Het is nu za nov 18, 2017 1:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr maart 28, 2008 8:27 pm 

Ik heb een (volgens mijn da) unicum: Mijn Timo (huskyman, 1 jaar oud) is begin februari gecastreerd, maar de wond ging en bleef etteren. Gedoe met die draadjes, aan de buitenkant waren ze allang weg(gehaald) maar van binnen was het mis. Om een lang verhaal kort te houden: inmiddels is de wond opnieuw onder narcose opengemaakt, dat was 2 weken geleden. De operatiewond bleef schoon, dat leek dus goed te gaan, maar afgelopen week voelde ik al een grote harde bult net boven de balzak zeg maar, en gisteravond was de huid daar verkleurd en ik rook bederf... Vanochtend snel naar de da (vrijdagochtend is operatie-dag) maar daar wilden ze niet opereren, vanwege het infectiegevaar van dat onrijpe abces. (Dit laatste kon ik niet zo goed beredeneren, had er nog nooit van gehoord - of wel? - maar ik heb het mss ook niet goed begrepen ofzo, zit al de hele week met koorts dus vang mogelijk alles niet zo helder op :confused: )
Maar goed, nu moet eerst dat abces verder rijpen en opengaan om zodoende dat draadje eruit te laten zweren. Nogmaals: als ik het allemaal goed heb begrepen he :roll:

Wat vinden jullie daar nou van, en wel eens zoiets gehoord? Mijn da had het nog nooit meegemaakt, dat een lichaam zo extreem op hechtdraad reageert, dus dat het het kwijt wil voordat het de tijd krijgt het zelf op te lossen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 29, 2008 3:33 pm 
Ja ik heb er wel van gehoord en zelf mee gemaakt, een van mijn (inmiddels overleden) ratjes had ik eens aan een buik tumor laten helpen en die had ook een binnenwaartse ontsteking gekregen door een hechtdraad.
toen de dierenarts het open maakte ging ik bijna van mijn stokkie zeg!!
Allemachtig wat een stank!

Maar die kon dus ook niet tegen het hechtdraad.

BerichtGeplaatst: za maart 29, 2008 4:58 pm 
Ere-lid

Nogal onhandig dat er opnieuw dezelde soort hechtdraad is gebruikt. Heb je ab meegekregen?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2008 8:24 pm 

@Jolanda:
Ik begrijp idd ook helemaal niet waarom ze de 2e keer wéér dat draad hebben gebruikt, maar de da's die ik erover spreek, houden zich op de vlakte omdat niet duidelijk is welk draad is gebruikt en wie nou precies die 2e operatie heeft gedaan...; nou ja, er wordt wat omheen gedraaid vind ik.
Vanmiddag ben ik teruggeweest omdat zaterdag dat abces open was en ik iets zwarts zag maar het er niet uitkreeg. Afijn, het is er nu dus uitgetrokken en nu maar hopen dat dit het laatste deel van de ellende is...
Timo had echt veel pijn aan dat abces/die wond nu hoor, vanochtend toen ik het schoonmaakte piepte hij zo vreselijk en wilde een uur lang niet meer eten daarna.
Ook nadat de da vanmiddag dat draadje uittrok, draaide hij onophoudelijk rondjes in zijn vervoerbakje, heb ik hem nog nooit zien doen, maar was duidelijk van de pijn :cry:
Mja, stel je voor, binnen 2 maanden 2x daar geopereerd bijna 2 maanden met zo'n abces-toestand op die plek :(

Oja, ab heeft Timo in het begin gehad, maar toen duidelijk werd dat het het draad was waar hij zo op reageerde, is daar na de kuur niet meer op teruggekomen, omdat dat het afstootproces (het uitzweren) tegen zou gaan. :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2008 8:30 pm 

Eliza schreef:
Ja ik heb er wel van gehoord en zelf mee gemaakt, een van mijn (inmiddels overleden) ratjes had ik eens aan een buik tumor laten helpen en die had ook een binnenwaartse ontsteking gekregen door een hechtdraad.
toen de dierenarts het open maakte ging ik bijna van mijn stokkie zeg!!
Allemachtig wat een stank!
Maar die kon dus ook niet tegen het hechtdraad.

