Het is nu vr nov 17, 2017 9:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 11:26 am 

Ik maak me zorgen om onze Dropje: een superlief vrouwtje dat we sinds vorige zomer uit de opvang hebben. Ze is bijna 1,5 jaar oud. Ze oogt oud: rustig, béétje traag. Maargoed dat is ook wel haar karakter.
Heeft in verleden wat luchtwegproblemen gehad en is daarvoor behandeld.
Ik ben in december met haar bij da geweest en heeft ze ab gehad vanwege haar gereutel/zware en moeilijke ademhaling.
Dit is in februari weer gaan opspelen en sinds vorige week heeft ze twee soorten antibiotica. Ik had t verhaal ook bij Jolanda neergelegd, maar hoop eigenlijk ook van anderen nog wat wijze raad te krijgen. Daarom hier even t zelfde bericht:

Met Dropje gaat t een beetje beter dan vóórdat ik vorige week met haar bij da was, maar ze ademt nog zwaar en n beetje piepend/knorrend.
Ze eet redelijk: soms krijgt ze waltham met pap, banaan, gister n frietje, kaas, yogurtsnoepje, broodkorstje etc. (brokjes zie ik haar niet eten).

Nu moet ik donderdag en vrijdag naar school en daarna volgt alweer t weekend: dat zijn voor mij 4 dagen dat ik niet 'zomaar' naar de dierenarts ga/kan.
Daarom wil ik voor de zekerheid een afspraak voor woensdag (want de ab zal ook met paar dagen op zijn; ze heeft vibra vet en enrefloxoral).

Wat vind jij ? Moeten we doorzetten en de ab eventueel verlengen? Heb je nog iets wat anders een oplossing zou kunnen zijn, iets wat t voor Dropje wat draaglijk maakt.
Ik heb niet de indruk dat ze pijn heeft of zich erg onprettig voelt. Maar persoonlijk denk ik dat het n naar gevoel moet zijn als je zoveel moeite moet doen om te ademen.

Het is niet mijn bedoeling haar zomaar woensdag te laten inslapen. Zeker niet.
Maar ik zal denk ik wel 'een doel'moeten stellen: wanneer is het voor haar eerlijker niet door te gaan met medicijnen en haar te laten gaan?????

Ik hoop op n paar wijze woorden !!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 11:33 am 

Ik kan je helaas niet helpen, misschien overleggen met de DA.
Ik wens je in ieder geval veel succes en sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 12:26 pm 
Ere-lid

Ik vind het zo erg voor Dropje en jullie...

Ik zit natuurlijk op een afstand, ik zie haar niet dus en ik ben geen dierenarts, maar ik denk aan 2 dingen.
Of haar longen zijn dusdanig beschadigt dat herstel niet meer mogelijk is of er speelt een hartptobleem, of mogelijk een combinatie van beide.
Als er sprake is van een hartprobleem zou een vochtafdrijver effect moeten hebben - vrijer ademen - en zou ze hartmedicatie als Prilenal kunnen krijgen. Niet elke dierenarts is instaat om het hart goed te beluisteren, zeker niet als er veel longgeluid overheen klinkt, maar als er maar een beetje vermoeden is van vocht in of om de longen is een vochtafdrijver een poging waart.
Als de vochtafdrijver niet werkt is er nog maar 1 optie, inslapen. :(

Maar ga eerst na hoe moeizaam ze ademhaalt, moet ze na een paar stappen stoppen om op adem te komen? Hoe ziet de blik in haar ogen eruit, heeft ze een paniekerige blik in haar ogen? Vermagert ze sterk?
Bedenk ook, Francina citeerde eens een dierenarts, knijp je neus dicht en adem door een rietje. Als je dier op deze manier aldoor moet ademhalen en niets aan medicatie helpt is inslapen de enige manier nog om haar te helpen....

Ik hoop en ik duim! Dikke knuf aan Dropje en voor jullie!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 12:54 pm 

Ik zou het zo ook niet weten.
Heel veel succes met der!

† Lieve Pieter, Tommie, Tazje, Kip, Frutsel, Knorretje, Fis, Madelief, Parel, Perzik en Druif ik hou nog steeds van jullie! †

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 1:19 pm 

Die antibiotica zijn niet goed te combineren; ze werken elkaar in principe tegen.
Ik zou dus om een andere combinatie vragen (bv, of bij een andere da een second opinon nemen.

