Het is nu vr nov 24, 2017 2:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Abces onder oog?
BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 8:41 pm 
Hallo iedereen,

In korte tijd heb ik een hele hoop ellende gehad met mn schatjes. In januari kwam ik terug van Euro Disney, en ik was net een paar uurtjes thuis toen een van mijn dames begon te schokken in de kooi. Heb haar zo snel mogelijk eruit gehaald en ben het nummer van de DA op gaan zoeken, maar voordat ik het nummer had gevonden was ze al overleden. Het deed me goed dat ik bij dr was en het idee had dat ik, door tegen haar te praten, haar toch iets rustiger kreeg. 2 dagen hierna kreeg een van mn andere ratjes een baarmoederonsteking. Gelukkig is ze hier na een AB-kuurtje weer vanaf gekomen.

Begin februari kreeg een van mijn andere dames een zware luchtwegeninfectie dus ik op weg naar de DA. Ze kreeg antibiotica mee en ontstekinsremmers (geloof ik) en ze kreeg van de dierenarts nog 2 spuitjes. Ook kreeg ik het advies om haar even apart te zetten omdat zwakke ratjes het zouden kunnen overnemen. Dit heb ik ook gedaan maar helaas was dit niet op tijd. Vorige week hoorde ik weer gereutel uit de kooi, maar elke keer als ik ging kijken stopte het. Uiteindelijk kwam ik erachter welke het was omdat ze niet meer overeind kwam in de kooi. Dit was het zusje van het ratje wat in januari was overleden, en ze hebben meer dan een half jaar alleen met zn 2en gezeten. Sinds haar dood was ze sowieso al wat rustiger enz. Maar goed. Dus weer op weg naar de dierenarts. Ze was ernstig verzwakt en ik kreeg dus ook een vitaminekuur en astronautenvoeding mee. Dit was afgelopen vrijdag, 's avonds at ze wel weer gewoon wat voedsel en ze dronk netjes haar water op. Ook pakte ze gewoon haar AB en vitaminekuurtje. Zaterdag was ze echter meer levend dan dood. Ik heb dr nog een tijdje in mn armen gehad maar zag het steeds verder achteruit gaan. Ik heb de spoedarts gebeld om haar in te laten slapen, maar de arts heeft ze al niet eens meer gehaald. Ze overleed letterlijk onderweg. Op dat moment was ik bij mn vriend in het noorden van het land.

's Avonds ben ik terug gegaan naar huis. Ik kom thuis, wil mijn overige 4 dames eruit halen, heeft een van mijn dames een verschrikkelijk dik en uitpuilend oog. Zo te ruiken is het echt een onsteking in dr koppie, die gewoon haar oog eruit drukt. Nu heb ik de spoedarts gebeld, en die zei dat ze vrij weinig kon doen dan antibiotica geven, en dat ik daarvoor dan (met het consult) zo rond de 80 euro kwijt zou zijn. Nu had ik van afgelopen vrijdag nog antibiotica over (eigenlijk maar 1x 1ml uitgehaald), dus wat haar betreft kon ik die antibiotica gewoon gebruiken. Qua pijnstilling kon ze niks zeggen. Ik zie dat mijn beestje toch wel pijn heeft, dus ik wil eigenlijk vragen of iemand ervaring weet of huis-tuin en keuken pijnstillers ook aan ratten kunnen gegeven. In een andere verhouding natuurlijk. Het gaat om alleen de nacht normaal doorkomen, omdat ik morgen als eerste natuurlijk gelijk een afspraak ga maken.

Ook wil ik graag weten of iemand ervaring heeft met abcessen achter het oog..

Alvast bedankt! (en sorry voor het lange verhaal)
Groetjes Anouska

Berichttitel: Re: Abces onder oog?
BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 8:44 pm 

Jee wat een verhaal. Kun je geen andere da bellen? Als het zo erg is als je beschrijft dan denk ik dat de kans erin zit dat ze de nacht niet door gaat komen... Rottige da's ook die gewoon niets van ratten afweten!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 8:45 pm 

Jemig wat een hoop tegelijk! Dat zit je niet mee!
Verder weet ik niet veel van pijnstillers enzo, maar het lijkt me niet verstandig om zelf zomaar pijnstillers te gaan geven. (Alleen weet ik er niet veel van dus..)
Wel heel veel sterkte! En laat het horen als je naar de DA bent geweest.
Hier wordt voor je ratje geduimd!

† Lieve Pieter, Tommie, Tazje, Kip, Frutsel, Knorretje, Fis, Madelief, Parel, Perzik en Druif ik hou nog steeds van jullie! †

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 8:48 pm 

Dat verhaaltje was ik net :) Was vergeten in te loggen..