Inmiddels hoor ik idd steeds meer over allergie tegen dat draad. :confused:
De da vanmiddag zei dat dat dikke zwarte draad uit meerdere draden bestaat (getwijnd of gevlochten) en dat het uit elkaar vallen van die vezels mogelijk de irritatie geeft.
Tja, begrijp steeds minder van dat ze dat spul dan inwendig maar blijven gebruiken...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 01, 2008 10:56 am 
Ere-lid

Hoe is het nu met hem?
Als het er nog niet goed uit ziet denk ik dat het wel verstandig is om hem ab te geven en zeker ook pijnstillers. Is er geen andere da bij jou in de buurt waar je beter terecht kunt?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 01, 2008 1:41 pm 

Dit had mijn aemi ook(en gidi en gandi ook in iets mindere mate) continu abcessen en irritatie. Nu na iets van 2 maanden is het dan eindelijk weer rustig.
Ik denk dat dat van de AB wel kan kloppen want ik toen ik gestopt ben met de AB kwam er nog 1 abces en nu die weg is is eht volgens mij genezen.
Volgens mijn DA lag het wel aan het hechtdraad, ik heb daar al meerdere ratten laten opereren en er waren nooit problemen met het draad, en nu 3 achter elkaar. Dat over dat gedraaide zei zij ook maar dat had zij juist niet dus vond ze het onlogisch dat de reactie zo sterk was...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2008 12:45 am 

Jolanda M schreef:
Hoe is het nu met hem?
Als het er nog niet goed uit ziet denk ik dat het wel verstandig is om hem ab te geven en zeker ook pijnstillers. Is er geen andere da bij jou in de buurt waar je beter terecht kunt?
Vanmiddag was het toch weer volgelopen met pus :( Dus ik vroeg me af of er toch nog niet ergens draad verstopt zit...
Ik geef hem sinds gisteren (maandag) Metacam; ab wilde ik nog niet direct doen - of wat vind jij van het idee dat zolang er nog draad zit, je beter geen ab kan geven? :weetniet:

En ja, er is geen betere da hier in de buurt he. Dat is het probleem eigenlijk :confused: Maar ik zat gisteren ook al te denken om het nog eens elders te laten bekijken. Financieel is het iig wel onvoordelig, want zij hebben op zich nog verantwoordelijkheid voor die operaties die ze uitgevoerd hebben. Ga ik naar een ander, dan vervalt dat en kan ik weer opnieuw gaan dokken. Maar goed, ik word er zolangzamerhand wel een beetje toe gedwongen hoor, wat een ge-etter (letterlijk & figuurlijk :eh: )

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2008 8:07 am 

Wat vervelend Marjolein. Bij Stevie was de hechtdraad na castratie ook wat gaan irriteren, dus die hebben ze er onder lichte verdoving uitgehaald en daarna was het vrijwel meteen over. Eruit zweren vind ik niet zo goed klinken, voor hetzelfde geld slaat de ontsteking verder naar binnen en dan ben je nog verder van huis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2008 9:58 am 

Marjolijn schreef:
@Jolanda:
Ik begrijp idd ook helemaal niet waarom ze de 2e keer wéér dat draad hebben gebruikt, maar de da's die ik erover spreek, houden zich op de vlakte omdat niet duidelijk is welk draad is gebruikt en wie nou precies die 2e operatie heeft gedaan...; nou ja, er wordt wat omheen gedraaid vind ik.
Vanmiddag ben ik teruggeweest omdat zaterdag dat abces open was en ik iets zwarts zag maar het er niet uitkreeg. Afijn, het is er nu dus uitgetrokken en nu maar hopen dat dit het laatste deel van de ellende is...
Timo had echt veel pijn aan dat abces/die wond nu hoor, vanochtend toen ik het schoonmaakte piepte hij zo vreselijk en wilde een uur lang niet meer eten daarna.
Ook nadat de da vanmiddag dat draadje uittrok, draaide hij onophoudelijk rondjes in zijn vervoerbakje, heb ik hem nog nooit zien doen, maar was duidelijk van de pijn :cry:
Mja, stel je voor, binnen 2 maanden 2x daar geopereerd bijna 2 maanden met zo'n abces-toestand op die plek :(

