halen, of in mijn armen liggen ploppen of flappen;) Dus we genieten er nog van zolang we hebben!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 11:18 am 

Frida_ schreef:
Ik heb nog niet al te lang geleden de fabrikant gemaild. In hun anwoord geven ze nog steeds aan dat galastop en antibiotica niet samen mogen worden gegeven omdat het elkaars werking nadelig beinvloed. Zowel de werking van galastop als van antibiotica kan niet worden gegarandeerd als deze medicatie tegelijkertijd (in dezelfde periode dus) wordt gegeven.
De bijsluiter gaat in dat opzicht in ieder geval ook niet aangepast worden, aldus de fabrikant.

Gr.
Frida

Nu ben ik em dus echt helemaal kwijt. Verschillende antwoorden vanuit één en dezelfde bron (zijnde de fabrikant; mijn da had het ook nagevraagd en kreeg hetzelfde antwoord als Jolanda had gekregen), en toen? :weetniet:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 4:47 pm 
Ja inderdaad, en toen? :confused:
De fabrikant schreef in de mail ook nog dat zij de verantwoording bij de dierenartsen neerleggen die dit voorschrijven maar dat zij zelf (de fabrikant dus) geen enkele verantwoording neemt indien galastop in eenzelfde periode wordt gegeven als antibiotica en/of ontstekingsremmers. Kortom, de verantwoording wordt helemaal bij de dierenarts gelegd die zowel galastop als WB/ontstekingremmers in dezelfde periode voorschrijft (of toch tot operatie besluit terwijl er nog een plasmaspiegel van galastop is). De fabrikant zelf kan de werking dan niet garanderen maar ook niet voorkomen dat het wordt gecombineerd met niet gewenste middelen.

Gr.
Frida

BerichtGeplaatst: di mei 11, 2010 12:52 pm 

Maar zei de fabrikant ook nog waarom het niet samen gegeven kan worden? Wat het dus voor interactie met elkaar aan gaat? Ik heb overlegd met mijn dierenarts en onduidelijkheid ook bij hem, hij gaat het in de groep gooien. Hij vond het toch verstandig om eerst de antibioticakuur af te maken voordat ik met galastop verder ga, dus dan gaat de tumor groeien... Sjors blijft maar reutelen en ziet er nu zichtbaar ziek uit... Als het niet snel verbeterd vraag ik me af hoe leuk het nog allemaal voor haar is en dan moet ik haar laten gaan :snik:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 11, 2010 2:54 pm 
Ere-lid

Uit niet samen gegeven worden is, zoals ik heb begrepen van de fabrikant, niet tegelijkertijd geven. Ruim een uur na elkaar kan wel.
Ik zal er nog eens achter aan gaan.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 11, 2010 4:38 pm 
Jolanda M schreef:
Uit niet samen gegeven worden is, zoals ik heb begrepen van de fabrikant, niet tegelijkertijd geven. Ruim een uur na elkaar kan wel.
Ik zal er nog eens achter aan gaan.

En ook dat heb ik dus anders doorgekregen van de fabrikant :(
Tijdens een antibioticakuur mag er volgens hun geen galastop worden gegeven. Het gaat er namelijk niet om dat de opname verstoord kan worden (zoals wanneer calcium en doxoral/enfrofloxoral zich tegelijkertijd in de maag bevinden) maar om de plasmaspiegels die verstoord worden. Galastop blijft een paar dagen (zonder andere medicatie) een goede plasmaspiegel houden, antibiotica maximaal 1 dag (afhankelijk van de diersoort (metabolisme)). Komen ze elkaar tegen dan kan die spiegel en dus ook de werking niet meer worden gegarandeerd.
1 uur tussentijd houdt in dat deze medicatie elkaar in het bloed tegenkomt en ze elkaars spiegel gaan veranderen. En dat is dan weer niet gewenst :confused:

Samen geven is ook in hun ogen NIET tijdens een antibioticakuur. De bedoeling is dat antibiotica een spiegel opbouwt en galastop ook. Met een uur tussentijd verstoren zij elkaars bloedspiegel. Zij verstonden onder samen geven dan ook niet een uur tussentijd maar pas geven als de spiegel van het ene middel uit het bloed is en daarna pas het volgende middel geven.

Maar hoe dan ook is het niet handig dat door de fabrikant verschillende informatie wordt gegeven.

Gr.
Frida

BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 3:11 pm 

Hey bedankt Frida voor de goede uitleg! En Jolanda alvast bedankt voor het uitzoeken ;)

Ik geef Sjors nu dus sinds maandag alleen antibiotica nog en het gaat sinds vandaag beter met haar gereutel en haar vachtje is weer lekker glad! :thumbsup: Ik heb dus nu in de praktijk ondervonden dat galastop de antibiotica verstoort! De tumor is nauwelijks of een klein beetje gegroeid. Dus ik ga eerst de antibiotica kuur afmaken voordat ik verder ga.

Ik ben het rattenforum zeer dankbaar! :bloempje: Anders had ik haar met beide volgestopt terwijl het alleen maar achteruit zou gaan

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]