Nee, dr zijn nu geen andere DA's in de buurt. Zij was de dienstdoende spoedarts van de klinieken hier in de buurt... Ik heb al 3 andere DA's proberen te bellen, maar k kreeg elke keer een antwoordapparaat die me naar deze DA verwees. Het schiet dus niet echt op zo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 8:51 pm 

is er geen goede dierenarts in de buurt die wel even de tijd wil nemen voor je ratje? Het klinkt voor mij best wel als een spoedgeval en een rat zomaar antibiotica laten geven zonder de rat gezien te hebben vind ik ook niet helemaal kunnen. Zoals je aangeeft zou een pijnstiller voor je ratje ook wel zo prettig zijn. Ik zou niet zomaar huis tuin en keuken pijnstillers aan een rat geven. Een goede dierenarts kan haar wel pijnstillers geven. Als je nog even wacht reageert er vast ook nog wel iemand met ervaring met abcessen, in het kopje is een abces heel gevaarlijk dus ik vind dat je best een spoedconsult mag verlangen. Waar woon je? misschien weet ik of iemand hier wel een goede dierenarts.

okee, ik zie dat je hebt geschreven dat er geen andere DA in de buurt is...carprofen is een pijnstiller die ratten mogen hebben. Echt heel vervelend dat je steeds naar dezelfde arts wordt doorgestuurd. Ik zou die spoedarts gewoon vertellen dat je rat dood kan gaan als er nu niks aan gedaan wordt...verder kan ik je ook niet helpen, heel veel sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 8:59 pm 

Ik woon in Tilburg. De spoedarts was de arts in Berkel Enschot, niet de arts die ik normaal heb. Ik weet ook niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik ben dr nu zo goed mogelijk aan het vertroetelen, want het enige wat ze blijkt te willen is tegen me aan liggen, hangen ofzo. Ik vind het echt heel erg zielig. Maar dit is duidelijk een dierenarts die niet zo veel van ratten weet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 9:02 pm 

Overigens las ik op de site van the Rat Sewer een aantal pijnstillers die een rat mag hebben. Maar daar stond duidelijk bij dat dat in overleg met de DA moest. De DA die ik aan de tel had kon zo niks opnoemen wat een rat mocht hebben, maar mocht ik ergens iets tegenkomen mocht ik het gebruiken (ofzo.. heb het niet helemaal goed begrepen omdat ik nogal van slag was dat ik gewoon AB mocht geven)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 11:49 pm 

carprofen, is dat ook een ontstekingsremmer? Ik heb nl een flesje carprofen drops die ik met de luchtwegeninfectie van dat beestje heb gekregen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2008 12:16 am 
Moderator

Carprofen is idd ook een ontstekingsremmer

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2008 12:17 am 

Carprofen is een pijnstiller, die ontstekingsremmend werkt. Heb alleen geen idee van de dosering... Heel veel sterkte met haar!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2008 1:10 am 

carprofen mag je inderdaad geven zoals ik al zei, als je de juiste dosering kunt vinden, ik weet hem alleen zo niet. iemand?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2008 1:18 am 

deze dosering heb ik uit volgend topic geplukt: viewtopic.php?f=14&t=554&p=9771&hilit=dosering+carprofen#p9771" target="_blank

2 x daags 0,063 per 100 gram rat. succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2008 1:42 am 

Hartstikke bedankt voor het zoeken! De dosering die ze 3 weken geleden kreeg was 0.2 ml, deze heb ik aangehouden. Ze ligt nu in de ziekenboeg te slapen alleen zo gauw ik in de buurt kom schrikt ze wakker en wil ze eruit. Ze gaat dan met dr koppie op mn vingertop liggen, dit denk ik om de last ervan te verminderen? Ze houdt ook echt niet van alleen liggen.

Morgen gelijk om 8 uur mijn eigen DA bellen. Als het goed is kan ik er dan gelijk heen. Dat is iig altijd geweest als ik vind dat er sprake is van een noodgeval. En dat is dit zeker. Heb nu gewoon ieder uur mn wekker staan om het in de gaten te houden. Mocht er vanacht nog wat onverwachts gebeuren staat mijn moeder paraat om me op te komen halen (ik woon op kamers) en naar een andere spoedDA te brengen..

Op hoop van zege dus maar.. Hartstikke bedankt voor alle reacties!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2008 10:26 am 

Sterkte bij de dierenarts.

Sweety ( ...?? - 07-03-08), rust zacht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2008 10:51 am 

Zo..

Ik kon inderdaad gelijk terecht. De dierenarts (die ik afgelopen vrijdag ook had) schrok dat mn beestje van vrijdag dood was gegaan. Muisje (mn ratje dus) heeft de nacht goed overleefd, ze is iig van dr oog afgebleven. De DA heeft dr eigenlijk gelijk opgenomen, en als alles meezit mag ik haar vanavond weer ophalen. Hij hoopte dat hij vandaag het oog kon verwijderen plus het helemaal kon schoonmaken, maar omdat het erg druk was wist hij het niet zeker. Hij gaf aan dat hij het niet zomaar wilde overhaasten, omdat het toch in het hoofdje is.

Ik heb hem wel gevraagd of hij zo even het kostenplaatje wil doorbellen, mijn dierenartspotje is in 1 maand leeggeraakt (ben nu al meer dan 100 euro kwijt geweest), zodat ik het even bij elkaar kan gaan sprokkelen.

Dus nu maar hopen dat alles goed gaat!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]