Oja, ab heeft Timo in het begin gehad, maar toen duidelijk werd dat het het draad was waar hij zo op reageerde, is daar na de kuur niet meer op teruggekomen, omdat dat het afstootproces (het uitzweren) tegen zou gaan. :roll:

Als er geen betere da bij je in de buurt is zou ik toch overwegen om er een stukje voor te reizen. Als de DA er zomaar het draadje uittrekt dat hij rondjes gaat lopen van de pijn vind ik dat ze best even een roesje hadden mogen doen om het te verlichten. Wat een gedoe zeg! Sterkte ermee en ik duim voor je dat het nu goed gaat.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2008 12:01 pm 
Toen mijn ratje dat na de operatie had en ik de wond 2-3x per dag schoonmaakte met gekookt lauw warm water (iedere keer kwam er weer pus uit) zag ik opeens zelf het zwarte touwtje zitten, ik heb het knoopje er uitgeknipt en het er zelf uit gehaald.
Daarna was het binnen no time over.

Misschien als je het goed schoon maakt en er even goed de tijd voor neemt je ook nog iets ziet zitten?

BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 3:21 am 

Angela schreef:
Als er geen betere da bij je in de buurt is zou ik toch overwegen om er een stukje voor te reizen.
Ik vind 25 km al een aardig stukje reizen voor een dierenarts eigenlijk :confused: En ik wil best een keer 50 km reizen ook, als ik weet dat daar een moeilijk geval mee gered is, maar als vast adres zou ik het liefst iets dichter in de buurt hebben. Het is nu al af en toe dat ik die 25 km soms niet red als ik zelf erg druk ben of een ratje moet met spoed behandeld worden. Dan ga ik naar een adres hier in Roosendaal, maar daar ontbreekt het ook nogal eens aan deskundigheid.

Ik proef bij jullie allen een hint richting een andere da... En ik geef jullie gelijk hoor, dat is ook precies wat er ontbreekt :( Ik ben de da's hier in de buurt af en toe ook helemaal zat, heb een paar maanden geleden ook maar besloten af te gaan bouwen met ratjes omdat ik in de afgelopen 7 jaar dat ik ratjes hield, weinig verbetering op het gebied van ratten-geneeskunde mee heb mogen maken hier. En de laatste tijd loop ik echt bijna iedere keer dat er wat met een ratje is, vast...

Nou zag ik in de dierenartsen-lijst hier op het forum, dat er (in mijn omgeving) een praktijk in Breda wordt aanbevolen. Weten jullie mss wie het is die daar goede ervaring mee heeft, of is daar ergens een verhaal over te vinden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 9:44 am 
Ere-lid

Is ook heel lastig om een goede da te vinden en die moet dan maar net in je omgeving zitten. Ik denk dat je het beste Janneke of Gabri een PB-tje stuurt, zij kunnen je denk ik meer vertellen.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 8:46 pm 

Lijkt me heel erg moeilijk. Ik heb er 6 hier in de buurt zitten waarvan ik bij 1 absoluut niet wil. Resten dus 5 opties bij spoedgevallen. Moet dus maar weer even beseffen wat een luxe dat is.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 4:11 pm 

Janneke en Gabri weten nou toevallig net niks over die dierenarts in Breda, en ook niet wie het was die dat adres heeft doorgegeven... :(

Weet iemand hier wie degene is die goeie ervaringen heeft met die praktijk (Breda, De Bouverije - Rens Pellenaars)? Dan kan ik bij de persoon zelf aankloppen voor wat meer info! :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]