Naast ab kun je bij luchtweg-/longinfecties ook nog slijmverdunners (bv bisolvon door het water, of laryngo vetsem druppels), luchwegverruimers (bv ventipulmin, alleen in overleg met de dierenarts, want het kan niet altijd), ontstekingsremmers (ook overleggen, kan ook meer kwaad dan goed doen) geven, dus met alleen een abkuurtje ben je nog lang niet uitbehandeld...

En dan kan het zoals Jo zei ook nog iets heel anders zijn dan een infectie...

Als ze echt benauwd is, zou ik echter niet al te lang verder dokteren als er niks lijkt te verbeteren. Elke behandeling kost tijd en als het allemaal niet lijkt te helpen dan is het niet eerlijk om haar te lang benauwd rond te laten lopen. Ik zou je dus zeker aanraden om even bij een andere dierenarts te laten checken (misschien weet iemand hier op het forum een goede bij je in de buurt), maar ook weer niet te lang te gaan 'shoppen' naar behandelingen want elke dag dat ze benauwd is is er een teveel...

Veel sterkte! Ik heb Dropje nog gezien bij Jolanda en het is een schatje, ik hoop dat ze zich gauw beter voelt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 6:48 pm 

Ik denk dat stoppen met het geven van producten gemaakt van zuivel ook een kleine verbetering kan geven. Joghurtdrops/kaas e.d. Ik weet van mezelf hoeveel slijm ik ervan krijg in mijn keel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 7:14 pm 

Wat naar, heb niets toe te voegen aan Jolanda en Rian. Sterkte ermee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 8:09 pm 

Sterkte en beterschap.

Sweety ( ...?? - 07-03-08), rust zacht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 8:16 pm 

Heel veel sterkte, hopelijk is er nog een passende behandeling!

A boat is safe in the harbor. But this is not the purpose of a boat..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 9:31 pm 

Wat betreft die zuivel: met dat ik het tikte bedacht ik het me ook. Ik heb haar vanavond brinta met lauw water gegeven (dan haal ik Roos en Flora even uit de kooi zodat ze t rustig op kan peuselen). Wat betreft de ab; de vorige keer had ik 1 soort en toen is t tenslotte ook wel beter geworden. Met t advies dat ze elkaar tegenwerken, laat ik de vibra vet even staan.
Ik heb voor komende woensdag een afsraak staan, hoop dat t vóór die tijd beter gaat.
hou jullie op de hoogte. En natuurlijk bedankt voor tips en meedenken.
groeten Esther

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 12:35 am 
Ere-lid

Als je al begonnen bent met de vibravet zou ik niet stoppen zonder te overleggen met je da!
Het klopt dat Enrofloxacine en Doxycycline beter niet samen gegeven worden omdat de 1 de bacterie dood en de ander er alleen voor zorgt dat de bacterie zich niet kan delen, maar soms is het wél een combi die werkt.

Ik blijf duimen dat ze snel weer opknapt!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 12:09 pm 

Heel veel sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 6:41 pm 

Zal jullie even bijpraten:
Adje nog bedankt voor extra advies en bijpraat gister.
Gister bisolvon door t water gedaan.
Vanochtend bij da: het longgeluid was beter, een van de twee longetjes was al duidelijk schoner. Maar wel een grote maar: het is nog niet zeker dat deze vooruitgang zich door blijft zetten én het geluid zal ook nog niet zomaar weg zijn. De longetjes herstellen dan wel, ze hebben schade opgelopen en de vraag is hoe t zich houdt.
Mbt tegenwerking van beide ab gaf ze me juist aan dat deze elkaar heel goed aanvulden.
Ik vind Dropje zelf iets wakkerder, en met minder geluid ademen.
Maar ze is wel errug afgevallen: nu 310 gram (390 toen ze vorig jaar bij ons kwam).
Ik heb nu nog ab meegekregen om iig t/m maandag de 14 dagen kuur vol te kunnen maken. Voor maandag heb ik een afspraak staan:
óf er is verbetering en dan gaan we nog 14 dgn door met de kuur om álles weg te krijgen óf er is geen vooruitgang en we laten dr gaan, dan vind ik niet dat ik t kan maken om haar nog langer te laten lijden.
Maar ik heb wel goede hoop. Ik moet dr nog flink wat extra eten geven, zojuist nog lekker bakkie waltham met brinta en lauw water, gedroogd fruit, banaantje, brood met vleeswaren etc ( restjes genoeg hier).
Hou jullie op de hoogte.
Groeten Esther & Co.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 7:00 pm 

Sterkte ermee, ik hoop dat ze opknapt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 7:15 pm 
Ere-lid

Ik duim!!

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]